Ingezonden persbericht
Persbericht
21 januari 2002-01-21
Met Sponsorloterij gratis naar Museum van de Twintigste Eeuw
Met een brief van SponsorBingo-ambassadeur André van Duin worden eind deze week (25 en 26 januari) 300.000 huishoudens in ons land uitgenodigd om gratis naar het Museum te gaan. Ook het Museum van de Twintigste Eeuw in Hoorn participeert in de actie en is met de bij brief gevoegde vouchers gratis te bezoeken. Het Museum is één van de ruim 400 musea die dankzij de samenwerking tussen de Stichting MuseumJaarKaart en de SponsorBingoLoterij extra bezoek verwacht en voor 100 % compensatie van de entreegelden ontvangt. Overigens heeft het Hoornse Museum nog een verrassing voor de bezoekers: Allemaal krijgen ze ter gelegenheid van de nieuwe Blikken-expositie een gratis miniatuurblikje met snoepjes.
Directeur Hans Stuijfbergen van het Museum van de Twintigste Eeuw is
enthousiast over de actie voor gratis museumbezoek: "Er wordt de laatste
tijd veel over gratis musea gesproken, maar het is steeds onduidelijk wie
dat moet betalen. Dit is een creatieve vorm om nieuwe doelgroepen aan te
spreken en we krijgen via de Stichting MuseumJaarKaart en de
SponsorBingoLoterij ook nog eens de entree-opbrengsten vergoed."
Stuijfbergen vindt acties als deze een betere oplossing dan de entree van
musea helemaal af te schaffen. "Je kunt nu bepaalde groepen benaderen en
gericht marketing bedrijven. Ook ben ik een voorstander van creatieve
oplossingen zoals die van het Fries Museum in Leeuwarden. Zij zijn op
woensdag gratis te bezoeken en sponsor Friesche Vlag compenseert de
inkomstenderving. Als een bedrijf in West-Friesland een vergelijkbare opzet
wil met het Museum van de Twintigste Eeuw houd ik mij aanbevolen!" De
directeur van het Museum aan de Bierkade verwacht vele honderden extra
bezoekers met de actie.
De "Gratis naar het Museum"-actie van de Stichting MuseumJaarKaart en de
SponsorBingoloterij is geldig tot en met het Museumweekend op 13 en 14 april
2002. De 300.000 deelnemers van de loterij ontvangen elk twee Vouchers
waarmee men een museum naar keuze kan bezoeken. Althans één van de 440 musea
die de MuseumJaarKaart accepteren. In Hoorn en omstreken is dat het Museum
van de Twintigste Eeuw, Bierkade 4. Overigens is het ook het verkooppunt
voor MuseumJaarKaarten.
Het Museum is geopend van maandag t/m zondag van 10-17 uur. Sinds 20 januari
is, naast de vaste nostalgische collectie, de nieuwe wisseltentoonstelling
"Verpakt in blik, geprezen op emaille" te zien. De honderden bedrukte
(winkel)blikken en emaille reclame-borden zijn t/m 5 mei op de derde
verdieping te aanschouwen.
Einde persbericht
Voor nadere info: Hans Stuijfbergen, 0229-214001