Gemeente Hoogezand-Sappemeer
persberichten
(terug)
Hoogezand, 22 januari 2002 Persbericht 2002/08
Klantenpanel van de basiseenheid Hoogezand gepresenteerd
Op maandag 28 januari 2002 om 17.00 uur wordt in de Aletta Jacobskamer van het gemeentehuis in Hoogezand het klantenpanel van de basiseenheid Hoogezand gepresenteerd. Na Zuidhorn is Hoogezand de tweede basiseenheid in de provincie die een klantenpanel krijgt. Naast alle leden van het klantenpanel zullen bij de presentatie tevens aanwezig zijn de burgemeesters van Hoogezand-Sappemeer en Slochteren, respectievelijk mevrouw M. Salet en de heer C.L.H.B. Verstegen, de districtsofficier van Justitie de heer J.L. van den Broek en de chef van de basiseenheid Hoogezand, de heer A. van de Ruit.
De politie praat natuurlijk met de burgemeesters en de officier van
justitie in het zogenaamde driehoeksoverleg over wat er van haar mag
en kan worden verwacht. Dit onderwerp staat ook regelmatig op de
agenda van de raadscommissies. In dat formele circuit worden ook het
politiebeleid en de daarmee samenhangende prioriteiten en keuzen voor
de inzet van de politie vastgesteld.
In onze gemeenten zijn de burgemeesters en de politie er voorstander
van dat de politie, naast haar formele overleg, ook een vorm vindt
voor rechtstreeks contact met de inwoners. De politie wil enerzijds
burgers informeren over wat zij doet aan veiligheid en leefbaarheid.
Anderzijds wil zij rechtstreeks signalen ontvangen over wat daarover
in het algemeen onder de burgers leeft en ideeën uitwisselen over
zaken die (extra) aandacht van de politie en/of andere instanties
vragen. Het klantenpanel heeft een klankbordfunctie en dient om het
beeld, dat de politie door middel van de buurtagenten en de
gebiedsgebonden politiezorg van de problematiek krijgt, aan te vullen
en af te stemmen met de signalen uit het klantenpanel.
Het is niet de bedoeling dat het klantenpanel formele bevoegdheden
krijgt in de zin dat de politie tot bepaalde activiteiten verplicht
kan worden of dat er door het panel beslissingen mogen worden genomen.
Het is ook niet de bedoeling dat de politie jegens het klantenpanel
verantwoording aflegt.
Dat zijn zaken die uitsluitend aan het bevoegd gezag, oftewel de
burgemeesters en het openbaar ministerie, zijn en blijven
voorbehouden. Maar dat laat onverlet dat de politie natuurlijk wel
uitleg kan geven over wat zij doet.
Het klantenpanel bestaat uit in totaal tien leden: twee raadsleden en
drie andere vertegenwoordigers uit beide gemeenten. Er is naar
gestreefd om het klantenpanel tezamen een goede afspiegeling van de
plaatselijke samenleving te laten vormen. Opgemerkt moet worden dat de
raadsleden in deze niet fungeren als formele vertegenwoordiger van de
raad, maar zitting hebben in het panel op basis van hun brede
contacten binnen de plaatselijke samenleving en de signalen die zij
daaruit opvangen.
(top)