Macintosh Retail Group

OMZET EN RESULTAAT 2001 MACINTOSH RETAIL GROUP

Vooruitlopend op de publicatie van de jaarcijfers 2001 op 7 maart 2002 deelt Macintosh Retail Group het volgende mede.

In 2001 werd een omzet gerealiseerd van EUR 810 mln, ten opzichte van EUR 803 mln in 2000. Het bedrijfsresultaat daalde van EUR 35,5 mln naar EUR 18,1 mln. De nettowinst uit gewone bedrijfsuitoefening kwam uit op EUR 4,3 mln (2000: EUR 18,3 mln). Voor 2001 wordt, in verband met een aantal herstructureringsmaatregelen, een netto buitengewone last voorzien in de orde van grootte van ruim EUR 20 mln (2000: bate van EUR 0,8 mln). De totale cashflow (netto resultaat + afschrijvingen/afboekingen vaste activa) zal naar verwachting ruim EUR 25 mln bedragen ten opzichte van EUR 45,2 mln in 2000.

De omzetstijging met 0,9% tot EUR 810 mln was het gevolg van een hogere omzet in de sectoren Living en Automotive & Telecom, terwijl de omzet van Fashion lager uitkwam dan in 2000. Ondanks een stijging bij Kwantum Nederland en GP Décors, kwam het bedrijfsresultaat van de sector Living lager uit door de gang van zaken in België en daarmee samenhangende maatregelen, alsmede tegenvallende verkopen in het hogere segment van de meubelsector. Het bedrijfsresultaat van de sector Fashion daalde door een lagere omzet, met name bij Superconfex. In de sector Automotive & Telecom evenaarde Halfords het goede bedrijfsresultaat van 2000, maar daalde dat van de totale sector door een forse terugval van de bestedingen aan mobiele telefonie in de tweede helft van 2001. Dit was met name te wijten aan prijsverhogingen van de hardware vanwege een verlaging van de door de telecom-operators verstrekte bonussen in Nederland. In de Belgische telecommarkt ontwikkelde het aandeel pre-paid producten zich sterk ten koste van de vaste abonnementen, waardoor aldaar een drukkend effect ontstond op de marges. De nettowinst uit gewone bedrijfsuitoefening bedroeg in 2001 EUR 4,3 mln (2000: EUR 18,3 mln). De daling was mede een gevolg van hogere financiële lasten en een fors hogere belastingdruk. De nettowinst uit gewone bedrijfsuitoefening per aandeel kwam uit op EUR 0,57 (2000: EUR 2,33).

De resultaatontwikkeling was in juni 2001 aanleiding tot het nemen van maatregelen ten behoeve van rendementsherstel. Besloten werd tot sluiting van de 22 winkels van BelCompany Duitsland, welk besluit in 2001 werd geëffectueerd. Hoogenbosch besloot haar expansie te concentreren op Nederland en Manfield in Duitsland en sloot in 2001 20 winkels van de overige formules in België en Duitsland. Het aangekondigde verkoopproces van Superconfex werd eind november 2001, mede gezien de verslechterde economische omstandigheden, stopgezet. In vervolg daarop werd besloten tot een ingrijpende reorganisatie waarmee wordt beoogd het aantal winkels van Superconfex te reduceren van 76 naar 48 en de personeelsbezetting van het hoofdkantoor / distributiecentrum aanzienlijk terug te brengen. Superconfex zal zich volledig concentreren op de Belgische markt. Het verkoopproces van Bentex is op dit moment nog gaande. Inmiddels is eveneens besloten de activiteiten van fietsketen BikeWorld (12 winkels) af te stoten. Gratis internet service provider Myweb kende in 2001 wederom een flinke aanwas van haar ledenbestand met ruim 100.000 tot meer dan 320.000. Gezien de gewijzigde structuur van de markt is desalniettemin besloten om de aanloopverliezen van MyWeb (netto: EUR 7,3 mln), die sinds de start in oktober 1999 werden geactiveerd, af te boeken en te verantwoorden als buitengewone last.

Bovengenoemde maatregelen zullen voor 2001 resulteren in een netto buitengewone last in de orde van grootte van ruim EUR 20 mln, waaronder begrepen lasten als gevolg van het treffen van voorzieningen voor reorganisatie- en sluitingskosten.

Het voornemen bestaat om over 2001 aan aandeelhouders een bedrag uit te keren van EUR 0,50 per aandeel, hetgeen overeenkomt met 86% van de nettowinst uit gewone bedrijfsuitoefening (2000: EUR 1,10 per aandeel oftewel 48%).

In 2002 zal, naar verwachting, sprake zijn van voortgaande kostenstijgingen, onder meer op het gebied van pensioenen en verzekeringen. Voor Macintosh Retail Group zal dit jaar de focus met name liggen op margeverhoging en een strakke beheersing van kosten, werkkapitaal en investeringen. Terugkeer naar een goede winstgevendheid met behoud van solide balansverhoudingen is het primaire doel voor 2002. Op dit moment bestaat onvoldoende zicht op de ontwikkeling van het consumenten-vertrouwen en daardoor op de consumentenbestedingen in de voor ons relevante sectoren, om een uitspraak te doen over de verwachte omzet- en resultaatontwikkeling van Macintosh Retail Group in 2002.

Een uitgebreidere toelichting op de gang van zaken in 2001 zal, zoals eerder aangekondigd, worden gegeven op 7 maart 2002 (persbericht vóór beurs en persconferentie en analisten-bijeenkomst om 10.30 uur respectievelijk 12.30 uur te Amsterdam).

Raad van Bestuur
Macintosh Retail Group NV

Maastricht, 25 januari 2002

http://www.macintosh.nl