Ingezonden persbericht

PERSBERICHT

One.Tel spant kort geding aan tegen misleidende mailing KPN

Amsterdam, dinsdag 29 januari 2002 ­ One.Tel is onaangenaam verrast door de mailing die KPN Telecom twee weken geleden heeft gestuurd aan diverse huishoudens met als titel "voordeel of vooroordeel". De recentste poging van de Nederlandse monopolist om klanten van onder andere alternatieve aanbieders als One.Tel terug te winnen, is niet volledig en zet consumenten op het verkeerde been. De informatie is misleidend en kan daardoor concurrentiebelemmerend werken. One.Tel heeft dan ook een kort geding aangespannen, dat dient op 14 februari 2002, bij de rechtbank in Amsterdam. KPN heeft twee weken geleden een mailing uitgestuurd naar diverse huishoudens om klanten 'prijsbewust' te maken. Dezelfde informatie was ook op internet terug te vinden. Consumenten kunnen al sinds een jaar of drie kiezen of ze met een andere aanbieder dan KPN willen bellen. KPN probeert ook al een jaar of drie met alle mogelijke middelen te voorkomen dat dit een succes wordt. Deze keer door middel van een mailing. "Deze mailing is in strijd met de regels voor vergelijkende reclame en is het zoveelste voorbeeld van concurrentiebelemmerend gedrag van KPN", aldus Raymond Schrama, directeur van One.Tel. "Vandaar dat wij een kort geding hebben aangespannnen bij de rechtbank in Amsterdam".

In de betwiste mailing wordt de vraag gesteld of bellen via bepaalde alternatieve aanbieders wel zo goedkoop is. KPN vindt dat prijsbewust betekent dat de klant goed geïnformeerd is. KPN vindt dat klanten recht hebben op "volledige" informatie, maar vergeet vervolgens zelf "volledig" te zijn, zoals bij de gesprekstarieven van vast naar mobiel. Daarnaast worden ook de voordeelnummers van KPN meegenomen in de prijsvergelijking alsof dit een volwaardig alternatief biedt voor alle gesprekken. Schrama: "Dit is weer eens appels met peren vergelijken. Je kunt slechts 10 voordeelnummmers selecteren bij KPN, maar als men via de Carrier Preselectie belt van One.Tel, bieden alle nummers voordeel. Er wordt in de brochure van KPN erg veel nadruk gelegd op deze voordeelnummers." "U belt vaak voordeliger met Voordeelnummers Nederland" meldt de mailing onderaan subtiel. Verder zegt KPN voortdurend te investeren in de kwaliteit van het netwerk en de dienstverlening, zodat u kunt bellen zonder storing of ruis en vakkundig geholpen wordt. "Nou, dat hebben we gemerkt", zegt Schrama. "Regelmatig hebben alle huishoudens in Nederland last van KPN-storingen gehad, die helaas ook invloed hebben op onze dienstverlening. Omdat wij ook inkopen bij andere carriers is onze kwaliteit het afgelopen jaar zelfs beter dan die van KPN geworden."

Opvallend is trouwens dat door KPN alleen de nationale tarieven vergeleken worden. Indien de internationale tarieven ook nog eens vergeleken zouden worden dan was gebleken dat KPN (na hun prijsverhoging van 15.12.02) gemiddeld zelfs veel duurder is dan One.Tel."

One.Tel is als één van de grootste alternatieve telecomaanbieders voorstander van concurrentie op basis van eerlijke en oprechte informatie. Momenteel doet KPN erg zijn best om op allerlei manieren te proberen de concurrentie te verhinderen en te vertragen. Schrama: "Eerst gaat KPN geld vragen voor de voicemail, vervolgens wordt de prijs van ADSL opgeschroefd en nu weer dit incident, wanneer houdt het op?" Deze onderwerpen zijn er slechts drie uit een lange rij van voorvallen gericht op het voorkomen van vrije concurrentie op de Nederlandse telecommunicatiemarkt. Dergelijke tactieken vereisen dagelijkse hulp van onafhankelijke en krachtige regulerende instanties zoals de OPTA en de NMA, waar One.Tel constant voor pleit. One.Tel Nederland
One.Tel Nederland is in december 1998 in Nederland van start gegaan en is de toonaangevende 'andere' telecomaanbieder. De diensten bestaan uit vaste telefonie (lokaal, nationaal en internationaal), internet (provider, web- en serverhosting) en de gratis internationale telefoonkaart 'Home or Away Calling Card'. One.Tel heeft ruim 550.000 klanten. Bij deze Amsterdamse telefonie onderneming werken ruim 200 mensen. One.Tel heeft samenwerkingsverbanden met verschillende retailbedrijven zoals het GWK. One.Tel Nederland is onderdeel van de One.Tel/Scarlet groep.


--- Noot voor de redactie,