INSPECTIE VAN HET ONDERWIJS
PABOs voeren startbekwaamheden in
Utrecht, 28 januari 2002. Het merendeel van de opleidingen voor
leraar basisonderwijs heeft een begin gemaakt met het invoeren van
startbekwaamheden in het curriculum. Tot deze conclusie komt de
Inspectie van het Onderwijs in het rapport Bekwaam van Start? waarin
zij verslag doet van het onderzoek naar de invoering van
startbekwaamheden in het onderwijs- en examenprogramma van de
opleidingen tot leraar basisonderwijs bij 37 instellingen.
Vrijwel alle 60 onderzochte opleidingen (37 voltijd en 23 deeltijd)
werken aan de verandering van hun onderwijsprogrammas en bevinden zich
daardoor in een overgangsfase van een oud naar een nieuw curriculum.
De uitwerking van de startbekwaamheden in de eindtermen is door de
helft van de opleidingen voortvarend opgepakt. De vertaling van de
startbekwaamheden in toetseisen kan bij de meeste opleidingen nog
worden verbeterd. De resultaten van zes lerarenopleidingen
basisonderwijs (aan vijf verschillende instellingen) waren
onvoldoende: zij hebben de startbekwaamheden zowel in het
onderwijsprogramma als in de eindtoetsing nog niet uitgewerkt.
Voor beginnende leraren gelden de startbekwaamheden als
minimumkwaliteitsnorm voor de toegang van het leraarsberoep. In een
convenant dat in juli 2000 door de Minister van OC&W en de voorzitter
van de HBO-raad is ondertekend, is vastgelegd dat de opleidingen per 1
september 2000 hun programma zodanig moeten inrichten dat
afgestudeerden aan de startbekwaamheden voldoen. Deze
startbekwaamheden richten zich op kennis en vaardigheden van
inhoudelijke aard zoals taal, rekenen, aardrijkskunde en muziek.
Daarnaast zijn er startbekwaamheden geformuleerd ten aanzien van het
verzorgen van lessen alsmede beroepshouding en vaardigheden van
pedagogische en didactische aard.
Het veranderingsproces is nog gaande. Vernieuwingen kosten veel tijd
en zullen van alle betrokkenen in de komende jaren nog vele
inspanningen vragen. De implementatie van een nieuw curriculum loopt
vaak over een periode van drie tot vijf jaar. De verwachte realisatie
van de invoering van de startbekwaamheden in het onderwijsprogramma en
de eindtoetsing zal bij het merendeel van de opleidingen na het
studiejaar 2001-2002 plaatsvinden.