Carros
Renault Kangoo Electrique als basis voor 'groen' taxivervoer
(25 januari 2002)
De Renault Kangoo Electrique dient als basis voor een nieuw en uniek
vervoersconcept dat op maandag 28 januari in Utrecht wordt
geïntroduceerd. De minister van Verkeer en Waterstaat, mevrouw T.
Netelenbos, zal de officiële handeling verrichten. Daarmee gaat
GreenCab van start, het allereerste taxibedrijf met elektrisch
aangedreven autos op groene stroom. Renault Nederland levert voor dit
unieke taxiconcept vijf volledig elektrisch aangedreven Renault
Kangoos.
GreenCab is het eerste bedrijf dat mobiliteit loskoppelt van de
milieuproblematiek door het gebruik van de Renault Kangoo Electrique,
waarbij tegelijkertijd wordt aangetoond dat deze ontkoppeling geen
duurder alternatief hoeft te betekenen. De Kangoo Electrique is een
auto die voor 100% door elektriciteit wordt aangedreven en in het
geval van GreenCab ook nog eens met groene stroom. Door gebruik te
maken van duurzaam opgewekte stroom (zon, wind en water) vinden er
geen schadelijke emissies plaats.
De auto van de 21ste eeuw moet zijn plaats vinden binnen de
vervoersmiddelen van de toekomst met respect voor het milieu en voor
onze natuurlijke brandstoffen. Het milieu is voor Renault een zeer
belangrijk aandachtspunt. Renault wil autos ontwikkelen die het milieu
zo min mogelijk belasten. De constructeur investeert daarom op dit
gebied jaarlijks honderden miljoenen euros in onderzoek, tests en
nieuwe technieken in haar Research & Development Programma, met als
doel het gebruik van alternatieve brandstoffen en vervangende energie.
Om die reden is eind 1999 de afdeling Autos op Alternatieve Energie
opgezet. Deze afdeling functioneert als een business unit en staat
garant voor alle taken en werkzaamheden die uitgevoerd moeten worden
vanaf het moment dat de auto uit de fabriek komt tot de dag dat hij
weer gerecycled wordt.
Dankzij dat uitgebreide en grondige onderzoek is Renault er in
geslaagd om de milieu-regelgevingen altijd een stap voor te zijn. Zo
beschikt Renault thans over een uitgebreid en uiterst modern gamma
motoren, dat dankzij onder meer de meerkleppen techniek, verminderde
wrijving en directe brandstofinspuiting zorgt voor minder verbruik,
minder vervuiling en minder lawaai. Als resultaat van alle
inspanningen ontving de gloednieuwe Renault Vel Satis in december van
het vorig jaar de Decibel dOr, een onderscheiding waarmee wordt
aangegeven dat deze auto de meest stille van Europa is, samen met de
Renault Laguna. Ook aan het eind van de levenscyclus zorgt een Renault
voor een schoner milieu: 90% van de auto is thans recyclebaar.
Het onderzoek van de afdeling Research & Development naar alternatieve energiebronnen vindt veelal plaats in de vorm van partnerships met universiteiten en instellingen als onderdeel van Europese programmas. Naast het gebruik van alternatieve brandstoffen als LPG en aardgas is Renault ook zeer actief met de ontwikkeling van elektrisch aangedreven voertuigen en van hybride voertuigen (met een elektromotor voor in het stadsverkeer en een verbrandingsmotor voor buiten de stad). Ook is Renault al ver met het onderzoek naar fuel-cells (waterstof + zuurstof = water en elektriciteit), die de actieradius van elektrisch aangedreven voertuigen aanzienlijk kunnen vergroten.
Renault gaat uit van het principe dat schone autos geproduceerd dienen
te worden in schone fabrieken, wat er weer voor zorgt dat de omgeving
van die fabrieken ook schoon dient te zijn. In lijn met die gedachte
introduceert Renault thans in al haar productie-units de
internationale standaard ISO 14001. Deze norm staat garant voor een
hoogstaand milieubeleid en het continu aanpassen en verbeteren van dat
beleid.
De Kangoo Electrique is een auto die perfect past binnen de aandacht
die Renault heeft voor het milieu. De auto is in oktober 2001 op de
markt gebracht als een speciale versie van de populaire Kangoo,
verkrijgbaar in een volledig elektrische versie en later in 2002 in
een versie met een range-extender.
De elektromotor van de Kangoo Electrique heeft een vermogen van 22 kW
bij een bedrijfspannning van 132 V DC en levert een maximum koppel van
165 Nm en een maximum toerental van 7000 t/min. De elektromotor krijgt
zijn energie van luchtgekoelde accus die een maximale laadtijd hebben
van 7 uur via een adaptor op het normale lichtnet. Met een fast
charger kan in 20 minuten tijd 80% van de capaciteit van de accus weer
worden geladen. De auto kan vanuit stilstand in 8,5 seconde
accelereren naar een snelheid van 50 km/u en heeft een topsnelheid van
103 km/u. Hij is verkrijgbaar in een personenauto-uitvoering die,
evenals de Kangoo met een verbrandingsmotor, beschikt over vijf
zitplaatsen. De Kangoo Electrique is ook leverbaar in een
bedrijfsauto-uitvoering met twee zitplaatsen. Beide modellen worden op
de markt gebracht in één uitrustingsniveau. De actieradius ligt rond
de 100 km bij gebruik in de stad.
In het midden van 2002 zal er een versie met een grotere actieradius
aangeboden worden. Deze Kangoo Electrique zal dan over een actieradius
van zon 220 km beschikken dankzij de beschikbaarheid van een
range-extender, een twee cilinder viertakt motor van 505 cc met
elektronische injectie die in staat is de accus onder het rijden bij
te laden.
Renault, Créateur dAutomobiles, levert met de Kangoo Electrique het
bewijs dat het merk voortdurend bezig is met de ontwikkeling van
milieuvriendelijke autos. Als partner in GreenCab wordt dit streven
verder bevestigd. Minister Netelenbos zal om 16.30 uur de officiële
opening verrichten op het landgoed Oostbroek (vlakbij het UMC in
Utrecht) aan de Bunnikseweg 39 in De Bilt.