Ministerie van Buitenlandse Zaken
---
1 Inleiding
2 Landeninformatie
2.1 Basisgegevens
2.1.1 Land en Volk
2.1.2 Geschiedenis
2.2 Staatsinrichting
2.3 Politieke ontwikkelingen
2.4 Veiligheidssituatie
2.5 Economische situatie
2.6 Samenvatting
3 Mensenrechten
3.1 Inleiding
3.2 Waarborgen
3.3 Toezicht
3.4 Naleving en schendingen
3.4.1 Vrijheid van meningsuiting
3.4.2 Vrijheid van vereniging en vergadering
3.4.3 Vrijheid van godsdienst
3.4.4 Bewegingsvrijheid
3.4.5 Rechtsgang
3.4.6 Arrestaties en detenties
3.4.7 Mishandeling en foltering
3.4.8 Verdwijningen
3.4.9 Buitengerechtelijke executies en moorden
3.4.10 Doodstraf
3.5 Positie van specifieke groepen
3.5.1 Vrouwen
3.5.2 Kinderen
3.5.3 Etnische groepen en minderheden
3.5.4 Dienstplicht
3.6 Samenvatting
4 Vluchtelingen en ontheemden
4.1 Achtergronden van migratie en feitelijke vestigingsgebieden
4.2 Beleid andere landen
4.3 UNHCR-beleid
4.4 Mogelijkheden voor opvang van van teruggekeerde alleenstaande
minderjarige asielzoekers (ama's)
5 Samenvatting
I Literatuurlijst
Republiek Congo (Brazzaville) Situatie in verband met asielprocedures
1 Inleiding
---
Dit algemene ambtsbericht geeft een beschrijving van de recente situatie in
Congo-Brazzaville, voorzover van belang voor de beoordeling van
asielverzoeken en voor de beoordeling van de vraag of terugkeer van
afgewezen asielzoekers verantwoord is. De laatste beschrijving van de
situatie in Congo-Brazzaville werd de Staatssecretaris van Justitie
toegezonden op 28 april 2000. Het onderhavige rapport beslaat de periode
medio april 2000 tot juni 2001.
Na deze inleiding worden in hoofdstuk twee recente ontwikkelingen geschetst
op politiek, veiligheids- en sociaal-economisch gebied. Deze schets wordt
voorafgegaan door een overzicht van de geschiedenis van Congo-Brazzaville
vanaf 1960, toen de onafhankelijkheid tot stand kwam. Ook is een korte
passage over geografie en bevolking van Congo-Brazzaville opgenomen.
Hoofdstuk drie geeft een overzicht van de mensenrechtensituatie in
Congo-Brazzaville, waarbij ook wordt stilgestaan bij de positie van bepaalde
specifieke groepen in de Congolese samenleving. In hoofdstuk vier komen de
binnenlandse vestigingsvrijheden, het beleid van andere westerse landen
inzake asielzoekers uit Congo-Brazzaville alsmede het standpunt terzake van
UNHCR aan de orde. Een algehele samenvatting volgt in hoofdstuk vijf.
De informatie in dit ambtsbericht is in grote mate ontleend aan
vertrouwelijke rapportage van de Nederlandse ambassade te Kinshasa.
Daarnaast is onder meer gebruik gemaakt van informatie afkomstig van Amnesty
International, UNHCR, het US State Department, alsmede informatie afkomstig
van andere EU-lidstaten .
2 Landeninformatie
---
2.1 Basisgegevens
---
Congo-Brazzaville is gelegen in Centraal-Afrika en beslaat een gebied ter
grootte van ruim 340.000 vierkante kilometer. Het land grenst in het noorden
aan Kameroen en de Centraal-Afrikaanse Republiek, in het oosten en zuiden
aan de Democratische Republiek Congo en de Angolese enclave Cabinda, en in
het westen aan de Atlantische Oceaan en Gabon. Het noorden van het land is
bedekt met tropisch regenwoud. Het centrale deel bestaat grotendeels uit
beboste plateaus en savannes. Het kustgedeelte is relatief vlak, laaggelegen
en waterrijk.
Het land is administratief verdeeld in de volgende negen regio's (vanaf het
noordelijk deel van het land met de cijfers van de klok mee): Likouala,
Cuvette, Plateaux, Pool, Bouenza, Kouilou, Niari, Lekoumou en Sangha, en de
zelfstandige gemeente Brazzaville. Naast de hoofdstad Brazzaville zijn de
belangrijkste steden Pointe-Noire, de economische hoofdstad aan de
Atlantische kust, en Loubomo (Dolisie) , aan de spoorlijn van Brazzaville
naar Pointe-Noire .
De bevolking telt ruim tweeëneenhalf miljoen mensen, waarvan ongeveer de
helft christen is. Ongeveer 48% van de bevolking is animistisch, terwijl de
resterende 2% moslim is. Enkele bevolkingsgroepen: 48% van de totale
bevolking behoort tot de Kongo, die daarmee de voornaamste etnische groep in
het zuiden vormen, met name in de regio's Pool en Kouilou en in Brazzaville.
Er zijn verschillende subgroepen binnen de Kongo, zoals de Lari en de Vili
(vooral in het kustgedeelte van de regio Kouilou). In het verre noorden zijn
de Sangha (20% van de bevolking) en de Oubangien de voornaamste etnische
groepen. De Teke vormen zo'n 15% van de bevolking en wonen vooral in het
centrale gedeelte van het land. De M'Bochi (12% van de bevolking) en de
Kourou bewonen vooral de regio Cuvette. De Batéké, ten slotte, wonen in de
regio Plateaux ten noorden van de hoofdstad. De etnische situatie is
complex. Alleen al in de regio Niari leven tien verschillende etnische
groepen.
De officiële voertaal is Frans. Daarnaast worden vele lokale talen waaronder
Lingala, Kikongo en Monokutuba gesproken .
De geschiedenis van Congo-Brazzaville sinds de onafhankelijkheid in 1960
geeft een goed inzicht in de oorzaken van de problemen in de jaren negentig.
