Gemeente Amersfoort
Amersfoort verbetert toeristisch imago
datum: 29 januari 2002
Amersfoort heeft bezoekers van de stad veel te bieden, maar dat aanbod
is te weinig bekend. Daarom heeft de gemeente een toeristisch
promotieplan op laten stellen. In 2002 verbeteren organisaties van
winkeliers, horeca, toerisme en cultuur de samenwerking op het terrein
van toeristische promotie in een gezamenlijke campagne. Burgemeester
en wethouders willen hiervoor ¤ 136.200,- (f 300.000,-)
beschikbaar stellen.
De fraaie historische binnenstad met goed onderhouden middeleeuwse
monumenten en gezellige winkelstraatjes, opzienbarende wijken met
moderne architectuur van internationale allure, Dierenpark Amersfoort,
musea, veel buitenfestivals en evenementen en dat alles centraal
gelegen in Nederland in een prachtige groene omgeving. Kortom in
Amersfoort is veel te beleven, maar dat weet lang niet iedereen. 'Dat
moet dus beter bekend worden gemaakt in het land' vonden de
toeristische, culturele, horeca- en winkeliersorganisaties tijdens
themabijeenkomsten. Die werden gehouden voor de totstandkoming van de
kadernota Buitenkans, waarin het toeristisch-recreatief beleid van de
gemeente voor de komende jaren staat beschreven. Tijdens die
bijeenkomsten werd ook uitgesproken, dat er meer samenwerking moet
komen. Aanbieding van (meerdaagse) arrangementen en gezamenlijke
promotie leidt tot een betere benutting van het toeristisch-recreatief
aanbod. De organisaties noemden het ontbreken van een
organisatie/persoon die de kar trekt als belangrijke reden voor het
gebrek aan samenwerking en afstemming. Het ontbreken van een goede
toeristische profilering vonden de organisaties een moeilijk punt bij
gezamenlijke toeristische promotie. Op grond van deze reacties heeft
de gemeente het Utrechts Bureau voor Toerisme (UBT) opdracht gegeven
om een Toeristisch Promotieplan op te stellen.
Het Toeristisch Promotieplan is een goede leidraad voor toeristische
stadspromotie. Daarbij wordt gestreefd naar een aanpak waar
Amersfoortse organisaties en het bedrijfsleven achter staan en mee aan
de slag willen. Het plan geeft voorbeelden, maar het is mogelijk dat
samenwerkende partijen voor andere acties kiezen. Samenwerking is een
belangrijk instrument voor toeristische stadspromotie. Om die
samenwerking van de grond te krijgen en te structureren wil het
college in de startfase de kosten van een projectleider betalen en
zorgen voor uitvoeringsbudget voor een campagne in 2002. De
projectleider zal met de betrokken organisaties 'werkende weg' aan de
hand van concrete promotionele acties de samenwerking bevorderen.
'Aantrekkelijk Amersfoort' is de slogan voor de promotionele
activiteiten. Het bewijs van deze slogan is in 2001 geleverd door een
onderzoek van Nyfer, waaruit Amersfoort als de aantrekkelijkste stad
naar voren kwam. Om ervaring op te doen met overkoepelende
toeristische promotie wordt in 2002 een campagne uitgevoerd onder de
noemer 'Aantrekkelijk Amersfoort'. Deze campagne zal aansluiten op het
speerpunt voor stadspromotie voor 2002: het promoten van winkelen in
Amersfoort. Winkelen in Amersfoort kan nog aantrekkelijker worden, als
dit wordt gecombineerd met het toeristisch aanbod. Een ander onderdeel
van de campagne is het in de markt zetten van nieuwe arrangementen en
ervaring opdoen met een boekings- en afhandelingssysteem.
Daarnaast wordt onderzocht of en hoe een klankbordgroep voor toerisme
en recreatie kan bijdragen aan onderlinge afstemming en bundeling van
krachten. Zo'n klankbordgroep kan onder meer reageren op de opzet en
resultaten van de campagne, nieuwe onderwerpen voor toeristische
stadspromotie ontwikkelen en concrete samenwerkingsprojecten
vormgeven.
Op basis van een evaluatie van de campagne 'Aantrekkelijk Amersfoort'
worden in overleg met de betrokken partijen vervolgstappen voor 2003
vastgesteld.