ABVAKABO FNV
Veroordeling ambulancechauffeur noopt tot duidelijker richtlij
Veroordeling ambulancechauffeur noopt tot duidelijker richtlijnen
ABVAKABO FNV is voor de tweede keer in korte tijd onaangenaam verrast door de veroordeling van een hulpverlener. Dinsdag 29 januari is een ambulancechauffeur door de rechtbank in Amsterdam veroordeeld tot een maand voorwaardelijke celstraf. Hij veroorzaakte een ongeval met dodelijke afloop toen hij op weg was naar een spoedklus. Eind vorig jaar werd ook een chauffeur van een brandweervoertuig veroordeeld.
In diverse zaken is gebleken dat de opleiding nog sterk verbeterd kan
worden, b.v. door het inzetten van simulatoren. Oefenen in met grote
haast veilig een kruising oversteken.
Daarnaast ontbreekt het aan duidelijke richtlijnen. Bijvoorbeeld een
richtlijn met hoeveel kilometer per uur, met de benodigde signalen,
door rood licht gereden mag worden. Als er al richtlijnen zijn, zijn
die soms verschillend per gemeente.
In de loop van de tijd is ook het aantal hulpverleningsposten
teruggebracht waardoor de zogenoemde aanrijtijd in gevaar komt. Bij
een noodoproep dient de hulpverlener binnen bepaalde tijd aanwezig te
zijn. Wanneer de afstanden vergroot worden doordat
hulpverleningsposten verder uit elkaar liggen ontstaat er wrijving
tussen de afstand tot de hulpvraag en het op tijd kunnen komen.
Hierdoor worden wellicht meer risico's door de chauffeurs van
hulpverleningsvoertuigen genomen.
Naar aanleiding van de recent gehouden ABVAKABO FNV studiedag, is
uitvoerig gesproken over de strafvervolging van hulpverleners.
Conclusies uit die studiedag zijn:
- ABVAKABO FNV wil dat er duidelijke landelijke ambtelijke richtlijnen
komen voor de inzet in gevaarlijke situaties. Een richtlijn die
opgesteld is door de Rotterdamse brandweer wordt momenteel bestudeerd
door het ministerie van BZK en zou als voorbeeld kunnen dienen.
- Daarnaast dringt ABVAKABO FNV aan op meer wetenschappelijk onderzoek
naar het veroorzaken van (verkeers)ongelukken door hulpverleners. Tot
nu toe ontbreekt een dergelijk onderzoek waardoor er geen duidelijk
beeld is van (de omvang van) het probleem. Het installeren van een
'black box' zou daarbij kunnen helpen.
- Duidelijk is dat er voortdurend aandacht moet zijn voor de
hulpverlener die in moeilijke situaties geacht wordt in fracties van
seconden, zorgvuldig te handelen. Werkgevers spelen hierin een
belangrijke rol.
- Bovendien moet ook 'het grote publiek' meer alert zijn (of gemaakt
worden) op voorrangsvoertuigen die met licht- en geluidssignalen een
kruising willen oversteken.
De recente veroordeling van de twee hulpverleners veroorzaakt enige
onrust onder ambulance en brandweerpersoneel. Wanneer de dreiging van
een persoonlijke vervolging boven je hoofd hangt, kan dat invloed
hebben op je functioneren. Hulpverleners staan voor een 'duivels
dilemma'veilig rijden én op tijd bij de levensbedreigende situatie
zijn. Omdat keuzes in fracties van seconden gemaakt worden, zou het
belemmerend kunnen werken als je je op zo'n moment moet realiseren dat
de keus die je maakt wellicht rechtsgevolgen kan hebben.
Meer informatie:
Joost van 't Hooft, landelijk bestuurder ABVAKABO FNV 06 5357 8262
JoAn Reinhoudt, voorlichter ABVAKABO FNV 06 5336 2334
30 jan 02 15:59