Er is nauwelijks een periode geweest waarin de politieke macht niet
afhankelijk was van de militaire macht. In Congo-Brazzaville was voortdurend
sprake van een strijd om de schaarse middelen, versterkt door de
voortdurende druk van het Internationaal Monetair Fonds te komen tot
budgettaire soberheid en bezuinigingen.
De eerste president, de gematigde katholieke priester Fulbert Youlou, leidde
het land tot 1963. In augustus van dat jaar riepen de vakbonden, uit onvrede
met de pro-westerse en op de voormalige kolonisator gerichte politiek van
Youlou, een algemene staking uit en dwongen Youlou tot aftreden. Radicale
elementen grepen de macht en een voorlopige regering werd gevormd met
Alphonse Massemba-Débat als premier. In december 1963 werd bij referendum
een nieuwe grondwet goedgekeurd en werden Massemba-Débat en de technocraat
Pascal Lissouba tot president en premier benoemd.
In 1964 werd de marxistisch-leninistische Mouvement National de la
Révolution (MNR) opgericht en werd Congo-Brazzaville een eenpartijstaat.
Alphonse Massemba-Débat volgde een anti-westers getinte politiek. Er volgde
een periode van voortdurende politieke strijd tussen het leger en de MNR.
Ook de vakbonden behielden hun radicale invloed.
In september 1968 werd Massemba-Débat afgezet bij een militaire coup onder
leiding van de linkse legerofficier Marien Ngouabi. De MNR werd omgedoopt
tot de marxistisch-leninistische Parti Congolais du Travail (PCT). De twee
volgende decennia zou deze partij het politieke leven in het land domineren.
De Fransen probeerden enige invloed in het land te behouden en steunden
Ngouabi tot het moment - midden jaren zeventig - waarop hij niet langer
bereid was de olierijke enclave Cabinda uit Angolese handen te houden.
Als gevolg van een machtsstrijd binnen de politieke elite werd Ngouabi in
1977 vermoord tijdens een staatsgreep door aanhangers van Massemba-Débat en
opgevolgd door legerleider Jacques Joachim Yhombi-Opango. Deze slaagde erin
de controle over de partij bij het leger te leggen. Toen hij evenwel in 1979
zijn hand overspeelde en de partij rechtstreeks bruskeerde door het
partijcongres te annuleren gingen de machtige vakbonden de straat op.
Yhombi-Opango stond zijn macht en bevoegdheden af aan een voorlopig door de
PCT benoemd comité.
In maart 1979 werd de voorzitter van dit voorlopig comité, Denis
Sassou-Nguesso, benoemd tot president van de republiek en voorzitter van het
centrale comité van de PCT. Voortaan had de partij het voor het zeggen en
met het vertrek van Yhombi verloren ook de Fransen gaandeweg meer invloed.
De volgende twaalf jaren streefde Sassou-Nguesso een conventionele
marxistische eenpartijstaat na. Opvallend was evenwel dat uit pragmatische
overwegingen de banden met Frankrijk en de westerse wereld niet werden
verbroken. Sassou-Nguesso moedigde investeerders uit het westen aan en
nodigde onder meer Amerikaanse docenten uit managementcursussen te geven in
Brazzaville. Onvrede over het onvermogen van de regering de verslechterende
economie nieuwe impulsen te geven, leidde tot een toename van de oppositie
tegen de regering. Aan het eind van de jaren tachtig ontstond dan ook een
sterke druk tot democratisering.
Van maart tot juni 1991 werd een nationale conferentie over politieke
hervorming gehouden. Deze resulteerde met steun van het leger in een
meerpartijendemocratie en in juni 1991 was Sassou-Nguesso regeringsleider af
en diende hij zijn bevoegdheden af te staan aan een nieuw benoemde premier,
André Milongo, een voormalig functionaris van de Wereldbank. Op basis van
een in maart 1992 gehouden referendum werd een nieuwe grondwet afgekondigd
en werden verkiezingen voorbereid.
Deze verkiezingen werden gedomineerd door de Union Panafricaine pour la
Démocratie Social (UPADS), geleid door de vroegere premier en voormalig
directeur Afrika van UNESCO Pascal Lissouba, die zijn basis en etnische
oorsprong had in de provincies Niari, Bouenza en Lekoumou (collectief bekend
als "Nibolek"). Een andere belangrijke stroming was de Mouvement Congolais
pour la Démocratie et le Développement Intégral (MCDDI) van de vroegere
anticommunist Bernard Kolélas, die zijn - etnische - basis had in de regio
Pool bij Brazzaville. In het noorden van het land werd het politieke toneel
gedomineerd door de Parti Congolais du Travail (PCT) van de vroegere
marxistische dictator en noorderling Denis Sassou-Nguesso.
In juni 1992 vonden vervolgens de eerste verkiezingen plaats waarbij meerdere partijen betrokken waren op zowel lokaal als parlementair niveau. In de tweede ronde van de presidentsverkiezingen in augustus 1992 versloeg Lissouba (UPADS) zijn rivalen Kolélas (MCDDI) en Sassou-Nguesso (PCT). Lissouba won de verkiezingen evenwel zonder een parlementaire meerderheid te behalen, zodat in mei 1993 nieuwe verkiezingen moesten worden gehouden. Deze verkiezingen gingen gepaard met grote onrust en gevechten tussen de milities van de verschillende kandidaten . De aanwezigheid van de milities zorgde er voor dat de politieke cultuur van Congo-Brazzaville werd gemilitariseerd en de ontstane onrust nam in 1993 de facto de vorm aan van een burgeroorlog. Lissouba won 62 van de 125 zetels en de noodzakelijke tweede ronde leverde Lissouba 69 zetels op. De uitslag van de verkiezingen werd evenwel betwist door de oppositie. Een lijmpoging door Frankrijk en Gabon had succes en na een nieuwe tweede verkiezingsronde in oktober 1993 - het Hooggerechtshof had de oorspronkelijk gehouden tweede ronde ongeldig verklaard - kon een regering gevormd worden onder Lissouba. Als teken van verzoening werd Kolélas benoemd tot burgemeester van Brazzaville. Rond de jaarwisseling 1993/1994 was er van een burgeroorlog geen sprake meer. In een regering van nationale verzoening werden in januari 1995 ook leden van de oppositie opgenomen. Sporadische schermutselingen tussen de aan de verschillende leiders gelieerde milities bleven evenwel voorkomen tot in 1995.
