Inspectie van het Onderwijs
PABO's voeren startbekwaamheden in
Utrecht, 28 januari 2002
Het merendeel van de opleidingen voor leraar basisonderwijs heeft een
begin gemaakt met het invoeren van startbekwaamheden in het
curriculum. Tot deze conclusie komt de Inspectie van het Onderwijs in
het rapport Bekwaam van Start? waarin zij verslag doet van het
onderzoek naar de invoering van startbekwaamheden in het onderwijs- en
examenprogramma van de opleidingen tot leraar basisonderwijs bij 37
instellingen.
Vrijwel alle 60 onderzochte opleidingen (37 voltijd en 23 deeltijd)
werken aan de verandering van hun onderwijsprogramma's en bevinden
zich daardoor in een overgangsfase van een oud naar een nieuw
curriculum. De uitwerking van de startbekwaamheden in de eindtermen is
door de helft van de opleidingen voortvarend opgepakt. De vertaling
van de startbekwaamheden in toetseisen kan bij de meeste opleidingen
nog worden verbeterd. De resultaten van zes lerarenopleidingen
basisonderwijs (aan vijf verschillende instellingen) waren
onvoldoende: zij hebben de startbekwaamheden zowel in het
onderwijsprogramma als in de eindtoetsing nog niet uitgewerkt.
Voor beginnende leraren gelden de startbekwaamheden als
minimumkwaliteitsnorm voor de toegang van het leraarsberoep. In een
convenant dat in juli 2000 door de Minister van OC&W en de voorzitter
van de HBO-raad is ondertekend, is vastgelegd dat de opleidingen per 1
september 2000 hun programma zodanig moeten inrichten dat
afgestudeerden aan de startbekwaamheden voldoen. Deze
startbekwaamheden richten zich op kennis en vaardigheden van
inhoudelijke aard zoals taal, rekenen, aardrijkskunde en muziek.
Daarnaast zijn er startbekwaamheden geformuleerd ten aanzien van het
verzorgen van lessen alsmede beroepshouding en vaardigheden van
pedagogische en didactische aard.
Het veranderingsproces is nog gaande. Vernieuwingen kosten veel tijd
en zullen van alle betrokkenen in de komende jaren nog vele
inspanningen vragen. De implementatie van een nieuw curriculum loopt
vaak over een periode van drie tot vijf jaar. De verwachte realisatie
van de invoering van de startbekwaamheden in het onderwijsprogramma en
de eindtoetsing zal bij het merendeel van de opleidingen na het
studiejaar 2001-2002 plaatsvinden.
Voor verdere informatie kunt u contact opnemen met Hanneke van
Heijningen, T: 030-6669852.
E: H.vanHeijningen@owinsp.nl. Een exemplaar van Bekwaam van Start?
kunt u hier downloaden.