De groep MAXX breidt haar activiteiten in de sector binnenvaart fors uit.
Antwerpen - MAXX LOGISTICS n.v. En een van haar
dochterbedrijven MAXX SHIPPING n.v. (voorheen Maas Binnenvaart n.v.)
zijn actief inde binnenvaart sedert het einde van de 19de eeuw.
Begonnen als binnenvaartonderneming werd de activiteit vooral
toegespitst op de bevrachting van binnenschepen. Later werd er een
vloot van eigen schepen opgebouwd die echter in de loop van de jaren
80 in gevolge de moeilijkheden in de sector volledig werden
afgestoten.
De groep MAXX wenst echter een belangrijke speler te blijven in de
heropleving van de binnenscheepvaart. De wegen zijn oververzadigd en
ook de spoorwegen kunnen de toename aan vrachtvervoer niet opvangen.
De binnenscheepvaart biedt de enige uitweg. Recent gepubliceerde
cijfers van de Haven van Antwerpen bevestigen deze trend.
De binnenscheepvaart is heden ten dage geëvolueerd tot een uiterst
belangrijke economische sector. De enorme toename van moderne
binnenschepen voor het vrachtvervoer, het vervoer van
petroleumproducten en vooral voor het containervervoer bewijst dit
ten overvloede.
De groep MAXX wenst actief deel te nemen aan een
moderniseringsproces. Sinds vele jaren is MAXX LOGISTICS via haar
dochter- en geaffilieerde ondernemingen actief op de Chinese markt.
De kennis van de Chinese bedrijfscultuur, gekoppeld aan een enorme
ervaring op logistiek vlak en de vertrouwdheid met internationale
financieringsmodaliteiten, zijn de belangrijkste elementen om zich
ook te kunnen profileren op de markt voor de bouw van binnenschepen
in China; deze te laden, te vervoeren en vlottend in de West-Europese
havens af te leveren dit inclusief de voorfinanciering, het stellen
van garanties etc.
Een eerst project werd reeds einde oktober 2001 in Rotterdam
afgeleverd. Het betrof hier 2 binnenschepen(*) van 110m, 1 schip(*)
van 80m en een sectie achterschip (*) van 16m, die via Nederlandse en
Belgische handelaars in de vaart werden gebracht.
De Chinese scheepsbouwindustrie heeft een uitstekende reputatie.
Verschillende Westerse zeerederijen zijn dan ook inmiddels een trouw
cliënteel geworden voor chemicaliëntankers, bulkcarriers, VLCC,
marineschepen etc. Ze zijn een te duchten concurrent, o.a. Voor de
scheespwerven in Oost-Europa. Voor de levering van binnenschepen is
de organisatie van het zee-transport crusiaal. De groep MAXX biedt
hier dan ook een zeer sterke toegevoegde waarde.
Naast de klassieke binnenvaart wordt ook de sector der ondernemers
van waterbouwwerken benaderd. Dit resulteerde recent in belangrijke
opdrachten van elevatorbakken voor JAN DE NUL n.v. uit Aalst (B) en
HEYRMAN-DE ROECK n.v. uit Beveren (B). Deze zullen gebouwd worden
bij DALIAN SHIPBUILDING INDUSTRY CORPORATION Ltd. (DSIC). De
levering wordt einde juli 2002 verwacht.
MAXX LOGISTICS n.v. heeft met DALIAN SHIPBUILDING INDUSTRY
CORPORTATION een overeenkomst ondertekend voor de verdere
samenwerking. A. VAN DE VIJVER bvba. is de exclusieve strategische
partner van MAXX LOGISTICS als consultant-projektbegeleider,
verantwoordelijk voor de technische en commerciële coördinatie.
Het team is in staat om ieder project te onderzoeken dat door de binnenvaartondernemer, de verlader, de producent of de ontvanger wordt voorgelegd. Momenteel heeft men belangrijke studies onder handen, die op korte termijn kunnen leiden tot nieuwe opdrachten. Ook scheepsbouwers zijn hier welkom. Een toelevering van cascos of scheepssecties aan deze sector ligt in de mogelijkheden.
Een vijfkoppige delegatie van DALIAN SHIPBUILDING INDUSTRY
CORPORATION is reeds enkele dagen in België. Zij hadden de
gelegenheid om kennis te maken met de klanten, werden ontvangen door
het Havenbestuur en bezochten de haven van Antwerpen. Zij ontvingen
eveneens een delegatie van FLAMEA (Flanders Marine Equipment
Association). De leveranciers werd de gelegenheid geboden hun
producten voor te stellen.
Ots original text: Maxx Logistics NV
Beschikbaar op internet: http://www.newsaktuell.be