Promotie
Logboek co-assistent evalueert praktijkervaring
Wat er van een arts aan het einde van de opleiding wordt verwacht op
het gebied van kennis, vaardigheden en attitude staat precies
beschreven in het zogeheten Raamplan 1994. "Kwalitatief goede
onderwijsfaciliteiten zijn daarvoor natuurlijk een voorwaarde", zegt
onderwijskundige Helga Raghoebar-Krieger, "Een belangrijk onderdeel
van de opleiding tot basisarts is kennis over verschillende
ziektebeelden. Maar het kennisniveau van de studenten is afhankelijk
van de mogelijkheden die zij tijdens de opleiding krijgen om ervaring
op te doen bij patiënten die aan deze ziekten lijden." De promovenda
ontwikkelde een 'logboek' dat in kaart brengt of studenten tijdens hun
co-schappen voldoende mogelijkheden krijgen voor patiëntencontact en
tevens of zij daar ook goed gebruik van maken. "Het is daarmee een
instrument geworden om de kwaliteit van het onderwijs te meten en in
kaart te brengen of de eindtermen van het Raamplan worden gehaald",
aldus Raghoebar-Krieger. Ze verrichtte haar onderzoek onder studenten
die hun co-assistentschappen Interne Geneeskunde liepen in het
Academisch Ziekenhuis Groningen. "Het blijkt dat niet alle eisen uit
het Raamplan worden gehaald. Daarentegen zijn er ook aspecten waar de
studenten wel aandacht aan besteden, terwijl dit niet in het Raamplan
staat", zegt de onderzoekster, "Mijns inziens zou daarom de afstemming
tussen co-schappen en Raamplan verbeterd moeten worden."
Het logboek dat Raghoebar-Krieger als evaluatie-instrument ontwierp, brengt de leerervaringen met 231 ziektebeelden in kaart. Dit aantal is geclusterd en vervolgens zijn 67 ziektebeelden genoemd die essentieel zijn om te leren, en 65 'optionele'. Het blijkt dat zo'n logboek -ook wel Register genoemd- de meest accurate informatie oplevert als de student het dagelijks en onder supervisie van de begeleider invult. Studenten blijken niet alle ziektebeelden in te vullen die wel op de afdeling beschikbaar zijn, wat betekent dat zij de mogelijkheden niet optimaal benutten. Meer supervisie en feedback kan dit oplossen "Een voorwaarde dat de co-assistent de belangrijkste ziektebeelden te zien krijgt, is het 'aanbod' op de afdeling Interne Geneeskunde van het ziekenhuis", zegt de promovendus, "Uit een registratie in het AZG blijkt dat het aanbod voldoende is, mits de student zowel bij een algemene afdeling Interne Geneeskunde als ook bij een specialistische onderafdeling gaat werken, zoals Oncologie of Longziekten." /ImK
Helga Raghoebar-Krieger (Paramaribo, Suriname, 1964) studeerde
onderwijskunde in Groningen. Ze verrichtte haar promotieonderzoek bij
het onderwijsinstituut van de medische faculteit van de RUG, waaraan
zij ook na haar promotie verbonden blijft.
Datum en tijd
woensdag 30 januari 2002, 14.15 uur
Promovenda
mw. H.M.J. Raghoebar-Krieger, tel. (050)363 31 05, fax (050)363 38 65,
e-mail: h.m.j.raghoebar-krieger@med.rug.nl (werk)
Proefschrift
The objectives-based logbook: A tool for evaluation of medical
education
Promotor
prof.dr. D.Th. Sleijfer
Faculteit
medische wetenschappen
Plaats
Aula Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen