Gemeente Zwijndrecht
Themamiddag taal in kader
van onderwijsachterstandenbeleid
Woensdag 30 januari 2002 heeft een zeer geslaagde bijeenkomst
plaatsgevonden tussen de leerkrachten van de onderbouw, peuterspeelzaal
leidsters en leidsters van de kinderdagverblijven op de basisschool de
Notenbalk.
Deze middag is georganiseerd in het kader van
onderwijsachterstandenbeleid van de gemeente Zwijndrecht. Het
onderwijsachterstandenbeleid is in 1998 van start gegaan. Hiermee heeft
de landelijke overheid haar verantwoordelijkheid ten aanzien van de
verbetering van onderwijskansen van kinderen uit achterstandsgroepen
overgedragen aan de gemeenten. Het project overdrachtsprotocol
peuterspeelzaal/ kinderdagverblijf basisschool is één van de succesvolle
projecten welke in deze periode gerealiseerd is. Momenteel wordt in nauw
overleg met het veld hard gewerkt aan de voorbereidingen voor het
opzetten van een nieuw GOA plan voor de periode
2002 -2006
De leidsters van de peuterspeelzalen en de kinderdagverblijven zijn het
afgelopen jaar van start gegaan met het werken met een
overdrachtsformulier en een terugkoppelingsformulier van de
peuterspeelzaal/ kinderopvang naar de basisschool. Bij alle basisscholen
en het merendeel van de peuterspeelzaal en kinderopvang wordt op dit
moment gewerkt met een overdrachtsprotocol.
Dit protocol dient ervoor het kind zo goed mogelijk te volgen in zijn
ontwikkeling waardoor de aansluiting van de peuterspeelzaal en
kinderopvang op het primair onderwijs beter zal verlopen. Dit is één van
de projecten die in het kader van het gemeentelijk achterstandenbeleid
wordt gerealiseerd. De kinderen die zich minder snel ontwikkelen kunnen
in een vroeg stadium begeleid worden. In het protocol is afgesproken
regelmatig themabijeenkomsten te organiseren om dit allemaal goed te
kunnen begeleiden.
Deze bijeenkomsten hebben als doel een stukje inhoudelijke verdieping en
daarnaast een verbetering van de onderlinge contacten tussen de
peuterspeelzaal/ kinderopvang leid(st)ers en de leerkrachten van de
basisschool. Het thema taal is één van de belangrijkste categorieën van
het overdrachtsformulier. Alle basisscholen en nagenoeg alle
kinderdagverblijven en peuterspeelzalen werken inmiddels met het
overdrachtsformulier.
Verloop workshops
Ruim 70 leerkrachten en leidsters waren aanwezig om zich te verdiepen in
het thema taal. Dit gebeurde door een drietal direct op de praktijk
gerichte interessante workshops. Zo was er een workshop poppenspel waarin
het poppentheater Maranco liet zien wat je met verschillende poppen kunt
doen en hoe je met eenvoudige middelen een leuke pop kunt maken. In een
handomdraai werd een kinderparapluutje en een oranje doek omgetoverd tot
een echte Maxima pop. Op een speelse manier kunnen kinderen dus bezig
zijn met taal en allerlei begrippen aanleren. In de workshop Kleutertje
luister kwam een voorlees- en spelprogramma voor peuters en kleuters, hun
ouders en de leerkracht aan bod. Dit programma heeft als doel kleuters en
peuters te stimuleren om veel te lezen en te spelen. De
onderwijsbegeleidingsdienst gaf de workshop krabbelen, babbelen,
schrijven en lezen voor peuters en kleuters. In deze workshop werd
ingegaan op achtergronden van ontluikende geletterdheid. Deelnemers
konden in groepjes actief praktische mogelijkheden verkennen.
De deelnemers waren enthousiast over de gegeven workshops, het belang om
op verschillende manieren te werken aan taalontwikkeling werd met deze
middag nog eens extra onderstreept. Daarnaast was men in de gelegenheid
de onderlinge contacten tussen leidsters en de leerkrachten te
verbeteren. De conclusie van de dag was dan ook: `hier hebben we echt
iets aan en kunnen we direct in onze klas en de peutergroep de praktijk
brengen'. Ook in het nieuwe gemeentelijk onderwijsachterstandenbeleid
blijft verdere ondersteuning van de werkgroep overdrachtsprotocol
gewenst. Het organiseren van dergelijke themamiddagen moet dan ook zeker
een vervolg krijgen!