Tussen oktober 1993 en juni 1997 was in Congo in feite sprake van een geleidelijke overgang naar een democratisch regeringsbestel. Hieraan kwam een einde in juni 1997 toen de situatie in het vooruitzicht van presidentsverkiezingen opnieuw ontaardde in een burgeroorlog.
De strijd ging voornamelijk tussen de democratisch gekozen president
Lissouba, een zuiderling, en de noorderling Sassou-Nguesso. Verschillende
partijen raakten betrokken bij het conflict: Angolese regeringstroepen,
verbannen soldaten uit Rwanda, de Democratische Republiek Congo en de
Centraal-Afrikaanse Republiek, internationale huurlingen, en de milities van
Lissouba en Sassou-Nguesso. De totale oorlog die werd uitgevochten in de
straten van de hoofdstad had dramatische gevolgen. De burgeroorlog kostte
zo'n 10.000 mensen het leven. De meerderheid van de bewoners van Brazzaville
ontvluchtte de stad. Eind 1997 verbleven grote aantallen vluchtelingen uit
Congo-Brazzaville in de Democratische Republiek Congo. Ongeveer 250.000
mensen waren in eigen land op de vlucht. Zware artilleriegevechten
veranderden de stad in een puinhoop.
In meer detail kunnen de gebeurtenissen vanaf juni 1997 als volgt worden
beschreven. Het geweld laaide weer op toen de voor juli voorziene
presidentsverkiezingen naderden. Op 5 juni 1997 braken ernstige
schermutselingen uit toen regeringstroepen het huis van Sassou-Nguesso in
Brazzaville omsingelden, volgens de regering tijdens een politieactie om
verdachte criminelen te arresteren. In werkelijkheid trachtte president
Lissouba op een nogal hardhandige manier de Cobra's - de militie loyaal aan
Sassou-Nguesso - te neutraliseren. Dit leidde tot totale oorlog in de
hoofdstad en tot uitstel van de in juli en augustus te houden
presidentsverkiezingen. Bemiddelingspogingen van Kolélas en de Gabonese
president Omar Bongo - een oude vriend van Lissouba en tevens schoonvader
van Sassou-Nguesso - leverden niets op. De Fransen steunden de poging van
Bongo en daar voelde de meer pro-Amerikaanse Lissouba niets voor. De
gevechten namen in hevigheid toe en concentreerden zich rond de luchthaven
als belangrijke strategische plaats. Toch werd onder leiding van de Gabonese
president Bongo en de Centraal-Afrikaanse Republiek, Mali en Tsjaad nog in
juli 1997 een staakt-het-vuren overeengekomen. Dit hield niet lang stand
maar tot september was er hoop dat de voortgaande besprekingen in Libreville
tot iets zouden leiden. Op 9 september 1997 echter werd Kolélas,
burgemeester van Brazzaville en voorzitter van de nationale commissie van
bemiddeling, door Lissouba tot premier benoemd. Sassou-Nguesso beschouwde
dit als een regelrechte oorlogsverklaring. Ook de Democratische Republiek
Congo en Angola gingen zich met de strijd bemoeien. De Angolese MPLA-troepen
assisteerden de troepen van Sassou-Nguesso in Brazzaville en vanuit het
zuiden bezetten zij de havenstad Pointe-Noire. Dankzij de inzet van zijn
Cobra's en met name de steun van Angola was Sassou-Nguesso op 15 oktober
1997 heer en meester over de situatie in zowel Brazzaville als in
Pointe-Noire en dit betekende het einde van de regering Lissouba.
Op 25 oktober 1997 werd Sassou-Nguesso tot staatshoofd beëdigd. Op 3
november benoemde hij een uit 33 leden bestaande overgangsregering van
nationale eenheid, voornamelijk gerekruteerd uit bondgenoten en leden van
zijn Parti Congolais du Travail (PCT). De inbreng uit het voormalige
regeringskamp was marginaal. Een Nationaal Forum voor Verzoening diende een
termijn voor presidentsverkiezingen vast te stellen. Daarnaast stelde het
Nationaal Forum een uit 75 leden bestaand overgangsparlement Conseil
National de Transition (CNT) in. De leden van dit parlement waren afkomstig
uit partijen, beroepsgroepen, regionale en religieuze groeperingen en werden
zorgvuldig op etnische en politieke voorkeur geselecteerd. De grondwet werd
opgeschort (hiervan is momenteel nog steeds sprake) en de functie van
premier afgeschaft.
Met ingang van 21 november 1997 werden alle milities formeel opgeheven. Een
deel van de ontbonden milities van Lissouba en Kolélas trok zich echter
terug in het binnenland. Sassou-Nguesso ondernam enkele halfslachtige
pogingen de betrokken strijders te integreren in het reguliere leger. Er was
echter onvoldoende geld en opvangcapaciteit. Zelfs de integratie van
Sassou-Nguesso's eigen milities zou een langdurig en onvoltooid proces
blijken te zijn.
Na de machtsovername door Sassou-Nguesso begon een voorzichtig proces van
herstel. Vele vluchtelingen keerden terug en er was voedsel- en medische
hulp aanwezig. Met name in de zuidelijke gebieden echter bleef de situatie
na de burgeroorlog van 1997 voortdurend kwetsbaar. Sporadisch voorkomende
gewelddadige acties van de verbannen oppositie zorgden onder meer voor
ontwrichting van elektriciteitsvoorzieningen en van de belangrijke
treinverbinding tussen Brazzaville en Pointe-Noire. In Brazzaville liep als
gevolg van het instabiele politieke klimaat het aantal misdaden en
overvallen op.
In januari 1998 werd vervolgens vastgelegd dat uiterlijk in het jaar 2000
presidents- en parlementsverkiezingen zouden plaatsvinden. Regering en
parlement konden deze termijn bekorten of verlengen.
