BOVAG
Bron: Persberichten
Datum: 25-1-2002
---
BOVAG en RAI: Politieke partijen hebben geen oog voor fileprobleem
De concept verkiezingsprogrammas van de grote politieke partijen
vertonen een ernstig gebrek aan visie, aandacht en toewijzing van geld
voor de weginfrastructuur in ons land. Dit zeggen BOVAG en RAI aan de
vooravond van enkele belangrijke partijcongressen waarin de
definitieve verkiezingsprogrammas moeten worden vastgesteld. De leden
van de politieke partijen wacht een schone en uiterst belangrijke taak
om deze verkiezingsprogrammas tijdens de congressen stevig bij te
stellen teneinde de mobiliteit in ons land voor de toekomst gaande te
houden. Daarbij moet vooral ook meer rekening worden gehouden met de
effectiviteit van voorgenomen investeringen.
Investeren in wegen effectief
BOVAG en RAI verwijzen naar een concept-rapport van vier planbureaus
van de Nederlandse overheid die vele voorstellen voor nieuwe
infrastructuur hebben doorgelicht. Het Centraal Planbureau (CPB),
Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu, de Rijksplanologische
Dienst en het Sociaal-Cultureel Planbureau komen hierin tot de
conclusie dat investeringen in wegenprojecten over het algemeen veel
effectiever zijn dan investeringen in het openbaar vervoer.
BOVAG en RAI concluderen daaruit dat de politieke partijen er goed aan
zouden doen hun verkiezingsprogrammas tijdig bij te stellen, niet
alleen met woorden, maar vooral ook met een pleidooi voor het
beschikbaar stellen van voldoende geld. Behalve de ruim 3 miljard euro
die reeds in het MIT (Meerjarenprogramma Infrastructuur en Transport)
beschikbaar wordt gesteld, moet er minstens 5 miljard euro voor de
komende kabinetsperiode extra komen voor weginfrastructuur.
Geen aandacht voor fileprobleem
De brancheorganisaties komen, na een grondige bestudering van de
conceptprogrammas van de belangrijkste politieke partijen, tot de
conclusie dat er maar magertjes aandacht wordt gevraagd voor de
oplossing van het probleem van de files. Hooguit denkt men aan een
aanpassing van de bestaande knelpunten. Dit getuigt van weinig visie
op mobiliteit. Immers, een verdere groei van de economie veroorzaakt
op zijn minst een evenrededige groei van de mobiliteitsbehoefte.
Waardoor je er met het beperkt aanpassen van de huidige knelpunten nog
lang niet bent. Nieuwe knelpunten zullen ontstaan en de capaciteit van
de weginfrastructuur zal dus steeds verder gaan achterlopen bij de
behoefte.
Veel te weinig geld
Als het om het geld gaat, ziet de toekomst er volgens de
conceptverkiezingsprogrammas helemaal somber uit. Voor de
weginfrastructuur worden vaak niet eens concrete cijfers genoemd, dan
wel in een verzamelpost voor alle soorten mobiliteit, inclusief
waterwegen en openbaar vervoer opgenomen. Hiervoor wordt dan in
totaal, verschillend per partij, 1 tot 2,5 miljard euro uitgetrokken.
Volgens BOVAG en RAI is, alleen al voor de wegen, zon 5 miljard euro
bovenop de gebruikelijke begrotingsposten extra nodig. Een zorgvuldige
analyse van het rendement van de investeringen ontbreekt zelfs geheel.
Een belangrijke nieuwe ontwikkeling, de HogeSnelweg (HSW), wordt
slechts terloops of in het geheel niet genoemd. Terwijl dit systeem op
relatief korte termijn voor een gemiddelde weg een belangrijke
capaciteitsverbetering van gemiddeld 50 % kan opleveren met nauwelijks
beslag op overheidsgeld.
---