Gemeente Amsterdam
Amsterdam investeert fors in integriteitsbeleid
Met een investering van 1,2 miljoen euro per jaar en een sterke
intensivering van de activiteiten van het Bureau Integriteit krijgt
het voorkomen en bestrijden van fraude en integriteitschendingen een
flinke impuls. Het college heeft ingestemd met het planmatig aanpakken
van preventie, bewustwording en disciplinaire afhandeling van fraude
in de gemeentelijke organisatie. Op donderdag 24 januari presenteerden
wethouder G.D. Dales en J. Steenbrink, hoofd Bureau Integriteit van de
gemeente, de plannen waardoor het bureau de komende de jaren hèt
expertisecentrum op het gebied van integriteit voor bestuur en
management moet worden.
Integriteit = mentaliteit
Onder het motto 'Eigen verantwoordelijkheid waar dat kan, naleving van
regels en controle waar nodig' richt het Bureau Integriteit zich
vooral op preventie en bewustwording. Zo worden onder meer
'integriteitaudits' gehouden en worden (nieuwe) medewerkers gescreend.
Daarnaast wordt doorgegaan op de met het project 'Correct... of
corrupt?' ingeslagen weg. De rapportages over de naleving van de door
de gemeentelijke diensten en bedrijven gestarte maatregelen worden
voortgezet. Een integriteitaudit is binnen de overheid een nieuwe vorm
van preventieve doorlichting door onafhankelijke deskundigen. Gekeken
wordt wat er goed gaat en wat er beter kan op het terrein van
integriteitrisico's en maatregelen.
Naleving regels
Amsterdam heeft sinds januari 2001 een gemeentelijke gedragscode voor
ambtenaren en voor het college van B&W. Via informatie en trainingen
wordt de gedragscode uitgedragen en worden medewerkers met dilemma's
vertrouwd gemaakt. De nieuwe gemeenteraad stelt binnen een jaar een
eigen gedragscode op. De ambtseed wordt fasegewijs ingevoerd. Nieuwe
medewerkers zijn verplicht de ambtseed af te leggen; zittende
medewerkers worden gestimuleerd dit te doen. Uitzendkrachten leggen
een geheimhoudingsverklaring af. Het Bureau Integriteit verzamelt als
registratiepunt alle informatie over integriteitschendingen binnen de
gemeentelijke organisatie. Meldingen zijn niet meer vrijwillig,
directeuren worden verplicht zaken bij het Registratiepunt te melden
en advies te vragen over de op te leggen straf. Hiervoor heeft het
bureau arbeidsjuristen in dienst.
Disciplinaire afhandeling
Het bureau zorgt voor een eenduidig optreden binnen alle onderdelen en
voor een consequente en strakke lijn bij disciplinaire afhandeling van
fraude en corruptie. "Die lijn zal harder zijn dan men tot nu toe
gewend was. De eenheid in beleid zal tot uitdrukking komen in een
gelijke strafmaat voor schendingen bij alle onderdelen van de
gemeente", aldus wethouder Dales. Het rechercheonderzoek wordt de
komende jaren steeds minder uitbesteed aan externe bureaus:
rechercheurs van het Bureau Integriteit verrichten de interne
onderzoeken zelf. De komende twee jaar wordt gebouwd aan het opzetten
van een eigen gemeentelijke bedrijfsrecherche. Met politie en justitie
wordt regelmatig overlegd en zijn afspraken gemaakt over
informatie-uitwisseling, taakafbakening en prioriteitstelling van
ambtelijke en bestuurlijke integriteit.
Monitoring en beleidsontwikkeling
Om verantwoord prioriteiten te kunnen stellen en effectiviteit van het
integriteitbeleid te meten, vindt met wetenschappelijke ondersteuning
van prof. H. van de Bunt van de vakgroep Criminologie van de Vrije
Universiteit analyse plaats van trends in de ontwikkelingen. Een
Commissie Integriteit o.l.v. de burgemeester bewaakt vanuit de
bestuurlijke en ambtelijke top het integriteitbeleid en bespreekt
bijzondere gevallen, trends en beelden. Het Plan van Aanpak wordt op 7
februari a.s. behandeld in de raadscommissie.
Marga Kuperus
© gemeente Amsterdam - 30-01-2002