LTO Nederland

LTO: te veel onduidelijk en onzeker bij invoering milieuwetten

Eerste Kamer moet voet bij stuk houden met stank en ammoniakwet

Woensdag 30 januari 2002 - De Eerste Kamer moet voet bij stuk houden en besluiten tot een aanpassing van de ammoniakwet en de stankwet. Dit klemmende beroep is de kern van een brief, die LTO-Nederland heeft gestuurd aan de Eerste Kamer die a.s. dinsdag opnieuw over beide wetsvoorstellen debatteert. Anders dreigt volgens LTO veel onduidelijkheid en onzekerheid te ontstaan over de gevolgen van beide milieuwetten en de financiering ervan.

"Als de Kamer zijn werk goed doet en de inhoudelijke argumenten het zwaarst laat wegen, ontaardt het debat niet in een puur partijpolitiek spel", zegt Antoon Vermeer, lid van het dagelijks bestuur van LTO en voorzitter van de LTO-werkgroep mestbeleid. De besluitvorming in de Eerste Kamer is volgens hem bepalend voor het toekomstperspectief van duizenden veehouders en hun gezinnen. Vermeer benadrukt dat het gaat om een samenhangend pakket van wettelijke maatregelen, waarover pas gestemd mag worden als op de belangrijkste punten verbeteringen zijn aangebracht. Vermeer: "Dat is nu niet het geval en wij zetten daar wèl op in."

LTO-Nederland is positief over een tweetal aanpassingen van de stankwet, waardoor forse hindernissen op weg naar een succesvolle reconstructie leken te zijn genomen. Het kabinet maakte eerder deze week duidelijk de kant op te willen van een landelijke stankwet, terwijl LTO sterk pleit voor reparatie van de voorgestelde wet. Dat kan, zoals LTO wil, betrekkelijk snel (twee maanden), terwijl een landelijke wet te lang duurt.

Minister Pronk (VROM) kwam op 15 januari jl. bij de behandeling van de wetsontwerpen in de Eerste Kamer de fracties van VVD, CDA en de kleine christelijk partijen tegemoet met een versoepeling van de ammoniakwet. Hierdoor valt minder natuur onder de werkingssfeer van deze wet en worden de hieruit voortvloeiende beperkingen voor de veehouderij verminderd. LTO pleit voor een ondergrens van 50 ha, waardoor alle natuurgebieden die kleiner van omvang zijn, buiten de wet worden gelaten.

In het kabinetsvoorstel worden rond 7.000 bedrijven in de buurt van natuurgebieden vergaande beperkingen opgelegd. Als het voorstel van LTO wordt overgenomen, zullen 30 tot 40 procent minder bedrijven onder de beperkingen van de ammoniakwet vallen. Zou de Tweede Kamer de ondergrens van 50 ha eventueel niet accepteren, dan wil LTO een oplossing helpen zoeken die in het verlengde ligt van de versoepeling, die minister Pronk heeft aangegeven. Voorts zullen over de procedure heldere afspraken gemaakt moeten worden tussen de ministeries en de provincies.

Er blijft bij het bedrijfsleven grote twijfel over de financiering van allerlei plannen in het kader van de reconstructiewet, waarover dinsdag a.s. ook wordt gestemd. Het gaat hierbij vooral om verplaatsing van veehouderijbedrijven uit de zgn. extensiveringsgebieden. LNV-minister Brinkhorst gaf eerder aan, dat 'het niet aan het geld zal liggen'. LTO zet hier de kanttekening bij, dat de minister verwijst naar middelen, die al grotendeels zijn uitgegeven of voor een ander doel (nitraatproblematiek) zijn bestemd. LTO wil een harde toezegging in de vorm van een financiële injectie van 250 miljoen euro, zodat het hele reconstructieproces een krachtige impuls krijgt.

Nadere informatie: Johan Scholte Albers (0570 662869) en Jack Luiten (070 3382722)

Wilt u hierop reageren? Stuur dan uw e-mail naar: info@lto.nl

(Auteur: LTO-Nederland)