Partij van de Arbeid
Den Haag, 31 januari 2002
BIJDRAGE VAN JAAP JELLE FEENSTRA (PvdA) AAN HET ALGEMEEN OVERLEG OVER
AVI-SLAKKEN HSL-ZUID
1. WAAR HEBBEN WE HET NIET OVER?
Voor de PvdA gaat dit algemeen overleg niet over:
- de aanleg van de HSL-Zuid; wij hechten veel waarde aan een snelle
oplevering van dit belangrijke infrastructurele project, mede vanwege het
snel kunnen bieden van een alternatief voor het vliegverkeer op Europese
afstanden;
- het gebruik van AVI-slakken; het nuttige toepassen van secundaire
bouwstoffen is een goede zaak. Jaarlijks komen in Nederland 800.000 ton
AVI-bodemas vrij, die goed en verantwoord kunnen worden gebruikt, maar dan
ook strikt volgens het Bouwstoffenbesluit om milieuaantasting door uitlogen
te voorkomen. Verantwoorde toepassing geeft een besparing op de inzet van
primaire bouwstoffen. Wie de problemen in bijvoorbeeld Gelderland kent met
betrekking tot zand- en grindwinning, erkent de voordelen van hergebruik!
Verantwoord toepassen is niet nutteloos deponeren op een stortplaats, maar
gecontroleerd aanwenden op locatie;
- de 2-partijenmotie van 19 december jl., maar wel over de 4-partijenmotie
van 20 december jl, waarin gevraagd wordt gedurende de loop van het
toegezegd inspectieonderzoek de HSL-werkzaamheden voort te zetten, zonder
gebruik te maken van de AVI-slakken.
2. WAAR HEBBEN WE HET WEL OVER?
- Is in de afgelopen weken doorgewerkt met ander materiaal dan AVI-slakken?
- Dan de conclusie uit het inspectieonderzoek: de uitloging van het
onderzochte materiaal wijkt niet af van het normale materiaal, er is geen
vliegas gevonden, er is geen grondwaterverontreiniging geconstateerd.
- De certificaten voor de slakken zijn afgegeven door een onbevoegd
bedrijf. Dat deugt niet. Wanneer is dat door wie ontdekt, bij reguliere
inspectie of door de aandacht voor dit onderwerp? Wat is met dit bedrijf
gebeurd; sanctie? Is het bedrijf inmiddels alsnog bevoegd geworden of worden
de slakken nu elders ingekocht?
- In de tijdelijke op- en afritten is menggranulaat gebruikt dat niet aan
de eisen voldoet. Ze worden over twee jaar gecontroleerd verwijderd,
inclusief onderzoek naar bodemverontreiniging. Indien verontreinigingen
worden aangetroffen, wordt de leverancier dan verantwoordelijk gesteld voor
de sanering- en herstelkosten?
- Uit het in opdracht van het IPO opgestelde Alterra-onderzoek blijkt dat
de standaardafdichting niet adequaat is, extra voorzieningen worden
getroffen. Zijn deze extra voorzieningen de nieuwe standaard, die het
Bouwbesluit nu voorschrijft? Wordt de al uitgevoerde 12% gemonitord?
Eventuele risico's liggen in de toekomst, als blijkt dat de afdichting niet
bestand is tegen langdurige inwerking van de slakken op het betoniet of de
zware druk van de bovengrond. Is voorzien in monitoring en blijft de
uitvoerder verantwoordelijk voor eventuele verontreiniging en kosten voor
saneren en herstel?
- De herziening van het Bouwbesluit ligt voor. Vanuit de wens secundaire
bouwstoffen nuttig en verantwoord te kunnen blijven inzetten: is voorzien in
het dan nog eens kritisch kijken naar de mogelijkheden, omstandigheden en
voorwaarden?