Aan het nog kwetsbare proces van herstel en reïntegratie kwam een abrupt
einde toen gedurende de tweede helft van 1998 de strijd opnieuw losbrandde.
Kolélas en Lissouba besloten met ingang van september 1998 intensief samen
te werken en het verzet te organiseren. Dit leidde tot een serie
gewelddadige incidenten in de regio Pool.
De milities van Sassou-Nguesso behaalden weliswaar enkele successen in het
zuiden van het land, maar de aanwezigheid en steun van Angolese troepen was
noodzakelijk voor het voortbestaan van de regering.
Op 15 december 1998 sloeg de vlam in de pan toen het gerucht de ronde deed
dat een aanzienlijk aantal pro-Lissouba manschappen de zuidwestelijke
buitenwijken van Brazzaville - Bakongo en Makelekele - infiltreerde en
president Sassou-Nguesso daarop besloot zijn eigen milities in te zetten.
Deze sloegen vervolgens aan het plunderen. Op 16 december 1998 verslechterde
de situatie toen ook burgers aan de plunderingen mee gingen doen. Teneinde
verdere instroom van mensen - veelal vluchtelingen uit de onrustige regio
Pool - in de betrokken wijken te voorkomen, werd die dag voor het eerst door
het regeringsleger zware artillerie tegen de milities van Kolélas en
Lissouba ingezet. Toen de situatie na twee dagen nog niet onder controle
was, ging het leger over tot een serieuze artillerieaanval op de wijken,
waarbij de burgerbevolking niet werd ontzien. Op 19 december 1998 besloot
Sassou-Nguesso bovendien zijn Garde Présidentiel in te zetten om de
voltallige bevolking uit de wijken te verdrijven en een klopjacht op al dan
niet vermeende rebellen en plunderaars te beginnen. Hoewel het op 20
december 1998 in de desbetreffende wijken weer relatief rustig was, bleef de
politieke situatie zeer gespannen.
Eind januari 1999 kon opnieuw worden gesproken van een situatie van
burgeroorlog. Het zuidwestelijke deel van Brazzaville was inmiddels geheel
ontvolkt. Sassou-Nguesso, opnieuw gesteund door Angolese troepen, zette de
regeringstroepen op grote schaal in tegen de milities van Kolélas en
Lissouba. Daarbij werd zware artillerie ingezet waarbij onopzettelijk soms
ook Kinshasa in de Democratische Republiek Congo werd getroffen. Dat deze
incidenten niet vanuit Kinshasa werden beantwoord, was te danken aan het
niet-aanvalsverdrag dat eind 1998 tussen Sassou-Nguesso en president Kabila
van de Democratische Republiek Congo was gesloten. Bovendien bevonden zich
in beide hoofdsteden Angolese regeringstroepen.
Sassou-Nguesso had grote moeite zich te handhaven. De strijd had zich in
februari 1999 uitgebreid naar het westen, tot de strategisch belangrijke
stad Dolisie (Loubomo), nabij de Angolese enclave Cabinda en de oliehaven
Pointe-Noire. In februari verlieten echter ook steeds grotere aantallen
Angolese troepen Brazzaville en Pointe-Noire, omdat de strijd in Angola
tegen de UNITA de inzet van meer regeringstroepen aldaar noodzakelijk
maakte. Deze ontwikkeling verzwakte de militaire positie van het Congolese
regeringsleger aanzienlijk. Van de aanvankelijk ordelijke tegenstelling
tussen het leger van Sassou-Nguesso enerzijds en de opstandige milities van
Kolélas en Lissouba anderzijds, was al gauw vrijwel niets meer over. Ook het
regeringsleger viel nu uiteen in verschillende oncontroleerbare milities. In
de hoofdstad was voornamelijk nog slechts sprake van bendes, die elkaar met
artillerie en raketten bestookten.
Gedurende de periode maart tot de zomer van 1999 gelukte het Sassou-Nguesso
evenwel dankzij de steun van de nog aanwezige Angolese troepen zijn greep op
de gebeurtenissen in zekere mate te herwinnen. Ook was er steun van Rwandese
Hutu's, Tsjadiërs en Congolezen uit de Democratische Republiek Congo.
In de hoofdstad Brazzaville en in Pointe-Noire hadden regeringstroepen en Angolese troepen in de zomer van 1999 de situatie redelijk (Brazzaville) tot goed (Pointe-Noire) onder controle. In de hoofdstad leefden de verschillende etnische groepen weer redelijk vreedzaam samen. De luchthaven van Brazzaville was stevig in handen van Angolese troepen en in gebruik.
Het gebied ten zuidwesten van Brazzaville was in de zomer van 1999 praktisch
in handen van de rebellen en regeringstroepen waren er niet in geslaagd de
controle over de in dit gebied gelegen spoorweg tussen Brazzaville en
Pointe-Noire op de rebellen te heroveren. Dit betekende dat voor de
bevoorrading van een groot deel van het land tegen hoge kosten vliegtuigen
moesten worden ingezet.
Het dunbevolkte noorden van het land bleef gedurende de gehele periode
oktober 1997-zomer 1999 in redelijke mate gevrijwaard van oorlogshandelingen
en onder controle van het centrale gezag.
Vanaf de zomer van 1999 verbeterde de veiligheidssituatie in Congo doordat
regeringstroepen steeds grotere delen van het land in handen kregen.
Sinds de zomer van 1999 ondernamen de betrokken partijen pogingen om te
komen tot een vredesovereenkomst. Een aantal gematigde oppositieleden
keerde in september naar Brazzaville terug om een begin te maken met de
vredesbesprekingen. Dit resulteerde in een overeenkomst om de
vijandelijkheden te beeïndigen, welke op 16 november 1999 te Pointe-Noire
werd ondertekend. Overeengekomen werd dat de milities hun wapens zouden
neerleggen in ruil voor amnestie en rehabilitatie en dat het regeringsleger
de aanvallen op de milities zou stopzetten. De overeenkomst bevatte geen
politieke of militaire concessies van de regering en betekende in feite
weinig meer dan de overgave van de rebellen. Zowel Kolélas als Lissouba
waren niet zelf bij de totstandkoming van de overeenkomst betrokken en
verwierpen deze. Sassou-Nguesso, die evenmin bij de overeenkomst was
betrokkene, accepteerde deze echter als een concrete reactie op zijn oproep
tot vrede.
