Gemeente Amsterdam
Uitvoering plan van aanpak Sociale Dienst op schema
Uitvoering plan van aanpak Sociale Dienst op schema
Uit de eerste driemaandelijkse rapportage (oktober t/m december 2001)
over de uitvoering van het Plan van Aanpak van de Sociale Dienst
Amsterdam blijkt dat de realisatie volgens plan verloopt. De
rapportage bevat een uitgebreide beschrijving van de voortgang en
aanpak van alle projecten over de afgelopen drie maanden en een
beschrijving van de resultaten van onderzoek dat is gehouden onder
bezoekers (cliënten) van de MegaBanenMarkt.
MegaBanenMarkt
In de rapportage wordt ook het project MegaBanenMarkt (MBM) behandeld.
Hier worden de bijstandscliënten op een locatie in contact gebracht
met vacatures en werkgevers en - indien nodig - met
reïntegratiebedrijven, scholings- en trainingsinstanties,
kinderopvang, schuldhulpverlening en sociaal-medische keuringen. Omdat
de MBM op 12 november 2001 is gestart met het ontvangen van cliënten,
beslaat deze rapportage een periode van vijf operationele weken. In de
eerste weken was de opkomst bij de MBM lager dan verwacht. De opkomst
bedroeg in het vierde kwartaal 3372 cliënten en het opkomstpercentage
van de cliënten met een verplichte oproep was 53. Besloten is om de
het aantal cliënten dat per dag wordt uitgenodigd te verhogen van 160
cliënten per dag in de eerste weken tot 350 cliënten per dag in
december. Op dit moment - januari 2002 - is dat opgelopen naar 500
cliënten per dag en is de opkomst 56%. Uit een eerste onderzoek onder
klanten van de MBM is gebleken dat 90% tevreden is over de
behandeling.
Heronderzoeken en beëindigingonderzoeken
Door de stringente aanwijzing van het ministerie van Sociale Zaken
heeft de afgelopen periode de prioriteit bij de heronderzoeken 2001
gelegen. Deze heronderzoeken moesten voor 31 december zijn weggewerkt.
Van deze 34.771 heronderzoeken is 99,7% afgehandeld. In het eerste
kwartaal was al 32% (17.000) van de 53.000 dossiers gescreend en
geschoond. Bij de beëindigingonderzoeken is door de regiokantoren 39%
(2500) van de 6500 dossiers weggewerkt.
Belastingsignalen
Eind september is gestart met het project Belastingsignalen. Doel van
dit project is het wegwerken van de achterstand in de verwerking van
ruim 100.000 belastingsignalen over de jaren 1997, 1998 en 1999. In
het project zijn drie hoofdfasen te onderscheiden: de voorbereiding,
het opvragen en verwerken van de looninformaties en het uitvoeren van
de onderzoeken. Bij de te onderzoeken cliënten horen ruim 96.000
belastingsignalen verspreid over 13.000 werkgevers. Bij alle 13.000
werkgevers zijn looninformaties opgevraagd. Zodra die binnen zijn en
dossiers van cliënten compleet zijn, kan worden gestart met het
uitvoeren van de onderzoeken. Het project Belastingsignalen heeft
enigszins vertraging opgelopen, omdat o.a. het aanleveren van
looninformatie door werkgevers moeizamer verloopt dan was ingeschat.
Lisa Neves Gonçalves
© gemeente Amsterdam - 30-01-2002