Verenigde Verkeers Veiligheids Organisatie
31 januari 2002
Vrijstelling zijafscherming vrachtverkeer is dodelijk.
MINISTER BEPLEIT RISKANTE RUILHANDEL. De Fietsersbond en 3VO maken
bezwaar tegen het voorstel van minister Netelenbos van Verkeer en
Waterstaat om vrachtwagens vrijstelling te geven voor het aanbrengen
van zijafscherming. Minister Netelenbos wil deze vrijstelling verlenen
als de vrachtwagen een zichtveldverbeterend systeem (bijvoorbeeld de
dodehoekspiegel en cameras) heeft geïnstalleerd. Zij meent met de
vrijstelling voor zijdelingse afscherming het vrachtverkeer te
stimuleren om zichtveldverbeterende systemen aan te schaffen. 3VO en
de Fietsersbond vinden dat vrachtwagens zowel zijafscherming als
zichtveldverbeterende systemen moeten hebben. Tijdens het Algemeen
Overleg Verkeersveiligheid in de Tweede kamer aanstaande donderdag 31
januari wordt het onderwerp besproken. De organisaties hopen dat hun
protest daarin wordt meegenomen.
Jaarlijks overlijden er 30 mensen en raken er 90 zwaar gewond als
gevolg van een ongeval waarbij een vrachtwagen rechts afslaat. Met
name fietsers, maar ook voetgangers zijn vaak het slachtoffer. Het
aantal slachtoffers kan met enkele maatregelen voor vrachtwagens
verminderd worden. Met een combinatie van effectieve maatregelen voor
veiliger vrachtverkeer kan de taakstelling van het
verkeersveiligheidsbeleid ook voor vrachtvoertuigen gehaald kan
worden. Gesloten zijafscherming geeft 35% en open zijafscherming 25%
minder slachtoffers. 3VO en de Fietsersbond pleiten voor een gesloten
afscherming.
Samen met nog 10 andere organisaties* zijn 3VO en de Fietsersbond
bovendien van mening dat de zijdelingse afscherming van vrachtwagens
niet ingeleverd kan worden tegen een zichtveldverbeterend systeem. De
organisaties vinden dat de twee maatregelen die hoog staan in de top
10 van kosteneffectieve maatregelen voor veiliger vrachtverkeer, niet
tegen elkaar uitwisselbaar zijn. Beide maatregelen hebben een eigen
doel en versterken elkaar daardoor juist. Zo draagt een zichtveld
verbeterend systeem bij aan het voorkomen van ongevallen terwijl de
zijafscherming de gevolgen bij een ongeval beperkt. Het gebruik van
zichtveldverbeterende systemen in combinatie met de zijdelingse
afscherming kan het aantal ongevallen met rechtsafslaande vrachtwagens
op een effectievere wijze beperken dan tot nu toe gebeurt.
Op dit moment zijn er ongeveer 80.000 vrachtwagens (met kentekens
tussen 30-4-1991 en 1-1-1998) die geen zijafscherming hebben. Dat is
meer dan de helft van alle vrachtwagens in Nederland. De voorgestelde
regeling van de minister betekent dat op zijn vroegst in 2012 alle
vrachtwagens in Nederland zijn voorzien van beide voorzieningen. Dit
komt doordat vrachtwagens pas na 12 tot 15 jaar vervangen worden. De
vrijstelling van zijafscherming betekent dus dat kwetsbare
verkeersdeelnemers nog 10 jaar lang onnodig extra risico lopen om
onder een vrachtwagen terecht te komen.
3VO en de Fietsersbond vinden dat de minister voortvarend aan de slag
moet gaan met de invoering van de zijdelingse afscherming. Volgens de
organisaties kan het aanbrengen van de zijafscherming vandaag al
gebeuren, omdat er geen technische problemen zijn.
---
* 3VO en de Fietsersbond vragen mede namens de volgende organisaties
aandacht voor de dode hoek van vrachtwagens: Nederlandse Vereniging
van Ondernemers in het Carrosseriebedrijf FOCWA, Vakopleiding
Transport en Logistiek (VtenL), Vereniging Verkeersslachtoffers, het
Verbond van Verzekeraars, CNV bedrijvenbond, FNV-bondgenoten,
Nederlandse Katholieke Oudervereniging (NKO), Landelijke
Oudervereniging Bijzonder Onderwijs op Algemene Grondslag (LOBO),
OUDERS & COO, Verkeers Veiligheids Centrum Rozendom (VVCR).