Natuurmuseum Groningen
Groningen, 25 januari 2002
LEZINGEN IN HET KADER VAN KARL BLOSSFELDT
Anne Ganteführer-Trier & Peter Muller
In Natuurmuseum Groningen is t/m 20 mei 2002 de tentoonstelling Karl
Blossfeldt: Het dubbele gezicht van de natuur te zien. In het kader
van deze tentoonstelling zijn twee lezingen georganiseerd in
samenwerking met het Volksuniversiteit. Op zondag 3 februari a.s. door
Anne Ganteführer-Trier en op zondag 7 april door fotograaf Peter
Muller.
Anne Ganteführer (1965) studeerde kunstgeschiedenis aan de Rheinischen
Friedrich-Wilhelms-Universität in Bonn. Ze werkte onder andere voor
het Kunstmuseum Bonn en specialiseerde zich op fotografiegebied. Ze is
vermaard om haar kennis over Blossfeldt en schreef o.a. een boek over
zijn leven en werk.
Peter Muller is bekend geworden vanwege zijn natuurfotografie waarvoor
hij onder andere in de prijzen viel als Wildlife Photographer of the
Year. Minder bekend is zijn evenzo prachtige architectuurfotografie.
Aan de hand van dia's vertelt Muller over zijn werk en de relatie
architectuur en natuur.
Karl Blossfeldt (1865-1932) wordt vandaag de dag tot de belangrijkste
vertegenwoordigers van de nationale en internationale fotografie van
de vroege 20e eeuw gerekend. Hij maakte met name opnamen van planten
die hij, nadat hij ze uit hun natuurlijke omgeving had weggenomen,
tegen een neutrale achtergrond in zijn Berlijnse atelier
gefotografeerd heeft. Tussen het einde
van de 19e eeuw en 1932, het jaar van Blossfeldts dood, ontstonden op
deze wijze duizenden plantenfotografieën.
Blossfeldt's denkwereld
Tussen 1890 en 1932 maakte Blossfeldt zo'n 6.000 plantenfoto's die hij
in eerste instantie gebruikte voor tekenonderwijs aan industrieel
ontwerpers in opleiding. Uitgangspunt daarbij was dat alles wat de
mens ontwerpt, zelfs op puur technisch gebied, zijn oorsprong moet
hebben in de vormen en structuren in de natuur. Het was Blossfeldt's
overtuiging dat oplossingen voor industriële ontwerpen al besloten
lagen in de natuur.
Blossfeldt vond fotografie een medium om schoonheid uit te dragen. De
bron van schoonheid was volgens hem alleen in de natuur te vinden.
Aansluitend op de geest van de naturalistische Jugendstil vond
Blossfeldt dat de natuur opnieuw de basis moest vormen van én model
moest staan voor artistieke schepping.
Zondag 3 februari om 14.30 uur in Natuurmuseum Groningen,
Praedinniussingel 59. Toegangsprijs leden Volksuniversiteit en
Vriendenvereniging Natuurmuseum 6,50, niet leden 7,50 (incl.
museumtoegang)
Zondag 7 april om 14.30 uur in Natuurmuseum Groningen,
Praedinniussingel 59. Toegangsprijs leden Volksuniversiteit en
Vriendenvereniging Natuurmuseum 6,50, niet leden 7,50 (incl.
museumtoegang)
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Natuurmuseum
Groningen, tel. 050 - 367 6170.