Ministerie van Buitenlandse Zaken


---

Aan de Voorzitter van de Directie Sub-Sahara Afrika

Tweede Kamer der Staten Generaal Bezuidenhoutseweg 67

Binnenhof 4 Postbus 20061

Den Haag 2500 EB Den Haag


Datum 30 januari 2002 Auteur Fred van der Kraaij

Kenmerk 039/02 Telefoon 070-3485165


Blad 1/2 Fax 070-3486607


Bijlage 1 E-mail fpm-ander.kraaij@minbuza.nl

Betreft Schriftelijke beantwoording vragen

van het Kamerlid Hessing gesteld tijdens

het AO West-Afrika van 14 november 2001

Zeer geachte Voorzitter,

Onder verwijzing naar mijn toezegging gedaan tijdens het Algemeen Overleg West Afrika van 14 november 2001 doe ik u hierbij de antwoorden op de door het lid Hessing gestelde vragen toekomen.

Kan de minister aangeven wie de grote schuldeisers zijn van Burkina Faso, Ghana en Mali en of er over de schuldenpositie wordt overlegd in de Club van Parijs?

Bijgesloten vindt u een overzicht van de crediteuren van deze drie landen. Voor Burkina Faso en Mali zijn IMF-cijfers van ultimo 1999 opgenomen; de cijfers voor Ghana geven de stand ultimo 2000.

Voor alle drie de landen geldt dat de multilaterale banken de belangrijkste schuldeisers zijn. Eind 1999 waren Ivoorkust, Koeweit en Frankrijk daarnaast de belangrijkste bilaterale schuldeisers van Burkina Faso. Rusland, Frankrijk en China waren eind 1999 de grootste bilaterale schuldeisers van Mali. Voor Ghana geldt dat Japan, Duitsland en het VK eind 2000 de grootste bilaterale crediteuren waren.

Deze drie landen komen op grond van hun schuldsituatie in aanmerking voor het zogenaamde HIPC-proces (Heavily Indebted Poor Countries). Dit impliceert dat zij van de Club van Parijs en de overige bilaterale crediteuren vergaande schuldenkwijtschelding krijgen. Met betrekking tot de commerciële overheidsvorderingen (voortvloeiend uit exportkredietverzekeringen die zijn herverzekerd bij de staat) is in internationaal verband afgesproken dat bij het bereiken van het "HIPC-beslispunt" (= decision point) 90% van de jaarlijkse schuldendiensten (rente en aflossing) van de geconsolideerde commerciële schuld wordt kwijtgescholden. Nederland vult dit aan tot 100% kwijtschelding van de geconsolideerde schuldendienst aan Nederland van HIPC-landen, indien het landen betreft waarmee Nederland een structurele samenwerkingsrelatie onderhoudt (19 plus 3 lijst). Mali, Ghana en Burkina Faso staan op deze lijst.

Na het bereiken van het "HIPC-eindpunt" (= completion point), wordt 90% van de nog uitstaande hoofdsom van deze geconsolideerde schulden kwijtgescholden. De meeste OESO-landen, waaronder Nederland, vullen voor HIPC-landen bij het eindpunt aan tot 100% kwijtschelding van de nog uitstaande hoofdsom van de geconsolideerde commerciële vorderingen.

De Club van Parijs geeft tevens een vergaande schuldenbehandeling van de nog uitstaande concessionele leningen (zgn. ODA-leningen, die vanuit OS-optiek zijn gegeven). De meeste OESO-landen, waaronder Nederland, schelden de nog uitstaande concessionele leningen (zgn. ODA-leningen) op HIPC-landen volledig kwijt na het bereiken van het beslispunt.

Burkina Faso heeft in juli 2000 het 'decision point' bereikt, Mali in september 2000. Deze landen hebben op grond hiervan inmiddels van de Club van Parijs de genoemde schuldenbehandeling gekregen. Deze landen zullen naar verwachting in het tweede kwartaal van 2002 het 'completion point' bereiken.

Ghana zal naar verwachting binnenkort het 'decision point' bereiken. Zoals gebruikelijk voor landen die op afzienbare termijn het 'decision point' bereiken, heeft de Club van Parijs in oktober 2001 al een voorlopige schuldenregeling gegeven. Op het moment dat Ghana het 'decision point' bereikt, zal het land de boven omschreven HIPC-kwijtschelding ontvangen.

Is het mogelijk - en zo ja in welke mate - dat Nederlandse macro-hulp indirect wordt gebruikt voor aflossing van schulden aan derden?

Om in aanmerking te komen voor Nederlandse macrohulp dienen landen voldoende te scoren op een aantal beleidscriteria. Naast een positief oordeel over het macro-economisch en structureel hervormingsbeleid dient het land ook te voldoen aan criteria op het gebied van goed bestuur, mensenrechten en sociaal beleid. Een positief totaaloordeel betekent dat Nederland voldoende vertrouwen heeft in het begrotingsallocatie- en verantwoordingsproces door de ontvangende overheid om ongeoormerkte macrohulp te verlenen (algemene begrotingssteun, betalingsbalanssteun en schuldverlichting).

Ongeoormerkte macrohulp vormt een bijdrage aan de overheidsbegroting van het betreffende land. De Nederlandse hulp kan aldus in principe tevens worden gebruikt voor de aflossing van schulden aan derden indien dit laatste deel uitmaakt van de totale overheidsuitgaven (daarmee nationale middelen vrijmakend voor bijvoorbeeld investeringen in basisonderwijs en
-gezondheidszorg). De mate waarin de Nederlandse macrosteun wordt aangewend voor schuldaflossing is moeilijk vast te stellen als gevolg van fungibiliteit, maar kan in theorie worden gesteld op het proportionele aandeel van deze schuldaflossing in de totale overheidsuitgaven van het betreffende land. Overigens is een debiteurland op grond van een overeenkomst met de Club van Parijs gehouden tot een gelijke behandeling van alle buitenlandse crediteuren.

De Minister voor Ontwikkelingssamenwerking

Eveline Herfkens


Bijlage 1

Nominale schuld van Burkina Faso, Mali en Ghana aan externe publieke crediteuren

Bronnen:

(1) Burkina Faso: IMF, Recent Economic Developments, August 2000, Tabel 36

(2) Mali: IMF, Selected Issues and Statistical Annex, January 2002, Tabel 39

(3) Ghana: IMF, preliminary HIPC document, June 2001 Tabel 2

Deze documenten zijn beschikbaar op www.imf.org

Lijst van afkortingen

IDA International Development Association (Worldbank)

AfDB African Development Bank

IMF International Monetary Fund

EIB European Investment Bank

IFAD International Fund for Agricultural Development

IDB Islamic Development Bank

OPEC Fund Organisation of Oil Exporting Countries

BADEA Arab Bank for Economic Development in Africa

EU Europese Unie

ECOWAS Economic Community of West African States

FEGECE Fonds d'Entraide et de Garantie des Emprunts du Conseil de l'Entente

===