CBS

Centraal Bureau voor de Statistiek

Persbericht
PB02-020
30 januari 2002
9.30 uur Consumptiegroei in november 2,6%

Het volume van de binnenlandse consumptieve bestedingen in november 2001 is 2,6% groter dan in dezelfde maand van 2000. In oktober lag de groei eveneens in deze orde van grootte. In 2001 kent november een wat gunstiger samenstelling van de koopdagen dan een jaar eerder.
Aan goederen is in november, geschoond voor prijsverandering, 3,1% meer uitgegeven dan een jaar eerder. Aan diensten is in deze maand voor 2,2% meer geconsumeerd, zo blijkt uit cijfers van het CBS.

Bestedingen aan duurzame goederen trekken aan De volumegroei bij de consumptie van duurzame goederen komt in november uit op 4,0%. Alleen schoeisel, lederwaren en huishoudelijke artikelen zijn in deze maand minder gekocht. De bestedingen aan duurzame goederen herstellen zich in de loop van 2001 van de daling in het eerste kwartaal. Met name bij de aankoop van nieuwe auto's wordt het beeld geleidelijk minder negatief. Het volume van de uitgaven aan voedings- en genotmiddelen is in november 2,4% groter dan in dezelfde maand een jaar eerder. In november is de prijsstijging bij deze categorie minder hoog geweest dan in de voorafgaande maanden.

Consumptiegroei vrijwel gehalveerd in 2001 Vergeleken met hetzelfde tijdvak een jaar eerder komt de toename van de binnenlandse consumptie over de eerste elf maanden van 2001 uit op 1,8%. De consumptie kende in 1998 een topjaar met een stijging CBS-Persdienst van 4,5%. Ook in de jaren daarna bleef de groei nog hoog. Over het jaar 2000 werd een toename van 3,5% gemeten. De halvering van de Postbus 4000 consumptiegroei in 2001 kan vooral worden toegeschreven aan de 2270 JM Voorburg
tel. (070) 337 58 16 bescheiden ontwikkeling van de bestedingen aan duurzame goederen. fax (070) 337 59 71 Hier bedraagt de volumegroei in de eerste elf maanden van 2001 nog E-mail: geen procent. Consumenten hebben vooral minder nieuwe auto's persdienst@cbs.nl gekocht. In voorgaande jaren schommelde de groei van de bestedingen aan duurzame goederen nog tussen de vijf en tien procent. Het CBS
is een dienst van
het Ministerie van
Economische Zaken

CBS Persbericht PB02-020 pagina 1 van 3



Technische toelichting
De groeicijfers zijn steeds gebaseerd op een vergelijking met de overeenkomstige periode van voorgaand jaar. De ontwikkelingen (volumemutaties) zijn voor prijsveranderingen gecorrigeerd. Weersomstandigheden en de samenstelling van de koopdagen kunnen van invloed zijn op de uitkomsten van de maandcijfers. Zo wordt op een vrijdag of zaterdag meer uitgegeven dan op een maandag of dinsdag. Voor deze effecten is niet gecorrigeerd.
Deze macro-economische consumptiecijfers sluiten aan op de uitkomsten van de Nationale rekeningen 2000 en de bijbehorende Kwartaalrekeningen.
De uitkomsten voldoen aan de internationale richtlijnen voor het samenstellen van Nationale rekeningen (ESR'95). Het persbericht beschrijft de ontwikkeling van de binnenlandse werkelijke individuele consumptie. Dit begrip omvat alle bestedingen die rechtstreeks ten goede komen aan individuele consumenten, ongeacht of deze daarvoor zelf betalen of dat de overheid of een derde (b.v. een verzekeraar) dit doet. Het gaat om de uitgaven op Nederlands grondgebied: dus ook de uitgaven van buitenlandse ingezetenen in Nederland. De uitgaven van Nederlandse ingezetenen in het buitenland zijn niet in dit cijfer opgenomen. De binnenlandse consumptieve bestedingen zijn verdeeld in vier hoofdcategorieën.
Het in de tabel opgenomen begrip `nationale consumptie' bevat in tegenstelling tot de term `binnenlandse consumptie' wel de bestedingen van Nederlandse ingezetenen in het buitenland, maar niet de uitgaven van buitenlandse ingezetenen in Nederland.