Gemeente Hoogezand-Sappemeer

persberichten

(terug)

Hoogezand, 22 januari 2002 Persbericht 2002/08

Klantenpanel van de basiseenheid Hoogezand gepresenteerd

Op maandag 28 januari 2002 om 17.00 uur wordt in de Aletta Jacobskamer van het gemeentehuis in Hoogezand het klantenpanel van de basiseenheid Hoogezand gepresenteerd. Na Zuidhorn is Hoogezand de tweede basiseenheid in de provincie die een klantenpanel krijgt. Naast alle leden van het klantenpanel zullen bij de presentatie tevens aanwezig zijn de burgemeesters van Hoogezand-Sappemeer en Slochteren, respectievelijk mevrouw M. Salet en de heer C.L.H.B. Verstegen, de districtsofficier van Justitie de heer J.L. van den Broek en de chef van de basiseenheid Hoogezand, de heer A. van de Ruit.

De politie praat natuurlijk met de burgemeesters en de officier van justitie in het zogenaamde driehoeksoverleg over wat er van haar mag en kan worden verwacht. Dit onderwerp staat ook regelmatig op de agenda van de raadscommissies. In dat formele circuit worden ook het politiebeleid en de daarmee samenhangende prioriteiten en keuzen voor de inzet van de politie vastgesteld.

In onze gemeenten zijn de burgemeesters en de politie er voorstander van dat de politie, naast haar formele overleg, ook een vorm vindt voor rechtstreeks contact met de inwoners. De politie wil enerzijds burgers informeren over wat zij doet aan veiligheid en leefbaarheid. Anderzijds wil zij rechtstreeks signalen ontvangen over wat daarover in het algemeen onder de burgers leeft en ideeën uitwisselen over zaken die (extra) aandacht van de politie en/of andere instanties vragen. Het klantenpanel heeft een klankbordfunctie en dient om het beeld, dat de politie door middel van de buurtagenten en de gebiedsgebonden politiezorg van de problematiek krijgt, aan te vullen en af te stemmen met de signalen uit het klantenpanel.

Het is niet de bedoeling dat het klantenpanel formele bevoegdheden krijgt in de zin dat de politie tot bepaalde activiteiten verplicht kan worden of dat er door het panel beslissingen mogen worden genomen. Het is ook niet de bedoeling dat de politie jegens het klantenpanel verantwoording aflegt.

Dat zijn zaken die uitsluitend aan het bevoegd gezag, oftewel de burgemeesters en het openbaar ministerie, zijn en blijven voorbehouden. Maar dat laat onverlet dat de politie natuurlijk wel uitleg kan geven over wat zij doet.
Het klantenpanel bestaat uit in totaal tien leden: twee raadsleden en drie andere vertegenwoordigers uit beide gemeenten. Er is naar gestreefd om het klantenpanel tezamen een goede afspiegeling van de plaatselijke samenleving te laten vormen. Opgemerkt moet worden dat de raadsleden in deze niet fungeren als formele vertegenwoordiger van de raad, maar zitting hebben in het panel op basis van hun brede contacten binnen de plaatselijke samenleving en de signalen die zij daaruit opvangen.

(top)