Carros

Renault Kangoo Electrique als basis voor 'groen' taxivervoer

(25 januari 2002)

De Renault Kangoo Electrique dient als basis voor een nieuw en uniek vervoersconcept dat op maandag 28 januari in Utrecht wordt geïntroduceerd. De minister van Verkeer en Waterstaat, mevrouw T. Netelenbos, zal de officiële handeling verrichten. Daarmee gaat GreenCab van start, het allereerste taxibedrijf met elektrisch aangedreven autos op groene stroom. Renault Nederland levert voor dit unieke taxiconcept vijf volledig elektrisch aangedreven Renault Kangoos.

GreenCab is het eerste bedrijf dat mobiliteit loskoppelt van de milieuproblematiek door het gebruik van de Renault Kangoo Electrique, waarbij tegelijkertijd wordt aangetoond dat deze ontkoppeling geen duurder alternatief hoeft te betekenen. De Kangoo Electrique is een auto die voor 100% door elektriciteit wordt aangedreven en in het geval van GreenCab ook nog eens met groene stroom. Door gebruik te maken van duurzaam opgewekte stroom (zon, wind en water) vinden er geen schadelijke emissies plaats.

De auto van de 21ste eeuw moet zijn plaats vinden binnen de vervoersmiddelen van de toekomst met respect voor het milieu en voor onze natuurlijke brandstoffen. Het milieu is voor Renault een zeer belangrijk aandachtspunt. Renault wil autos ontwikkelen die het milieu zo min mogelijk belasten. De constructeur investeert daarom op dit gebied jaarlijks honderden miljoenen euros in onderzoek, tests en nieuwe technieken in haar Research & Development Programma, met als doel het gebruik van alternatieve brandstoffen en vervangende energie. Om die reden is eind 1999 de afdeling Autos op Alternatieve Energie opgezet. Deze afdeling functioneert als een business unit en staat garant voor alle taken en werkzaamheden die uitgevoerd moeten worden vanaf het moment dat de auto uit de fabriek komt tot de dag dat hij weer gerecycled wordt.

Dankzij dat uitgebreide en grondige onderzoek is Renault er in geslaagd om de milieu-regelgevingen altijd een stap voor te zijn. Zo beschikt Renault thans over een uitgebreid en uiterst modern gamma motoren, dat dankzij onder meer de meerkleppen techniek, verminderde wrijving en directe brandstofinspuiting zorgt voor minder verbruik, minder vervuiling en minder lawaai. Als resultaat van alle inspanningen ontving de gloednieuwe Renault Vel Satis in december van het vorig jaar de Decibel dOr, een onderscheiding waarmee wordt aangegeven dat deze auto de meest stille van Europa is, samen met de Renault Laguna. Ook aan het eind van de levenscyclus zorgt een Renault voor een schoner milieu: 90% van de auto is thans recyclebaar.

Het onderzoek van de afdeling Research & Development naar alternatieve energiebronnen vindt veelal plaats in de vorm van partnerships met universiteiten en instellingen als onderdeel van Europese programmas. Naast het gebruik van alternatieve brandstoffen als LPG en aardgas is Renault ook zeer actief met de ontwikkeling van elektrisch aangedreven voertuigen en van hybride voertuigen (met een elektromotor voor in het stadsverkeer en een verbrandingsmotor voor buiten de stad). Ook is Renault al ver met het onderzoek naar fuel-cells (waterstof + zuurstof = water en elektriciteit), die de actieradius van elektrisch aangedreven voertuigen aanzienlijk kunnen vergroten.

Renault gaat uit van het principe dat schone autos geproduceerd dienen te worden in schone fabrieken, wat er weer voor zorgt dat de omgeving van die fabrieken ook schoon dient te zijn. In lijn met die gedachte introduceert Renault thans in al haar productie-units de internationale standaard ISO 14001. Deze norm staat garant voor een hoogstaand milieubeleid en het continu aanpassen en verbeteren van dat beleid.

De Kangoo Electrique is een auto die perfect past binnen de aandacht die Renault heeft voor het milieu. De auto is in oktober 2001 op de markt gebracht als een speciale versie van de populaire Kangoo, verkrijgbaar in een volledig elektrische versie en later in 2002 in een versie met een range-extender.

De elektromotor van de Kangoo Electrique heeft een vermogen van 22 kW bij een bedrijfspannning van 132 V DC en levert een maximum koppel van 165 Nm en een maximum toerental van 7000 t/min. De elektromotor krijgt zijn energie van luchtgekoelde accus die een maximale laadtijd hebben van 7 uur via een adaptor op het normale lichtnet. Met een fast charger kan in 20 minuten tijd 80% van de capaciteit van de accus weer worden geladen. De auto kan vanuit stilstand in 8,5 seconde accelereren naar een snelheid van 50 km/u en heeft een topsnelheid van 103 km/u. Hij is verkrijgbaar in een personenauto-uitvoering die, evenals de Kangoo met een verbrandingsmotor, beschikt over vijf zitplaatsen. De Kangoo Electrique is ook leverbaar in een bedrijfsauto-uitvoering met twee zitplaatsen. Beide modellen worden op de markt gebracht in één uitrustingsniveau. De actieradius ligt rond de 100 km bij gebruik in de stad.

In het midden van 2002 zal er een versie met een grotere actieradius aangeboden worden. Deze Kangoo Electrique zal dan over een actieradius van zon 220 km beschikken dankzij de beschikbaarheid van een range-extender, een twee cilinder viertakt motor van 505 cc met elektronische injectie die in staat is de accus onder het rijden bij te laden.

Renault, Créateur dAutomobiles, levert met de Kangoo Electrique het bewijs dat het merk voortdurend bezig is met de ontwikkeling van milieuvriendelijke autos. Als partner in GreenCab wordt dit streven verder bevestigd. Minister Netelenbos zal om 16.30 uur de officiële opening verrichten op het landgoed Oostbroek (vlakbij het UMC in Utrecht) aan de Bunnikseweg 39 in De Bilt.