Gemeente Leiden
Resultaten Ronde tafel-gesprek arbeidsverhoudingen gemeente Leiden
BASIS VOOR NIEUWE AFSPRAKEN TUSSEN BESTUUR EN MEDEZEGGENSCHAP;
WANTROUWEN IS WEG !
Op 30 januari is een Ronde Tafel-gesprek gehouden waaraan de
Ondernemingsraad, het Georganiseerd Overleg, de wethouder met de
portefeuille Personeel en Organisatie, de gemeentesecretaris en het
hoofd Personeel en Organisatie deelnamen.
Aanleiding vormde het geschil dat in de zomer 2001 was ontstaan over
de adviesrol van de OR in het kader van de perspectiefnota en de
begroting en meer in het algemeen over de inhoud van het te voeren
personeelsbeleid. De Ondernemingsraad had vanwege dat geschil een
bezwaarschrift ingediend bij de Ondernemingskamer van het Gerechtshof
in Amsterdam. De behandeling daarvan was opgeschort in afwachting van
het genoemde Ronde Tafel-gesprek.
In dit gesprek, dat in een constructieve sfeer plaatsvond, zijn visies
en standpunten van de verschillende partijen op tafel gekomen en
verduidelijkt. Daarbij hebben partijen geconstateerd dat er
overeenstemming bestaat over het adviesrecht van de OR in het kader
van de perspectiefnota en begroting. Daarnaast zijn afspraken gemaakt
over onderwerpen in het personeelsbeleid die op korte termijn verder
zullen worden aangepakt. Het gaat daarbij om mobiliteitsbeleid,
gemeentebrede (her)invoering van de 36-urige werkweek, het bevorderen
van de toepassing van de al bestaande personele instrumenten door het
management en het versterken van de P&O-organisatie.
Partijen beschouwen het gevoerde gesprek als een eerste stap in de
verbetering van het overleg. Daarbij vertrouwen ze erop dat op korte
termijn, in ieder geval voor 1 maart 2002, concrete afspraken gemaakt
kunnen worden op genoemde terreinen, zodat de consequenties ervan
kunnen worden meegenomen in de kaderbrief en de perspectiefnota. Om
het ontstane vertrouwen in het overleg verder te bevorderen heeft de
OR besloten de zaak bij de Ondernemingskamer in te trekken.