European Commission
IP/02/174
Brussel, 30 januari 2002
Commissie geeft beschikking inzake afstoting belang Tetra Laval in
Sidel
De Commissie heeft vandaag een beschikking gegeven waarin maatregelen
worden vastgesteld voor de scheiding van het in Zwitserland gevestigde
Tetra Laval van de Franse onderneming Sidel via de afstoting van het
belang van Tetra in Sidel. Dit volgt op het van 30 oktober 2001
daterende verbod op de acquisitie van Sidel door Tetra. Overeenkomstig
het evenredigheidsbeginsel biedt de beschikking Tetra voldoende ruimte
om (een) passende koper(s) en een geschikte methode te kiezen om de
participatie af te stoten binnen de door de Commissie vastgestelde
termijn.
De acquisitie van Sidel door Tetra, die op 18 mei 2001 bij de
Commissie werd aangemeld, werd op 30 oktober 2001 door de Commissie
verboden omdat die acquisitie de mededinging in de Europese
Economische Ruimte aanmerkelijk zou belemmeren op verschillende
markten van verpakkingsapparatuur voor vloeibare levensmiddelen
hetgeen nadelig zou zijn voor de innovatie alsook voor de
keuzemogelijkheden en prijzen van de verbruikers (zie IP/01/1516).
Het bod van Tetra op Sidel was onvoorwaardelijk overeenkomstig de
Franse beursvoorschriften. Tetra heeft reeds ongeveer 95% van de
aandelen van Sidel verworven. Dergelijke acquisities zijn bij wijze
van uitzondering in het geval van een openbaar bod zelfs voor de
eindbeschikking van de Commissie toegestaan overeenkomstig de
concentratieverordening.(1)
Dientengevolge heeft Tetra een concentratie die door de Commissie
verboden is, reeds tot stand gebracht. Derhalve heeft de Commissie het
noodzakelijk geacht een beschikking vast te stellen op grond van
artikel 8, lid 4 van de concentratieverordening waarin is bepaald dat
de Commissie "de scheiding van de samengevoegde ondernemingen of
vermogensbestand delen (...) of elke andere passende maatregel
gelasten om weer een daadwerkelijke mededinging te herstellen".
De Commissie heeft in een zeer gering aantal gevallen concentraties
verboden (18 gevallen in 11 jaar op een totaal van ongeveer 1 900
aangemelde zaken).
Het aantal verboden maar reeds tot stand gebrachte concentraties is
zelfs nog geringer (in totaal 4 zaken op grond van artikel 8, lid 4
met inbegrip van de beschikkingen van vandaag in de zaak Tetra
Laval/Sidel en Schneider/Legrand, M.2283(2)
).
Bij het vaststellen van de beschikking van vandaag heeft de Commissie
ernaar gestreefd de maatregelen goed te keuren die noodzakelijk zijn
om de voorwaarden voor een daadwerkelijke mededinging te herstellen.
Bij het vaststellen van de maatregelen heeft de Commissie rekening
gehouden met het evenredigheidsbeginsel en de rechtmatige belangen van
Tetra en Sidel.
De Commissie is tot de bevinding gekomen dat een voortgezette
deelneming van Tetra in Sidel in de bijzondere omstandigheden van deze
zaak het herstel van een daadwerkelijke mededinging zou belemmeren.
Zonder daadwerkelijke scheiding van de twee ondernemingen zou het
concurrentiegedrag van Tetra en Sidel worden beïnvloed en er zou geen
sprake zijn van daadwerkelijke concurrentie tussen de twee
ondernemingen of op de markten waarop zij actief zijn.
Een definitieve en permanente afstoting van het belang van Tetra in
Sidel zou garanderen dat een daadwerkelijke concurrentie wordt
hersteld omdat de rechtstreekse structurele/financiële band tussen
Tetra en Sidel wordt doorgeknipt.
Methode en termijn voor de afstoting
Rekening houdend met het belang van Tetra om de waarde van zijn
investering in Sidel te vrijwaren, heeft de Commissie Tetra voldoende
ruimte geboden om de afstotingsmethode te kiezen. Tetra kan in
beginsel ervoor kiezen de aandelen te verkopen op de wijze die haar
het meest geschikt lijkt, inclusief bijvoorbeeld een verkoop aan (een)
derde partijen(en) of ze opnieuw op de markt te brengen. De Commissie
moet de uiteindelijke afstotingsstructuur onderzoeken en goedkeuren
alsook de identiteit van de koper of kopers ten einde het herstel van
een daadwerkelijke mededinging op de betrokken markten te garanderen.
De Commissie heeft een passende termijn voor de afstoting vastgesteld
die haars inziens Tetra in staat stelt verschillende
afstotingsmogelijkheden te onderzoeken en de waarde van haar
investering in Sidel zo veel mogelijk te maximaliseren. Deze termijn
is vertrouwelijk.
Tenslotte heeft de Commissie het noodzakelijk geacht dat Tetra een
onafhankelijke gemachtigde zou aanstellen die toezicht moet houden op
het afstotingsproces zolang Tetra een belang in Sidel heeft.
(1)
De concentratieverordening (Verordening (EEG) nr. 4064/89 van de Raad)
verbiedt ondernemingen concentraties tot stand te brengen voordat de
Commissie hieraan haar goedkeuring hecht in een eindbeschikking
(artikel 7, lid 1). Bij wijze van uitzondering op dit beginsel staat
de concentratieverordening (artikel 7, lid 3) toe dat ondernemingen
een openbaar bod tot uitvoering brengen en de aandelen van de
doelonderneming verwerven voordat de Commissie een eindbeschikking
gegeven heeft op voorwaarde dat de verkrijger de aan de deelnemingen
in het kapitaal verbonden stemrechten niet uitoefent zonder
voorafgaande goedkeuring van de Commissie.
(2)
De twee andere dergelijke zaken zijn Kesko/Tuko (M.784) en
Blokker/Toys « R » Us (M.890). Die twee concentraties hadden geen
communautaire dimensie en waren tot stand gebracht op grond van het
nationale recht maar het onderzoek ervan was naar de Commissie
verwezen door de Finse (Kesko/Tuko) en Nederlandse (Blokker/Toys "R"
Us) regeringen die ernstige concurrentieproblemen hadden onderkend
maar destijds nog niet beschikten over voorschriften inzake de
controle op concentraties.