Amsterdam RAI

VTB 2002
25 jan 2002

TUINSEIZOEN VOORTVAREND VAN START MET VTB 2002

Bezoekers en exposanten tevreden over tuinvakbeurs met nieuwe elan

De Vakbeurs voor de Tuinbranche, VTB is succesvol verlopen. De beurs die voor het eerst in veertien jaar weer plaatsvond in Amsterdam RAI trok 17.331 bezoekers, hetgeen een lichte stijging ten opzichte van vorig jaar betekende. VTB 2002 die van 21 tot en met 24 januari plaatsvond in het Europacomplex van Amsterdam RAI, beleefde haar twintigste editie. Het jubileum stond in het teken van nieuw elan: onder het thema groeiend perspectief konden bezoekers niet alleen geïnformeerd worden over de laatste ontwikkelingen, maar was er ook informatie te krijgen via een uitgebreid parallelprogramma.

Zowel exposanten als bezoekers waren zeer te spreken over de nieuwe opzet van de beurs. Uit voorlopige cijfers van onderzoeksbureau ibt marktonderzoek blijkt dat maar liefst 83% van de bezoekers beslissingsbevoegd was ten aanzien van aankopen van op de beurs geëxposeerde goederen (in 2001 was dit 75%). Bovendien vertegenwoordigden de bezoekers in totaal meer bedrijven dan voorgaande edities. Negen van de tien bezoekers gaf tevens aan (zeer) tevreden te zijn over het bezoek aan de beurs.

Nieuwe initiatieven
VTB 2002 bevatte een vernieuwde indeling naar branchesegment. Decoratie, tuinmeubelen, levend groen, tuininrichting, gereedschap, winkelinrichting, verlichting, automatisering waren op de beursvloer in specifieke segmenten terug te vinden. De beurs bevatte verder opvallend veel nieuwe initiatieven. Zo waren op de beursvloer nieuwe paviljoens waarin sprekers bezoekers informeerden over uiteenlopende onderwerpen. In het paviljoen Groene Perspectief werden presentaties gegeven gericht op de groene kennis zoals het bouwstoffebesluit en plantenbeheer. Het Ondernemersplein bood informatie over softwareproducten en gaf inzicht in internetoplossingen en in TuincentrumVisie werd de bezoeker geïnformeerd over winkelformules en bedrijfsstrategieën. Als vanouds toonde het Noviteitenpaviljoen de nieuwste producten en presenteerden verschillende bedrijven zich in het paviljoen Stichting Tuinplezier en het Tuin & Groen Paviljoen. Engelse inzendingen waren terug te vinden in het Engelse paviljoen.

Tuinpluimen
Op de openingsavond werden tevens de jaarlijkse uitreiking van deTuinpluimen, de vakonderscheiding voor nieuwe en vernieuwende artikelen in de tuinbranche, bekend gemaakt. Uit de 75 inzendingen werden verschillende producten bekroond:

Gereedschappen/Machines:
Gouden Tuinpluim: Takkenschaar 160 AL van Gardena Nederland De Zilveren Tuinpluim: NML-Wiel van Fort Kruiwagens
Verzorging:
Gouden Tuinpluim: Groenvrij van ECOstyle
Zilveren Tuinpluim: verfbeits met Milieukeur van Hermadix Coatings Decoratie:
Gouden Tuinpluim: Quatron-vaas van Hakbijl Glas
Zilveren Tuinpluim: Roestvrijstalen plantenbak Karaat van Nieuwkoop De Kwakel
Tuininrichting:
Gouden Tuinpluim: Stapelblok van MBI
Zilveren Tuinpluim: Desert Black tegels van Michel Oprey Natuursteen

Nieuw dit jaar was de zogenaamde Consumenten-Tuinpluim. De plantenbak High Porosity van Barenburg Tuinproducten ontving voor haar vernieuwende product de prijs.

VTB 2003
De Vakbeurs voor de Tuinbranche wordt georganiseerd door Amsterdam RAI onder auspiciën van branchevereniging VBTB. De volgende VTB staat gepland van maandag 20 tot en met donderdag 23 januari 2003 in Amsterdam RAI.

Meer informatie is te vinden via internet: www.vtbvakbeurs.nl.

Amsterdam, 25 januari 2002