Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid
Activering en uitstroom Inkomenswaarborg Handhaving Adequate
uitvoering
Handhaving / Bureau Opsporingsbeleid
Bureau Opsporingsbeleid (BOB)
In het Kabinetsstandpunt over Bijzondere Opsporingsdiensten van 15
december 1999 geeft het Kabinet aan dat er meer eenheid en bundeling
moet komen binnen de bijzondere opsporing. Dit Kabinetsstandpunt houdt
voor het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) in dat:
de uitvoeringsorganisaties en gemeenten het merendeel van de
opsporing blijven doen waarbij zij onderscheid maken tussen controle
en opsporing
het Bureau Opsporingsbeleid bij SZW verantwoordelijk is voor de
coördinatie van de beleidsmatige aansturing van de opsporing
een Sociale Inlichtingen- en Opsporingsdienst (SIOD) wordt opgericht
voor zware opsporingszaken
gemeenten gaan samenwerken op het gebied van opsporing
Het Bureau Opsporingsbeleid is verantwoordelijk voor de coördinatie, monitoring en de rapportage van het opsporingsbeleid van het ministerie van SZW. Het Bureau maakt - in overleg met het UWV, de Sociale Verzekeringsbank, de gemeenten, de VNG, de Arbeidsinspectie en de SIOD - afspraken met het Openbaar Ministerie over de kwaliteit en kwantiteit van de aan te leveren en af te handelen processen-verbaal (Handhavingsarrangement). Daarnaast stelt het BOB in overleg met de genoemde organisaties jaarlijks het Opsporingsbeleidsplan op. Dit Opsporingsbeleidsplan geeft richting aan de opsporing op het terrein van SZW. Tot slot fungeert het BOB als aanspreekpunt voor het OM en het Ministerie Justitie over beleid op dit gebied.
Relatie BOB - SIOD
Het BOB vormt de spil tussen de opsporingspartners (Sociale
Verzekeringsbank, UWV, Arbeidsinspectie, gemeenten en SIOD) en het OM.
Het BOB zelf is dus geen opsporingsdienst, maar coördineert het
beleid. Dit in tegenstelling tot de SIOD. De SIOD is de bijzondere
opsporingsdienst van SZW, die door middel van opsporing van zware
en/of sectoroverschrijdende strafbare feiten beoogt misbruik van
sociale wetgeving en sociale voorzieningen tegen te gaan. Dit betekent
dat de SIOD zware zaken afhandelt als het benadelingsbedrag fl. 75.000
of meer is bij uitkeringsfraude (met uitzondering van witte en
enkelvoudige partnerfraudezaken) en f 100.000,- of meer bij
werkgevers- en AI-fraude.
Stand van zaken
Nieuwe structuur voor opsporing bij SZW
Op 15 januari stelde de minister de Tweede Kamer met een brief op de
hoogte van de nieuwe structuur voor opsporing bij SZW. Aan de orde
komen onder andere de bevoegdheden van gemeenten en de
opsporingssamenwerkingsverbanden.
Bestuurlijk overleg november
In het Bestuurlijk Overleg van 28 november 2001 jl. zijn het
Opsporingsbeleidsplan voor 2002 en het Handhavingsarrangement voor
2002 zijn vastgesteld. Daarnaast is voor de gemeentelijke sector een
stimuleringsregeling opsporingssamenwerkingsverbanden vastgesteld en
zijn de aangepaste opsporingsbevoegdheden voor de sociale recherche
besproken. Begin januari zullen de eerste aanvragen voor subsidie
kunnen worden ingediend. Hiervoor volgt nog bericht.
Het Opsporingsbeleidsplan
In het Opsporingbeleidsplan wordt het kader gegeven voor de
beleidsinitiatieven om strafrechtelijke opsporing te optimaliseren.
Verder staan er de concrete beleidsinitiatieven in van de
opsporingspartners. Daarnaast vormt het Opsporingsbeleidsplan de basis
voor het Handhavingsarrangement dat is afgesloten tussen de
opsporingspartners en het Openbaar Ministerie. Centrale themas in de
opsporing voor 2002 zijn de identiteitsfraude, zwarte fraude en
internationale fraude. Concrete acties zijn terug te vinden in
hoofdstuk 4 van het opsporingsbeleidsplan. Bij het opstellen van het
Opsporingsbeleidsplan is gekozen voor een "bottom-up" benadering. De
VNG en de gemeente Nijmegen zijn betrokken geweest bij het opstellen
van het Opsporingsbeleidsplan voor 2002. Daarnaast zijn zowel de G4
als de G21 om inbreng gevraagd bij de invulling van het
Opsporingsbeleidsplan voor 2002.
Het Handhavingsarrangement
Het Handhavingsarrangement is de concrete vertaling van het
Opsporingbeleidsplan. De in het Opsporingbeleidsplan genoemde themas
worden vertaald in aantallen en soort zaken per uitvoeringsorganisatie
die de uitvoeringsorganisaties aanleveren aan het Openbaar Ministerie.
Daarnaast staan er ook de afhandelingstermijnen en andere kwalitatieve
afspraken in. Voor gemeenten zal een uitsplitsing in soort zaken nog
niet mogelijk zijn. Afgesproken is dat aan het OM hetzelfde aantal
processen-verbaal door gemeenten worden aangeleverd als voor 2001 met
het OM lokaal is afgesproken. Landelijk zou dit ongeveer neerkomen op
2400 processen-verbaal. Indien gemeenten al afspraken voor 2002 met
het lokale OM hebben gemaakt, gelden deze afspraken.
Stimuleringsregeling samenwerkingsverbanden
Om de totstandkoming en uitbreiding van
opsporingssamenwerkingsverbanden te stimuleren, is een tijdelijke
stimuleringsregeling van kracht. De stimuleringsregeling biedt
gemeenten de mogelijkheid om eenmalige kosten in verband met
opschaling vergoed te krijgen. Het gaat dan om de totstandkoming van
een nieuw samenwerkingsverband of om uitbreiding van een bestaand
samenwerkingsverband met één of meerdere gemeenten. Verhuiskosten,
projectkosten en automatiseringskosten worden vergoed tot een maximum
bedrag van f 250.000 per samenwerkingsverband. Indien wordt
aangesloten bij een arrondissement wordt f 100.000 extra subsidiabel
gesteld. De subsidie kan tot 1 juli 2003 worden aangevraagd.
___________ zoek
zoek Home Links Sitemap E-mail
actueel
beleidsdocumenten