Gemeente Groningen
31
JAN
09.33
Persbericht
Onderzoek Consumentenbond slaat plank volledig mis
29-01-2002
De beschuldiging van de Consumentenbond als zou (ook) de gemeente
Groningen de invoering van de euro hebben misbruikt om de
parkeertarieven fors te verhogen is apert onjuist. De gemeente
Groningen heeft -voorzover zij invloed kan uitoefenen op de
parkeertarieven- deze in feite slechts verhoogd ter correctie van de
inflatie. Als zodanig zijn deze verhogingen redelijk van omvang en
bepaald niet buitensporig. Het veelbesproken cijfer van de
Consumentenbond dat de gemeente Groningen "het maximum dagtarief heeft
laten stijgen met 28%" is slechts een halve waarheid. Het betreft
tarieven die door particuliere parkeerondernemingen worden vastgesteld
en waar de gemeente geen verantwoordelijkheid voor draagt. Het gaat
bovendien om een speciaal tarief waar door de bank genomen minder dan
1% van parkerende automobilisten gebruik van maakt. De gemeente
Groningen betreurt daarom de verdachtmakingen van de Consumentenbond.
De beschuldigingen van de Consumentenbond zijn een smet op het zorgvuldig opgebouwde parkeerimago dat Groningen -met zijn historische binnenstad van 1 km2- de afgelopen jaren heeft opgebouwd. Dat steeds positiever wordende imago is opgebouwd uit twee componenten: voor een kort bezoekje aan de binnenstad kiezen automobilisten snel en handig uit een van de 11 parkeergarages die in een P-route rondom of zelfs in de binnenstad zijn gelegen. Voor een wat langer verblijf attendeert de gemeente het publiek op het onvolprezen P+R Citybus-systeem waarvan in 2001 maar liefst 1,2 miljoen mensen gebruik hebben gemaakt: je auto gratis parkeren aan de rand van de stad en met maximaal vijf inzittenden voor 1,80 met de klaarstaande pendelbus naar de Grote Markt v.v. Parkeren in Stad? Plek zat!, zo is het motto.
Het straatparkeren is per 1 januari 2002 circa 10 % duurder geworden
wegens het doorberekenen van inflatiecorrectie. Even een
rekensommetje: in de binnenstad kostte (tot 01/01/2002) parkeren op
straat f 3,00 ofwel 1,36. De laatste verhoging dateerde van
01/01/2000. De prijsverhoging is gebaseerd op inflatiecorrectie 2000
en 2001, resp. 2,6 % en 4,5 %, tezamen 7,1 %. De prijs zou dus moeten
worden 1,46 wat technisch onmogelijk is omdat de parkeerautomaten als
kleinste munt 0,10 accepteren. Afronding naar 1,45 is technisch ook
niet mogelijk, omdat in delen van een uur geparkeerd moet kunnen
worden en het tarief dus altijd door twee deelbaar moet zijn. Daarom
is gekozen voor 1,50 per uur.
De wijzigingen in de tarieven van de parkeergarages lopen parallel
hieraan: Tarief 2001(omgerekend): 1,36. Tarief per 01/01/2002 vanaf
1,20 (Westerhaven) tot 1,40 (de meeste overige P-garages). De
prijsstijging beloopt hier slechts maximaal 4%. De laatste verhogingen
dateren eveneens van 01/01/2000.
De dagtarieven die parkeerexploitanten hanteren voor hun garages is
beleid van henzelf en nadrukkelijk niet van de gemeente Groningen.
Inderdaad is op dit onderdeel het tarief met 28 % gestegen. De
exploitanten hebben hiermee hun dagtarief op landelijk niveau
gebracht, namelijk in plaats van 8x het uurtarief te rekenen nu 10x
het uurtarief. Dagtarieven worden overigens vooral gehanteerd om
parkeerders die hun kaart (al dan niet) hebben verloren een bedrag in
rekening te kunnen brengen. Volgens exploitanten staat minder dan 1%
van de kortparkeerders daadwerkelijk langer dan 10 uren. Parkeerders
die langer staan, hebben over het algemeen een abonnement.
Alles bijeen genomen is dus weliswaar sprake van prijsverhogingen maar
deze zijn gemiddeld te noemen en bovendien gerelateerd aan inflatoire
krachten. De gemeente Groningen heeft zich aldus gehouden aan de
landelijke afspraken dat de euro niet prijsopdrijvend mag werken. De
Consumentenbond slaat met de eis om de tariefsverhogingen terug te
draaien de plank dus volledig mis. De gemeente Groningen hanteert
redelijke en bepaald niet buitensporige tarieven. Alles vanuit de
overtuiging dat Groningen een aantrekkelijke stad wil zijn voor een zo
groot mogelijk publiek uit Stad en Ommelanden. Parkeren in Stad? Plek
zat!