LTO Nederland
LTO: te veel onduidelijk en onzeker bij invoering milieuwetten
Eerste Kamer moet voet bij stuk houden met stank en ammoniakwet
Woensdag 30 januari 2002 - De Eerste Kamer moet voet bij stuk houden
en besluiten tot een aanpassing van de ammoniakwet en de stankwet. Dit
klemmende beroep is de kern van een brief, die LTO-Nederland heeft
gestuurd aan de Eerste Kamer die a.s. dinsdag opnieuw over beide
wetsvoorstellen debatteert. Anders dreigt volgens LTO veel
onduidelijkheid en onzekerheid te ontstaan over de gevolgen van beide
milieuwetten en de financiering ervan.
"Als de Kamer zijn werk goed doet en de inhoudelijke argumenten het
zwaarst laat wegen, ontaardt het debat niet in een puur partijpolitiek
spel", zegt Antoon Vermeer, lid van het dagelijks bestuur van LTO en
voorzitter van de LTO-werkgroep mestbeleid. De besluitvorming in de
Eerste Kamer is volgens hem bepalend voor het toekomstperspectief van
duizenden veehouders en hun gezinnen. Vermeer benadrukt dat het gaat
om een samenhangend pakket van wettelijke maatregelen, waarover pas
gestemd mag worden als op de belangrijkste punten verbeteringen zijn
aangebracht. Vermeer: "Dat is nu niet het geval en wij zetten daar wèl
op in."
LTO-Nederland is positief over een tweetal aanpassingen van de
stankwet, waardoor forse hindernissen op weg naar een succesvolle
reconstructie leken te zijn genomen. Het kabinet maakte eerder deze
week duidelijk de kant op te willen van een landelijke stankwet,
terwijl LTO sterk pleit voor reparatie van de voorgestelde wet. Dat
kan, zoals LTO wil, betrekkelijk snel (twee maanden), terwijl een
landelijke wet te lang duurt.
Minister Pronk (VROM) kwam op 15 januari jl. bij de behandeling van de
wetsontwerpen in de Eerste Kamer de fracties van VVD, CDA en de kleine
christelijk partijen tegemoet met een versoepeling van de ammoniakwet.
Hierdoor valt minder natuur onder de werkingssfeer van deze wet en
worden de hieruit voortvloeiende beperkingen voor de veehouderij
verminderd. LTO pleit voor een ondergrens van 50 ha, waardoor alle
natuurgebieden die kleiner van omvang zijn, buiten de wet worden
gelaten.
In het kabinetsvoorstel worden rond 7.000 bedrijven in de buurt van
natuurgebieden vergaande beperkingen opgelegd. Als het voorstel van
LTO wordt overgenomen, zullen 30 tot 40 procent minder bedrijven onder
de beperkingen van de ammoniakwet vallen. Zou de Tweede Kamer de
ondergrens van 50 ha eventueel niet accepteren, dan wil LTO een
oplossing helpen zoeken die in het verlengde ligt van de versoepeling,
die minister Pronk heeft aangegeven. Voorts zullen over de procedure
heldere afspraken gemaakt moeten worden tussen de ministeries en de
provincies.
Er blijft bij het bedrijfsleven grote twijfel over de financiering van
allerlei plannen in het kader van de reconstructiewet, waarover
dinsdag a.s. ook wordt gestemd. Het gaat hierbij vooral om
verplaatsing van veehouderijbedrijven uit de zgn.
extensiveringsgebieden. LNV-minister Brinkhorst gaf eerder aan, dat
'het niet aan het geld zal liggen'. LTO zet hier de kanttekening bij,
dat de minister verwijst naar middelen, die al grotendeels zijn
uitgegeven of voor een ander doel (nitraatproblematiek) zijn bestemd.
LTO wil een harde toezegging in de vorm van een financiële injectie
van 250 miljoen euro, zodat het hele reconstructieproces een krachtige
impuls krijgt.
Nadere informatie: Johan Scholte Albers (0570 662869) en Jack Luiten
(070 3382722)
Wilt u hierop reageren? Stuur dan uw e-mail naar: info@lto.nl
(Auteur: LTO-Nederland)