Verenigde Verkeers Veiligheids Organisatie

31 januari 2002

Vrijstelling zijafscherming vrachtverkeer is dodelijk.

MINISTER BEPLEIT RISKANTE RUILHANDEL. De Fietsersbond en 3VO maken bezwaar tegen het voorstel van minister Netelenbos van Verkeer en Waterstaat om vrachtwagens vrijstelling te geven voor het aanbrengen van zijafscherming. Minister Netelenbos wil deze vrijstelling verlenen als de vrachtwagen een zichtveldverbeterend systeem (bijvoorbeeld de dodehoekspiegel en cameras) heeft geïnstalleerd. Zij meent met de vrijstelling voor zijdelingse afscherming het vrachtverkeer te stimuleren om zichtveldverbeterende systemen aan te schaffen. 3VO en de Fietsersbond vinden dat vrachtwagens zowel zijafscherming als zichtveldverbeterende systemen moeten hebben. Tijdens het Algemeen Overleg Verkeersveiligheid in de Tweede kamer aanstaande donderdag 31 januari wordt het onderwerp besproken. De organisaties hopen dat hun protest daarin wordt meegenomen.

Jaarlijks overlijden er 30 mensen en raken er 90 zwaar gewond als gevolg van een ongeval waarbij een vrachtwagen rechts afslaat. Met name fietsers, maar ook voetgangers zijn vaak het slachtoffer. Het aantal slachtoffers kan met enkele maatregelen voor vrachtwagens verminderd worden. Met een combinatie van effectieve maatregelen voor veiliger vrachtverkeer kan de taakstelling van het verkeersveiligheidsbeleid ook voor vrachtvoertuigen gehaald kan worden. Gesloten zijafscherming geeft 35% en open zijafscherming 25% minder slachtoffers. 3VO en de Fietsersbond pleiten voor een gesloten afscherming.

Samen met nog 10 andere organisaties* zijn 3VO en de Fietsersbond bovendien van mening dat de zijdelingse afscherming van vrachtwagens niet ingeleverd kan worden tegen een zichtveldverbeterend systeem. De organisaties vinden dat de twee maatregelen die hoog staan in de top 10 van kosteneffectieve maatregelen voor veiliger vrachtverkeer, niet tegen elkaar uitwisselbaar zijn. Beide maatregelen hebben een eigen doel en versterken elkaar daardoor juist. Zo draagt een zichtveld verbeterend systeem bij aan het voorkomen van ongevallen terwijl de zijafscherming de gevolgen bij een ongeval beperkt. Het gebruik van zichtveldverbeterende systemen in combinatie met de zijdelingse afscherming kan het aantal ongevallen met rechtsafslaande vrachtwagens op een effectievere wijze beperken dan tot nu toe gebeurt.

Op dit moment zijn er ongeveer 80.000 vrachtwagens (met kentekens tussen 30-4-1991 en 1-1-1998) die geen zijafscherming hebben. Dat is meer dan de helft van alle vrachtwagens in Nederland. De voorgestelde regeling van de minister betekent dat op zijn vroegst in 2012 alle vrachtwagens in Nederland zijn voorzien van beide voorzieningen. Dit komt doordat vrachtwagens pas na 12 tot 15 jaar vervangen worden. De vrijstelling van zijafscherming betekent dus dat kwetsbare verkeersdeelnemers nog 10 jaar lang onnodig extra risico lopen om onder een vrachtwagen terecht te komen.
3VO en de Fietsersbond vinden dat de minister voortvarend aan de slag moet gaan met de invoering van de zijdelingse afscherming. Volgens de organisaties kan het aanbrengen van de zijafscherming vandaag al gebeuren, omdat er geen technische problemen zijn.


---

* 3VO en de Fietsersbond vragen mede namens de volgende organisaties aandacht voor de dode hoek van vrachtwagens: Nederlandse Vereniging van Ondernemers in het Carrosseriebedrijf FOCWA, Vakopleiding Transport en Logistiek (VtenL), Vereniging Verkeersslachtoffers, het Verbond van Verzekeraars, CNV bedrijvenbond, FNV-bondgenoten, Nederlandse Katholieke Oudervereniging (NKO), Landelijke Oudervereniging Bijzonder Onderwijs op Algemene Grondslag (LOBO), OUDERS & COO, Verkeers Veiligheids Centrum Rozendom (VVCR).