Ingezonden persbericht


TRIMONDO en GOODEX starten samenwerking met succesvolle on-lineveiling

Deutsche Post heeft via Trimondo en Goodex één van de grootste veilingen gerealiseerd, ter waarde van 9,8 mln euro

Helmond/Neu-Isenburg, 25 januari 2002 Goodex, de toonaangevende Europese veilingdienstverlener en technologieproducent in de b-to-b handel, en Trimondo, één van de grootste b-to-b on-linemarktplaatsen in Europa, zijn een strategische alliantie aangegaan. Voor de eerste maal kunnen ondernemingen via Trimondo inkooporders in de aanbestedings- en veilingprocedure afhandelen. Zo dekt Trimondo het gehele inkoopproces: van de strategische sourcing, over de operationele bestelling, tot de logistiek en betaling.

Trimondo en Goodex realiseerden hun eerste gezamenlijke b-to-b veiling voor de Deutsche Post. In één van de grootste aanbestedingen - ter waarde van 9.8 mln euro - wilde Deutsche Post 110 verschillende accessoireproducten voor computerprinters aankopen. Voor de veiling werd een elektronische aanbesteding (RFQ) van twee weken georganiseerd, om een overzicht over potentiële leveranciers en het marktprijsniveau te verkrijgen. Zeven leveranciers namen deel aan de veiling. Door de afhandeling van de aanbesteding via Trimondo en Goodex te laten verlopen, realiseerde Deutsche Post een besparing van honderdduizenden euro s.

Trimondo en Goodex willen hun on-lineplatformen geleidelijk aan integreren. Allereerst krijgt de klant van Trimondo rechtstreeks toegang tot aanbestedingen op het Goodex-platform. Daarna komt de meer diepgaande functionele integratie van de b-to-b platformen zoals bv. de aanbesteding van volledige assortimenten met integratie in de catalogus van de besteller.

Door dit partnership sluiten twee van de grootste b-to-b marktplaatsen in Europa een verbond. Goodex, in 1999 opgericht door inkoopdirecteurs van General Electric en Bayer AG, heeft sinds maart 2000 via ruim 1.000 veilingen een transactievolume van meer dan 1,2 mld euro afgehandeld. Dankzij de door Goodex ondersteunde inkoopmodellen, zoals reverse auctions en aanbestedingen, realiseren ondernemingen significante besparingen. Meer dan 2.000 ondernemingen, concerns en middenstanders staan op het platform geregistreerd.

Trimondo biedt meer dan 3 miljoen verschillende artikelen. Hiermee behoort het bedrijf tot de grootste on-lineplatformen voor MRO-koopwaren (Maintenance, Repair, Operation) en tot de grootste b-to-b marktplaatsen op het internet. In tegenstelling tot de meeste andere b-to-b on-linemarktplaatsen gaat het er bij Trimondo niet om anonieme aanbieders en vragers met het breedst mogelijke assortiment in contact te brengen. Trimondo fungeert veeleer als marktplaats voor klanten en leveranciers, tussen wie al een contractverhouding bestaat of opgebouwd wordt, zodat bestellingen eenvoudig, snel en voor alle betrokkenen zo goedkoop mogelijk afgehandeld kunnen worden. Door de optimalisering van de inkoop-workflows kunnen ondernemingen de afhandeling- en administratiekosten bij de inkoop tot 80 procent verlagen.

Over Goodex

Goodex is Europees marktleider in e-sourcing, het elektronisch inkopen voor de b-to-b aankoopomgeving, ten behoeve van multinationale en middelgrote industriële ondernemingen.

Het bedrijf heeft meer dan 200 klanten uit de industrie, dienstverlening en handel en realiseerde sedert z n ontstaan in in april 2000 een transactievolume van ruim één miljard euro. Op dit moment heeft Goodex vestigingen in Brussel, Helmond, Bonn, Hamburg, Londen, Parijs, Milaan, Madrid, Barcelona en Porto.

Over Trimondo

is met meer dan 3 miljoen artikelen één van de grootste b-to-b on-linemarktplaatsen van Europa voor klantbedrijven. De nadruk ligt op brancheoverkoepelende koopwaren en dienstverleningen, zoals bijvoorbeeld kantoor-, computer- en industriële artikelen. De on-line-inkoopafhandeling (e-procurement) vermindert de inkoopkosten van de economie voor deze goederen tot 80 procent. Trimondo is een gemeenschappelijke onderneming van Lufthansa AirPlus en Deutsche Post eBusiness.