Op 8 december 1999 nam de Conseil National de Transition (CNT) een wet aan
op basis waarvan amnestie kon worden verleend voor misdaden begaan tijdens
de oorlogsperiode 1993-1999. Allen die zich zouden terugtrekken uit de
milities en hun wapens zouden inleveren vóór 15 januari 2000, zouden hiervan
profiteren.
Volgens de wet waren van de amnestie uitgezonderd zij die hun positie hadden
misbruikt. Deze uitzondering betekende dat Kolélas, Lissouba en anderen die
betrokkene waren geweest bij de organisatie en financiering van
rebellenacties, van amnestie werden uitgesloten.
Op 29 december 1999 werd in Brazzaville een formeel staakt-het-vuren en een
vredesakkoord overeengekomen tussen de regering en vijf militaire
commandanten van de rebellen.
Hoewel hij de wapenstilstand van 19 november 1999 had verworpen, verklaarde
Kolélas op 24 januari 2000 zich betrokken te achten bij een proces voor
nationale verzoening. Ook erkende hij de in 1997 ingestelde regering van
Sassou-Nguesso als de regering van Congo.
De amnestiewet leidde tot een begin van ontmanteling van de milities. Al met
al was de positie van de regering Sassou-Nguesso begin 2000 aanzienlijk
versterkt.
2.2 Staatsinrichting
---
De officiële naam van Congo-Brazzaville luidt République du Congo.
De grondwet van 1992 voorzag in een scheiding van de wetgevende macht, uit te oefenen door een direct verkozen Assemblée Nationale en een Senaat, en de uitvoerende macht, uit te oefenen door een direct verkozen president.
Deze grondwet werd opgeschort na de machtsovername door Sassou-Nguesso op 15
oktober 1997, en vervangen door een nieuwe Fundamental Act. Deze wet stelde
een sterk presidentieel systeem in, waarbij de president alle leden van de
regering benoemt, evenals alle hoge militairen en ambtenaren. De president
is tevens opperbevelhebber van de strijdkrachten. In januari 1998 werd een
Forum van Eenheid en Nationale Verzoening bijeengeroepen. Door het Forum
werd een Conseil National de Transition (CNT) van 75 leden verkozen, dat als
wetgevend lichaam zal fungeren in afwachting van nationale verkiezingen in
2001. In november 1998 installeerde Sassou-Nguesso een constitutioneel
committee van 26 leden, met als taak voorstellen voor een nieuwe grondwet te
formuleren, die zouden worden voorgelegd aan een nationaal forum en
vervolgens aan een referendum. In deze overgangsperiode is de macht
grotendeels in handen van president Sassou-Nguesso. De rechterlijke macht is
verzwakt door de conflicten en wordt in de praktijk beheerst door de
regering.
2.3Politieke ontwikkelingen
---
Inleiding
In dit hoofdstuk worden de politieke ontwikkelingen tussen april 2000 en
juni 2001 beschreven. In de binnenlandse politieke ontwikkelingen staat de
uitvoering van de vredesakkoorden centraal, die gaandeweg vorm kreeg in het
proces van nationale dialoog. In de buitenlandse politieke ontwikkelingen
waren de gebeurtenissen in de DR Congo van belang.
Uitvoering van de vredesakkoorden tot september 2000
Het toezicht op uitvoering van de vredesakkoorden (van 16 november 1999 en
29 december 1999) werd in handen gelegd van lokale staakt-het-vuren
committees, die overkoepeld worden door het Comité de Suivi des Accords de
Paix (CSAP) onder leiding van generaal Gilbert Mokoki. De CSAP, die onder
regeringscontrole staat en waarin ook militieleiders zitting hebben,
onderhield contacten met de milities terwijl Gabonese militairen als
bemiddelaars optraden.
In sommige gebieden werden gemeenschappelijke eenheden van de regering en
milities gevormd. In andere regio's werd een dialoog op gang gebracht tussen
legerofficieren en militieleiders.
Toch was in het algemeen de voortgang in de uitvoering van de akkoorden
traag.
De demobilisatie en ontwapening kwam traag op gang. Eind juli 2000 waren
ongeveer 6200 wapens ingeleverd. Dit was grotendeels te danken aan het feit
dat voor ieder wapen US$ 50 werd betaald. Ook werd in eerste instantie
weinig vooruitgang geboekt bij de reïntegratie van militieleden in het
regeringsleger. In grote delen van het land onstond wel een normalisering
van de veiligheidssituatie.
Nationale Dialoog
Omstreeks september 2000 nam het vertrouwen toe dat de vrede geconsolideerd
kon worden; de staakt-het-vuren overeenkomst hield stand en het
verzoeningsproces nam concrete vormen aan.
In zijn toespraak op onafhankelijkheidsdag op 14 augustus 2000 stelde
president Sassou-Nguesso een consultatieperiode voor over de
ontwerp-grondwet, alvorens deze aan het parlement voor te leggen. Vervolgens
zou het ontwerp in een nationale dialoog besproken worden. Hoewel de
president in zijn bovengenoemde toespraak een dialoog zonder uitzonderingen
beloofde, verklaarde hij in interviews dat de betrokkenheid van Kolélas en
Lissouba niet nodig was. Hierdoor kwamen de belangrijkste oppositieleiders
buiten spel te staan.
