BOVAG



Bron: Persberichten
Datum: 25-1-2002

---

BOVAG en RAI: Politieke partijen hebben geen oog voor fileprobleem

De concept verkiezingsprogrammas van de grote politieke partijen vertonen een ernstig gebrek aan visie, aandacht en toewijzing van geld voor de weginfrastructuur in ons land. Dit zeggen BOVAG en RAI aan de vooravond van enkele belangrijke partijcongressen waarin de definitieve verkiezingsprogrammas moeten worden vastgesteld. De leden van de politieke partijen wacht een schone en uiterst belangrijke taak om deze verkiezingsprogrammas tijdens de congressen stevig bij te stellen teneinde de mobiliteit in ons land voor de toekomst gaande te houden. Daarbij moet vooral ook meer rekening worden gehouden met de effectiviteit van voorgenomen investeringen.

Investeren in wegen effectief
BOVAG en RAI verwijzen naar een concept-rapport van vier planbureaus van de Nederlandse overheid die vele voorstellen voor nieuwe infrastructuur hebben doorgelicht. Het Centraal Planbureau (CPB), Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu, de Rijksplanologische Dienst en het Sociaal-Cultureel Planbureau komen hierin tot de conclusie dat investeringen in wegenprojecten over het algemeen veel effectiever zijn dan investeringen in het openbaar vervoer. BOVAG en RAI concluderen daaruit dat de politieke partijen er goed aan zouden doen hun verkiezingsprogrammas tijdig bij te stellen, niet alleen met woorden, maar vooral ook met een pleidooi voor het beschikbaar stellen van voldoende geld. Behalve de ruim 3 miljard euro die reeds in het MIT (Meerjarenprogramma Infrastructuur en Transport) beschikbaar wordt gesteld, moet er minstens 5 miljard euro voor de komende kabinetsperiode extra komen voor weginfrastructuur.

Geen aandacht voor fileprobleem
De brancheorganisaties komen, na een grondige bestudering van de conceptprogrammas van de belangrijkste politieke partijen, tot de conclusie dat er maar magertjes aandacht wordt gevraagd voor de oplossing van het probleem van de files. Hooguit denkt men aan een aanpassing van de bestaande knelpunten. Dit getuigt van weinig visie op mobiliteit. Immers, een verdere groei van de economie veroorzaakt op zijn minst een evenrededige groei van de mobiliteitsbehoefte. Waardoor je er met het beperkt aanpassen van de huidige knelpunten nog lang niet bent. Nieuwe knelpunten zullen ontstaan en de capaciteit van de weginfrastructuur zal dus steeds verder gaan achterlopen bij de behoefte.

Veel te weinig geld
Als het om het geld gaat, ziet de toekomst er volgens de conceptverkiezingsprogrammas helemaal somber uit. Voor de weginfrastructuur worden vaak niet eens concrete cijfers genoemd, dan wel in een verzamelpost voor alle soorten mobiliteit, inclusief waterwegen en openbaar vervoer opgenomen. Hiervoor wordt dan in totaal, verschillend per partij, 1 tot 2,5 miljard euro uitgetrokken. Volgens BOVAG en RAI is, alleen al voor de wegen, zon 5 miljard euro bovenop de gebruikelijke begrotingsposten extra nodig. Een zorgvuldige analyse van het rendement van de investeringen ontbreekt zelfs geheel. Een belangrijke nieuwe ontwikkeling, de HogeSnelweg (HSW), wordt slechts terloops of in het geheel niet genoemd. Terwijl dit systeem op relatief korte termijn voor een gemiddelde weg een belangrijke capaciteitsverbetering van gemiddeld 50 % kan opleveren met nauwelijks beslag op overheidsgeld.

---