Multiscope
Persberichten
Goede vooruitzichten voor betaalde webdiensten
's-Hertogenbosch - 30-01-2002. Nederlandse internetgebruikers zijn
gezamenlijk bereid honderden miljoenen te betalen voor kwalitatief
goede webdiensten. Dit blijkt uit een grootschalig onderzoek
uitgevoerd door Multiscope in samenwerking met Merien B.V. Tientallen
webdiensten die nu nog veelal gratis worden aangeboden hebben potentie
als betaalde dienst.
Massamarkten
In het onderzoek is een onderscheid gemaakt tussen de marktgrootte op
basis van een abonnementsmodel en een pay-per-view (of pay-per-use)
model. Antivirus diensten blijken de grootste Nederlandse markt te
zijn wanneer gerekend wordt met het abonnementsmodel. De huidige
maximale markt is 206 miljoen Euro op jaarbasis. Webdiensten die een
bijdrage leveren aan de veiligheid of gemak van de internet consument
scoren over het algemeen goed.
Hoge bereidheid
Van de 95 onderzochte diensten hebben maar liefst 39 de potentie om
succesvol te worden in het genereren van consumentenomzet. Deze 39
diensten hebben ieder afzonderlijk een maximale potentiële markt (1)
van meer dan 200.000 betalende gebruikers. Voorbeelden zijn onder
andere antivirus diensten, e-cards, games, internet bankieren, logo's
& ringtones, nieuws, routeplanners, SMS, software en veilingen. Voor
sommige van de 39 kansrijke diensten is het percentage consumenten dat
zeker bereid is te betalen zelfs hoger dan 20%.
Op dit moment vertonen breedband gebruikers de laagste betalingsbereidheid voor de onderzochte diensten, mobiele gebruikers daarentegen vertonen de hoogste bereidheid. Er geldt over het algemeen een lage betalingsdrempel voor al langer bestaande diensten, die met internet een nieuw distributiekanaal gevonden hebben (zoals software en internet bankieren). Daarentegen is er sprake van een hoge drempel voor internet specifieke diensten zoals chat, e-mail en zoekmachines.
Voorwaarden
Het blijkt dat de consument wil betalen voor webdiensten van hoge
kwaliteit. De waargenomen kwaliteit wordt vooral bepaald door de
actualiteit van de dienst (up-to-date zijn). Daarnaast spelen ook de
prijs en het gemak een belangrijke rol. Hierbij geldt niet per
definitie dat een webdienst laag geprijsd moet zijn. Een vierde
belangrijke voorwaarde is dat de gebruiker absolute controle wil
hebben over de totale kosten. In het verlengde hiervan ligt de
conclusie dat de gebruiker een aversie heeft tegen lange
opzegtermijnen en een voorkeur heeft voor pay-per-view of pay-per-use.
Betalingsmethode
Uit eerder onderzoek van Multiscope bleek al dat de Nederlandse
internet consument wantrouwend staat ten aanzien van online betalingen
met een creditcard. Voor een groot aantal diensten is het echter
praktisch onmogelijk betaling offline af te handelen, zeker als het
gaat om pay-per-view waar veel kleine bedragen mee gemoeid zijn. Een
pre-paid oplossing heeft in deze gevallen de voorkeur van de
Nederlandse internetgebruiker. Hierbij wordt een (beperkt) bedrag
overgeschreven naar een 'internet portemonnee', waarna per gebruik een
bedrag wordt afgeboekt.
Een pre-paid oplossing is in de perceptie van de consument veiliger,
aangezien het risico gelimiteerd wordt tot het bedrag dat vooraf
gestort is. Bijkomend voordeel voor aanbieders is dat er een duidelijk
verkoopbevorderend element bij komt kijken. In de perceptie van de
consument is het geld al uitgegeven op het moment dat het bedrag naar
internet wordt overgeboekt. Vandaar dat het ook gemakkelijker wordt
uitgegeven. De internetgebruiker hecht veel waarde aan één pre-paid
standaard inclusief koppeling met persoonsgegevens. Zodoende zal ook
het gemak van internet bestellingen verhoogd worden.
Uitvoering
Het breed opgezette onderzoek bestond uit drie delen. Allereerst
werkten meer dan 3.000 internetgebruikers mee aan een web enquête.
Daarna werd kwalitatief onderzoek uitgevoerd door middel van
groepsdiscussies met internetgebruikers. Om alle conclusies in het
juiste perspectief te plaatsen werden de belangrijkste bevindingen
bediscussieerd door Merien ten Houten en het management van
Multiscope.
In het kwantitatieve deel van het onderzoek werd respondenten gevraagd
naar de betalingsbereidheid voor 95 diensten in segmenten als
audio/video, fun, communicatie, e-commerce, financieel/professioneel,
games, homepage/netwerk, naslagwerken, nieuws, media, software,
unified messaging en veiligheid. Deze betalingsbereidheid werd in
detail onderzocht op drie platforms: breedband, smalband en mobiel
internet.
Meer informatie
Meer informatie over dit onderzoek kunt u vinden op de site van
Multiscope (www.multiscope.nl). In het rapport 'Money Making Digital
Media & Services' bevinden zich een groot aantal interessante
gegevens, die nog niet gepubliceerd zijn. Deze Engelstalige rapportage
is beschikbaar voor 995 (excl. B.T.W.). Bestellingen kunnen geplaatst
worden via de rapportshop op de Multiscope site of door te bellen
naar: 073 - 621 21 22.
Over Merien B.V.
Merien B.V. is een jong en onafhankelijk adviesbureau op mediagebied.
Merien B.V. is opgericht door Merien ten Houten, voormalig directeur
en nu commissaris van ilse media.
Over Multiscope
Multiscope is een toonaangevend online onderzoeksbureau,
gespecialiseerd in het uitvoeren van online onderzoek & enquêtes,
website bereiksmeting en internet rapporten. Multiscope heeft de
beschikking over een onderzoekspanel van meer dan 100.000 Nederlandse
internetgebruikers. Daarnaast werkt Multiscope samen met ongeveer 25
succesvolle Nederlandse websites, welke als onderzoekspartners
fungeren.
(1) = Huidige betalende gebruikers + gebruikers die zeker bereid zijn
te betalen + gebruikers die wellicht bereid zijn om te betalen.