Een nationale dialoog was voor de president van groot belang als middel om
het vredesakkoord van 29 december 1999 politiek te consolideren. Dit was
nodig omdat:
- het akkoord in feite slechts een militair en geen politiek akkoord was; de
termen van het akkoord houden immers een onvoorwaardelijke overgave van de
milities aan de regering in;
- de belangrijkste oppositieleiders (Lissouba en Kolélas, die beiden in
ballingschap zijn) geen partner zijn bij het akkoord;
de politieke legitimiteit van de regering Sassou-Nguesso vooralsnog beperkt
is; bevestiging van zijn positie in democratische verkiezingen zou zijn
legitimiteit aanzienlijk vergroten;
er nog nauwelijks sprake is van nationale verzoening; de nationale dialoog
werd mede gezien als middel om de gewenste nationale verzoening te
bevorderen.
Waarnemers vermoedden dat president Sassou-Nguesso vooral uit was op
bestendiging van zijn machtspositie. In deze zienswijze is de nationale
dialoog voor de president slechts een middel om zijn sterke positie te
behouden en het democratiseringsproces te rekken.
De milities verweten de president dat hij vooral de dialoog zocht met
politici, lokale militieleiders en het (gematigd) middenkader. Zij waren nog
wantrouwend en eisten deelname van de leiders in ballingschap. De Conseil
National de Résistance (CNR), de belangrijkste overkoepelende
militiegroepering, verklaarde zich betrokken bij het vredesproces, maar
maakte zich zorgen over de trage reïntegratie van milities in het reguliere
leger en de trage voortgang van een, in hun ogen, beperkte nationale
dialoog. De leden van de CNR waren het erover eens dat de oorlog eind 1998
opnieuw op gang was gekomen, omdat Sassou-Nguesso de regionale en etnische
kloof tussen het noorden en het zuiden verdiepte, nadat hij in oktober 1997
aan de macht was gekomen. Zij wilden dan ook een substantiële dialoog over
de toekomst van het land, in plaats van een consultatie over de nieuwe
grondwet. Ook heerste bij hen onvrede over de aanwezigheid van Angolese
troepen, een voor de regering onbespreekbaar onderwerp.
De internationale gemeenschap stelde vooruitgang op het gebied van nationale verzoening, respect voor de mensenrechten en democratisering als voorwaarde voor het normaliseren van de betrekkingen en voor financiële steun aan ontwapening en reïntegratie van militieleden, en voor wederopbouw.
Op 29 september 2000 keurde het overgangsparlement, de Conseil National de
la Transition (CNT), de ontwerp-grondwet goed. Het ontwerp voorziet in een
presidentieel systeem, waarin de President van de Republiek gekozen wordt
voor een termijn van zeven jaar die slechts één maal verlengd mag worden. De
macht van de president wordt slechts marginaal beperkt en diens uitvoerende
bevoegdheden blijven intact . Na een periode van publieke consultatie
amendeerde de CNT de ontwerp-grondwet om een twee-kamer-parlement, bestaande
uit een Nationale Vergadering en een Senaat, mogelijk te maken. Op 1
december 2000 ging het CSAP (waarin zowel de regering als militieleiders
zitting hebben) akkoord met de nationale dialoog, omdat grotendeels voldaan
was aan de voorwaarden die in het vredesakkoord van december 1999 waren
afgesproken (de milities waren inmiddels grotendeels gedemobiliseerd en
ontwapend, gemeenschappelijke eenheden van het leger en milities opereerden
in gebieden die eerder door de milities werden beheerst, en ontheemden
keerden terug). Naar verwachting zou een aantal politici in ballingschap
(niet Lissouba en Kolélas) aan de nationale dialoog deelnemen. De opstelling
van de CSAP maakte voor president Bongo van Gabon de weg vrij zijn
bemiddelaarsrol op zich te nemen.
Op 2 februari 2001 nam de Congolese ministerraad het volgende tijdschema aan
met betrekking tot de nationale dialoog, die bij deze gelegenheid de naam
kreeg van 'Dialogue National Sans Exclusive' (DNSE). Begin maart nodigde
president Bongo van Gabon 'alle Congolezen, uit binnen- en buitenland' uit
deel te nemen aan het proces van nationale verzoening, volgens het door de
regering vastgestelde schema:
1. 1 tot 15 maart: voorbereidende fase;
2. 17 maart: officiële start van de DNSE in aanwezigheid van de bemiddelaar,
de Gabonese president Omar Bongo;
3. 19 tot 31 maart: debat in de gewesten en gemeenten, over decentralisatie,
de ontwerp-grondwet en de overgang naar democratie;
4. 1 tot 8 april: voorbereiding van samenvattende rapporten;
5. 11 tot 13 april: nationale conventie voor vrede en herstel van Congo;
6. 14 april: ondertekening van het verdrag voor vrede en wederopbouw en
sluitingsceremonie van de DNSE;
7. 16 tot 20 april: aanvaarding van de ontwerp-grondwet door de ministerraad
en de CNT, en vaststelling van de verkiezingskalender.
Naar verwachting zal de ontwerp-grondwet in een referendum aan de bevolking
worden voorgelegd. Na aanvaarding van de grondwet bij dit referendum zouden
dan verkiezingen (gemeentelijke, parlementaire en presidentiële) moeten
plaatsvinden.
De Nationale Dialoog wordt geleid door een commissie waarin de regering
sterk vertegenwoordigd is, maar die ook leden van het CSAP omvat. De sterke
regeringsvertegenwoordiging in de commissie leidde tot teleurgestelde
reacties van de zijde van de milities en oppositiepartijen Enkelen uit deze
kringen trokken zich terug uit de nationale dialoog, waaronder de leider van
de CNR, dominee Ntoumi.
De landelijke ronde van consultaties over de ontwerp-grondwet is op 31 maart
afgerond, waarbij steun voor het ontwerp werd verworven . De
belangrijkste oppositieleiders, zowel de binnenlandse als degenen die in het
buitenland verblijven, boycotten echter de eerste consultatieronde als
protest tegen de agenda en het uitblijven van veiligheidsmaatregelen.
