TNT Post Groep NV
Koninklijke PTT Post krijgt nieuwe naam: Koninklijke TPG Post
De naam Koninklijke PTT Post, een van de twee grote merknamen binnen post-, express- en logistiek bedrijf TPG, zal op korte termijn omgedoopt worden in Koninklijke TPG Post. Deze week ontving TPG bericht dat het Hare Majesteit de Koningin heeft behaagd om aan het postbedrijf van TPG ook bij invoering van de nieuwe naam het predikaat Koninklijk te blijven verlenen. PTT Post ontving dit predikaat twee jaar geleden bij haar 200-jarig bestaan en haar medewerkers zijn bijzonder trots op de koninklijke status. De invoering van de nieuwe naam zal vanaf dit voorjaar gefaseerd plaatsvinden.
De naam TNT, het krachtige merk dat wereldwijd gebruikt wordt voor de express en logistiek activiteiten van TPG, blijft onveranderd. Wel zal de naam TNT in visuele uitingen voortaan voorzien worden van 'endorsement' door de vermelding: 'een onderdeel van TPG' of 'a company of TPG'.
Door beide wijzigingen zal er sprake zijn van een meer consistente 'House of
Brands' ofwel merkenarchitectuur en wordt de eenheid binnen TPG benadrukt.
Er ontstaat een link in de naamgeving van de commerciële activiteiten en het
aandeel TPG, dat genoteerd is aan de effectenbeurzen van Amsterdam, London,
New York en Frankfurt. Dit zal naar verwachting leiden tot een grotere
bekendheid van het beursfonds TPG onder (particuliere) beleggers in de
wereld.
Harry Koorstra, TPG-bestuurslid verantwoordelijk voor de Post activiteiten,
ziet ook duidelijke commerciële voordelen: ,,TPG Post kan bij haar
internationale expansie, een belangrijke peiler van onze strategie voor de
komende jaren, profiteren van de groeiende bekendheid en reputatie van de
naam TPG. De afkorting PTT brengt in veel landen nog historische associaties
met zich mee (staatsbedrijf, bureaucratisch, etcetera), die niet passen bij
het moderne en innovatieve postbedrijf dat wij vandaag zijn en dat geldt als
hèt voorbeeld in haar bedrijfstak. Bovendien kan bij gebruik van de
afkorting PTT in andere landen in Europa sprake zijn van verwarring met het
lokale postbedrijf."
Overigens heeft de afkorting PTT (post, telefonie en telegrafie) inmiddels
ook reeds tweederde van haar afkomst verloren. In 1998 verloor de eerste T
haar relevantie toen na de splitsing van KPN haar onderdelen Post en Telecom
zelfstandig verder gingen. Eind vorig jaar werd het laatste telegram
verstuurd door PTT Post en sindsdien vormt ook de tweede T slechts een
verwijzing naar het verleden.
TPG N.V. verleent wereldwijd, onder de twee merknamen TNT en Koninklijke PTT
Post, een breed scala aan post- express- en logistieke diensten. TPG heeft
ongeveer 139.000 werknemers in 58 landen en is actief in meer dan 200
landen. De totale omzet van TPG bedroeg in 2000 EUR 9,9 miljard. In de
eerste negen maanden van 2001 is de omzet gestegen met 16,6%. TPG N.V. is
aan de beurzen van Amsterdam, New York, Londen en Frankfurt genoteerd.
Voor meer informatie, bel:
Tanno Massar
Directeur Mediavoorlichting TPG
Telefoon: (020) 500 6171
E-mail: tanno.massar@tntpost.com
---
To remove your e-mail address from the TPG press releases
mailing list, please call, fax or e-mail Mr. Lars Meijer of TPG Media
Relations:
T: +31 20 500 62 21
F: +31 20 500 75 15
E: lars.meijer@tntpost.com
---
NOOT: Het nieuwe Koninklijke TPG Post logo kunt u bekijken of downloaden van
www.tpg.nl
Kind regards,
Gary P. Hartmann
Consultant Investor and Media Relations
TPG N.V.
Investor and Media Relations
Neptunusstraat 41-63
2132 JA Hoofddorp
P.O. Box 13000
1100 KG Amsterdam
The Netherlands
T: +31 20 500 61 86
F: +31 20 500 75 15
M: +316 51 23 56 83
E: webmanager@tpg.nl
I: http://www.tpg.nl
http://www.tntpost.com