Ingezonden persbericht
Rotterdam, 30 januari 2002
Sociale veiligheid door plaatsing van tourniquets op de Beneluxlijn
RET en het partnership EDS/Cubic hebben een contract gesloten voor de levering en onderhoud van een innovatief toegangssysteem van tourniquets op alle stations van de Beneluxlijn. Na een Europese aanbesteding heeft de RET voor deze combinatie gekozen. Door het creëren van een veiliger omgeving op de stations wordt de reiziger in de toekomst nog beter bediend.
De Beneluxlijn is de meest recente uitbreiding op het Rotterdamse metronetwerk die dit jaar in gebruikt genomen gaat worden. In 19 minuten kan
de reiziger van Spijkenisse naar Schiedam- Centrum. Hier kan dan worden
overgestapt op de trein, stads- en streekbussen en TramPlus, lijn 1. Door de
aanlegvan de Beneluxlijn krijgt het zuidwestelijke deel van de regio een
snelle openbaarvervoersverbinding.
Het toegangsysteem bestaat uit een serie van tourniquets die de reiziger met
strippenkaart of abonnement toegang geeft tot het station. Door het plaatsen
van deze poortjes kan de RET eenvoudig relevante informatie over het gebruik
van het openbaar vervoer verkrijgen en de klant in de toekomst van nog
betere service voorzien.
Algemeen Directeur RET Ronald Clayden: "Met de aanleg van de Beneluxlijn is
een nieuwe fase aangebroken in het openbaar vervoer. Wij zijn blij in deze
ontwikkeling voorop te kunnen lopen, om zo onze klanten zo snel mogelijk te
kunnen laten profiteren van de nieuwe mogelijkheden van veiligheid en gemak
in het openbaar vervoer."
Directeur Commercie RET Trix van Bennekom: "Bij de beslissing voor een
partnership met EDS/Cubic hebben we voor een bundeling van internationale
expertise en ervaringen gekozen om de best mogelijke, in de praktijk bewezen
oplossing voor onze passagiers te waarborgen."
Met dit systeem heeft RET de primeur in Nederland en maakt daarmee als
eerste de stap naar een veiliger, gesloten openbaarvervoersysteem. RET neemt
hierbij het reeds bewezen voorbeeld van de in Londen, New York en
Washington, D.C. gebruikte systemen over.
Tevens is RET met dit toegangssysteem optimaal voorbereid voor aansluiting
op de toekomstige invoering van een geavanceerd, elektronisch, landelijk
vervoerbewijs voor het openbaar vervoer met behulp van een zogenaamd
chipkaart-systeem.
Over RET
De RET is een moderne onderneming en heeft oog voor de veranderende
behoeften en eisen aan het huidige en toekomstige openbaar vervoer. De
reiziger staat daarbij centraal. Het gaat daarbij dagelijks om ruim 600.000
reizigers, die veilig en snel naar hun bestemming worden gebracht.
Sociale veiligheid is een onderwerp dat de laatste tijd steeds belangrijker
wordt. Om het gebruik van openbaar vervoer te stimuleren moeten de mensen
zich veiliger voelen in metro, bus en tram. Een veilige en gecontroleerde
toegang van metrostations met tourniquets en toegangssystemen bij tram en
bus is daarom onmisbaar. Evenals een landelijke chipkaart om van deze
systemen gebruik te kunnen maken.
Met de plaatsing van tourniquets op de stations van de Beneluxlijn is een
eerste stap gezet voor het realiseren van veilig en gemakkelijk reizen in de
Rotterdamse regio.
Voor nadere informatie over de RET, de tourniquets en de chipkaart kunt u
de RET bezoeken op www.ret.rotterdam.nl.
Over Cubic
Cubic Corporation is opgericht in 1951 en heeft zich steeds gericht op
ontwikkeling, bouw en wereldwijde levering van elektronische systemen. Haar
hoofdkantoor staat in San Diego, VS. Cubic Corporation is de
moedermaatschappij van twee business units: de Transportation Systems Group
en de Defense Systems Group met productiefaciliteiten op verschillende
plaatsen in de VS. Momenteel werken er totaal zo'n 3.700 medewerkers voor
het bedrijf.
De Transportation Systems Group ontwerpt en fabriceert automatische systemen
voor Fare Collection. Dit is het geheel van systemen die zorgen voor de
betaling voor het reizen met openbaar vervoer, inclusief de
toegangscontrole, verwerking van de betalingen enzovoorts. Cubic Corporation
is hierin wereldwijde marktleider.
Klanten van Cubic zijn onder meer: London Underground, Connex, First Group,
C2C, en de steden Washington, D.C., New York, Chicago, Singapore, Sydney,
Hong Kong and Bangkok.
Over EDS
EDS is sinds 1978 actief in de Nederlandse markt. Wereldwijd is EDS al 40
jaar een toonaangevend IT-dienstverlener. EDS speelt wereldwijd een
belangrijke rol in de transport- en vervoerssector. Zo is de firma 's
werelds grootste luchtvaart automatiseerder en verzorgt zij voor de
Nederlandse Spoorwegen de rijwegautomatisering en een aantal andere vitale
ICT-taken. Het bedrijf is actief op het gebied van management consultancy,
electronic commerce, business process management, systeembeheer en
-ontwikkeling en product lifecycle management. EDS stelt zich ten doel
informatietechnologie voor haar klanten in te zetten ter verbetering van hun
bedrijfsprocessen en concurrentiepostitie in de digitale economie. In 2000
realiseerde de onderneming een omzet van $19,2 miljard.
EDS en A.T. Kearney (management consultancy) zijn actief in 58 landen en
partner voor 's werelds meest vooraanstaande bedrijven en overheden. In
Nederland is EDS gevestigd in Capelle a/d IJssel, Leidschendam, Spijkenisse,
Maarssen, Utrecht, Arnhem, Sittard en Leeuwarden. Tot haar Nederlandse
klanten behoren onder andere AEGON, de NS, DSM, Rijkswaterstaat, NUON en de
RET.
Voor meer informatie kunt u EDS bezoeken op internet: www.eds.com
printversie inclusief afbeelding: >
Met vriendelijke groeten / best regards
Alex van den Hoff
PR-Manager
EDS
Postbus 320
2900 AH Capelle a/d IJssel
Tel. 0181-502336
Fax. 0181-502112
Mob. 0650-636941
E-mail: alex.vandenhoff@eds.com