De tweede ronde van besprekingen (stap 5 in bovenstaand overzicht) werd, in de vorm van een nationale conventie, gehouden van 11 tot 14 april 2001 in Brazzaville. De afgevaardigden keurden de ontwerp-grondwet goed, evenals het ontwerp-verdrag voor vrede en wederopbouw. Geen van de afgevaardigden namens de veertien oppositiepartijen en de belangrijkste politieke beweging in ballingschap, het Front Patriotique pour la Dialogue et la Réconciliation Nationale, nam echter het woord in het debat over de grondwet. Wel dienden zij schriftelijke voorstellen in, waarin onder meer werd opgeroepen tot een algemene amnestie. Deze voorstellen werden niet overgenomen.
Overigens staat de tekst van de ontwerp-grondwet nog geenszins vast. Een
overheidscommissie diende op 15 juni 2001 een herziene tekst in bij het
ministerie van Binnenlandse Zaken, ter bestudering daarna door de CNT.
Aanvaarding van de grondwet wordt niet vóór 2002 verwacht. De
voorbereidingen voor de verkiezingen komen op gang. Een begin is gemaakt met
de registratie van de kiezers. De eigenlijke verkiezingen worden thans
voorzien voor de eerste helft van 2002.
Buitenlandse politieke ontwikkelingen
De internationale gemeenschap heeft erkend dat zij een belangrijke rol heeft
te spelen om de vrede in Congo te bestendigen. Deze erkenning vormt de
grondslag van een 'Plan voor Congo 2001-2002' van de Verenigde Naties (VN),
dat in november 2000 bekendgemaakt werd en dat de behoeften aangeeft voor de
humanitaire ondersteuning en wederopbouw in het land. Hiernaast wil de VN
een rol spelen in de sociale en economische reïntegratie van ex-strijders.
Angola heeft nog steeds enkele duizenden militairen in Congo gestationneerd. Deze militaire aanwezigheid geldt als de belangrijkste garantie voor het militaire en politieke overwicht van de regering Nguesso, en daarmee van de handhaving van het staakt-het-vuren en de veiligheid in Congo, ondanks de onvrede over de Angolese aanwezigheid bij oppositie en milities.
In de laatste maanden van 2000 liepen de spanningen tussen de regering van
Sassou-Nguesso en de DR Congo op, wegens het grote aantal vluchtelingen uit
de DR Congo dat, wegens gevechten in het noorden van de DR Congo, zijn
toevlucht in de Republiek Congo had gezocht. In oktober 2000 bevonden zich
117.000 vluchtelingen uit de DR Congo aan de Congolese (Brazzaville) kant
van de Oubangui rivier. De DR Congo verdacht Congo (Brazzaville) ervan
banden te onderhouden met de rebellen van de 'Mouvement pour la Libération
du Congo' (MLC) onder leiding van Jean Pierre Bemba, hetgeen door de
Congolese (Brazzaville) regering werd ontkend. De betrekkingen tussen de
beide landen werden gekenmerkt door wantrouwen.
De moord op de president van de DR Congo, Laurent Kabila, op 16 januari 2001
had een verbetering van de relaties tot gevolg. President Sassou-Nguesso
wil zich actiever met het vredesproces in de DR Congo bemoeien, mede omdat
Congo (Brazzaville) economisch te lijden heeft van het conflict in de DR
Congo. De afsluiting van de Congo rivier wegens gevechtshandelingen en de
prijsstijgingen in Kinshasa hebben een negatieve invloed op de Congolese
(Brazzaville) economie.
2.4 Veiligheidssituatie
---
De veiligheidssituatie in het gehele land is in de verslagperiode opnieuw
verbeterd. Er is geen sprake meer van vijandelijkheden tussen het
regeringsleger en milities. Er zijn in het afgelopen jaar weinig incidenten
gemeld, zelfs in de regio's die tot juli 2000 nog niet onder
regeringscontrole waren. De nationale politie oefent in het hele land gezag
uit. Op enkele plaatsen - de aan Gabon grenzende regio's Niara en Lekoumou -
gebeurt dit in samenwerking met ex-strijders van de Cocoye-militie.
Eenheden van het Angolese leger verblijven nog steeds in Congo als ondersteuning van de regering op veiligheidsgebied.
Zowel Rwandese Hutu milities als militairen van het voormalig Zaïrese leger (variërend in rang van soldaat tot generaal) bevinden zich nog steeds in het land, maar nemen niet langer deel aan militaire operaties.
Sinds het staakt-het-vuren akkoord van Pointe-Noire van 16 november 1999
zijn de milities geleidelijk aan gedemilitariseerd. Thans is geen enkele
militie militair actief. Er bevinden zich echter wel 10.000 à 15.000 lichte
wapens in het land.
Eén van de speerpunten van de Congolese regering om duurzame vrede te
garanderen is het bevorderen van reïntegratie van de grote aantallen
werkloze jongeren, die zich bij de milities hadden aangesloten.
UNDP is op dit terrein sinds augustus 2000 actief.
In november 2000 werden ruim 1700 oud-strijders gereïntegreerd via 340
micro-projecten (landbouw, kleine industrie, handwerk, handel en diensten).
Naast reïntegratie behelst het project ook de inname van duizenden lichte
wapens, die vernietigd worden. Eind december 2000 zouden volgens de CSAP
ongeveer 13.000 wapens zijn ingezameld.
Volgens hulporganisaties en de CSAP waren eind 2000 ongeveer 25.000
ex-militiestrijders gereïntegreerd .
2.5 Economische situatie
---
Het land is rijk aan natuurlijke hulpbronnen. De winning van aardolie zorgt
traditioneel voor meer dan 40% van het BNP. Ook bos- en landbouw zijn
belangrijk. De verre van optimale infrastructuur vormt evenwel een hindernis
van betekenis.
Vanaf 1994 stelde de toenmalige president Lissouba met hulp van Frankrijk en
het IMF meer financiële controle op overheidsuitgaven in en was sprake van
een verschuiving naar een markteconomie. Na de coalitievorming in 1995
werden de hervormingen doorgezet. Privatisering deed zijn intrede. Als
gevolg van de burgeroorlog die in juni 1997 weer losbrak werden de in
overleg met IMF opgestelde doelstellingen niet gehaald. Na afloop van de
burgeroorlog eind 1997, en opnieuw na de opleving van de burgerorrlog begin
1999, committeerde Sassou-Nguesso zich aan de verdere uitvoering van de
programma's. Het welslagen ervan is mede afhankelijk van de inkomsten uit de
olie en bijdragen van donoren.
