Partij van de Arbeid
Den Haag, 31 januari 2002
Vragen van het lid Dijsselbloem aan de Minister van Verkeer en Waterstaat
1. Heeft u kennis genomen van het bericht "Nog jaren risico's op het
spoor" waarin wordt gesteld dat het huidige spoorweg-beveiligingssyteem ATB
in de Randstad niet goed functioneert?(1)
2. Deelt u de mening van de voorzitter van de Raad voor de
transportveiligheid, mr. Pieter van Vollenhoven, dat er sprake is van "een
zeer groot gevaar". Zo nee waarom niet?
3. Zo ja, wat zal er op korte termijn gebeuren om dit "zeer grote
gevaar" weg te nemen?
4. Op welke termijn zal Railinfrabeheer het oude ATB-systeem in de
Randstad te vervangen door de nieuwe generatie ATB dat functioneert bij hoge
èn lage snelheden?
5. Is het juist dat het aantal treinen dat een rood sein negeerde de
afgelopen jaren sterk is opgelopen van circa 150 naar zo'n 280 keer per
jaar? Welke maatregelen nemen Railinfrabeheer en de Nederlandse Spoorwegen
om dit aantal weer zoveel mogelijk te verminderen?
6. Wat heeft u gedaan met de aanbevelingen van de Raad voor de
Transportveiligheid inzake de onvolkomenheden van het ATB-systeem van mei
2001?
(1) Nog jaren risico op het spoor, Haagsche Courant, 31 januari 2002.