De economische situatie in Congo-Brazzaville kent nog vele problemen. In de
eerste plaats zijn vele vernielingen aangebracht (ook nog daterend uit 1997
en zelfs daarvoor) en heeft de infrastructuur te lijden van gebrek aan
onderhoud. Daarnaast heeft het bancaire systeem veel te lijden gehad. Er is
vertraging bij de privatiseringen, er zijn binnenlandse schulden
(achterstallige salarisbetalingen aan ambtelijke en militaire
functionarissen en achterstallige uitbetalingen van pensioenen), er is een
grote buitenlandse schuld, en er is desorganisatie in de fiscale sector en
bij de douane.
Niettemin gaf het IMF blijk van zijn vertrouwen in de Congolese regering
door de goedkeuring, op 17 november 2000, van een lening ten behoeve van
wederopbouw voor Congo. Het IMF tekende er bij aan dat de beslissing was
genomen als blijk van waardering voor de voortgang die de regering maakte
bij het bevorderen van politieke normalisatie en economisch herstel .
In 2000 heeft de Congolese economie een opmerkelijk herstel te zien gegeven,
mede dankzij de vrede en de hoge prijs van ruwe olie. Openbare investeringen
trokken weer aan met als belangrijkste werken de heropening van de spoorlijn
Brazzaville - Pointe-Noire, het uitbaggeren van de haven van Pointe-Noire en
de hervatting van infrastructurele werken. Ook de uitbetaling van ambtenaren
kon weer regelmatig plaatsvinden.
Ook macro-economische indicatoren zijn in 2000 opmerkelijk verbeterd: een
economische groei van 5%, een lage inflatie van 5%, een vermindering van het
begrotingstekort en een herstel van monetaire reserves.
Congo is een dunbevolkt land met grote olievoorraden; als gevolg daarvan is het bruto inkomen per hoofd van de bevolking hoger dan van de meeste andere Afrikaanse landen. Deze schijnbare rijkdom heeft echter een smalle basis en er is weinig verband tussen de kapitaalsintensieve oliesector en de rest van de economie, en weinig effect op de werkgelegenheidssituatie. De slecht functionerende infrastructuur en openbare dienstverlening, alsmede de zwakke sociale indicatoren (onder meer op het gebied van de gezondheidszorg, het onderwijs en de voedingstoestand) wijzen op algemene armoede onder de bevolking. De omstandigheden zijn door de burgeroorlogen nog verslechterd. Met een Human Development Index van 139 (berekend op cijfers uit 1998) behoort Congo nog net tot de landen met een gematigde sociale ontwikkeling. De hoge werkloosheid vormt een economische en sociale risicofactor, die de gewenste reïntegratie van de militieleden nog moeilijker maakt.
2.6 Samenvatting
---
In de loop van de verslagperiode werd een begin gemaakt met de politieke
consolidatie van de vredesakkoorden van eind 1999, in de vorm van een
nationale dialoog die in verschillende stappen wordt uitgevoerd. Doel van de
dialoog is te komen tot overeenstemming over een nieuwe grondwet en een
verkiezingskalender. Daarnaast is de nationale dialoog bedoeld om een proces
van nationale verzoening te stimuleren. Niet alle waarnemers zijn overtuigd
van de democratische bedoelingen van president Sassou-Nguesso. De twee
belangrijkste vroegere politieke leiders, Lissouba en Kolélas, zijn van het
proces uitgesloten. Belangrijke oppositieleiders boycotten de eerste
consultatieronde. De beslissende fasen van de nationale dialoog hebben nog
niet plaatsgevonden.
De veiligheid is in geheel Congo tijdens de verslagperiode opnieuw
toegenomen. Het hele land is onder controle van de regering, zij het dat in
sommige gebieden - de aan Gabon grenzende regio's Niari en Lekoumou - het
gezag in samenwerking met de milities wordt uitgeoefend.
De economie heeft een opmerkelijk herstel te zien gegeven, mede dankzij de vrede en de hoge prijs van ruwe olie. Openbare investeringen konden weer aantrekken en er is een begin gemaakt met de uitvoering van infrastructurele werken. Een groot deel van de bevolking leeft nog in armoede.
3 Mensenrechten
---
3.1 Inleiding
---
In dit hoofdstuk wordt voor een aantal specifieke mensenrechten aangegeven
in hoeverre schendingen plaatsvinden, en in hoeverre specifieke categorieën
slachtoffer zijn van mensenrechtenschendingen. Daaraan vooraf gaat een
beschrijving van de waarborgen die in Congo bestaan tegen schendingen van
mensenrechten, en van het toezicht op de naleving van de mensenrechten.
3.2 Waarborgen
---
De Loi Fondamentale kent een aantal waarborgen tegen schendingen van
mensenrechten (verbod op marteling en willekeurige arrestatie en detentie,
onafhankelijkheid van de rechterlijke macht, vrijheid van meningsuiting,
vereniging en vergadering, bewegingsvrijheid), maar kent niet het recht voor
burgers om hun regering op vreedzame wijze te wijzigen.
Internationale verdragen
Congo heeft het grootste deel van de internationale mensenrechtenverdragen
getekend maar nog niet geratificeerd, waaronder het Internationale Verdrag
over de Politieke en Burgerrechten, het Internationale Verdrag over de
Economische, Sociale en Culturele Rechten, het Verdrag over de Rechten van
het Kind en het Verdrag tegen Rassendiscriminatie. Het Verdrag tegen
Discriminatie van Vrouwen is geratificeerd. Congo heeft recent het Verdrag
van Ottawa over de uitbanning van mijnen geratificeerd.
3.3 Toezicht
---
Sinds het einde van de vijandelijkheden heeft de regering een Nationale
Directie voor de Mensenrechten opgericht, binnen het ministerie van
Justitie. Ook is de instelling van een Nationale Commissie voor de
Mensenrechten voorzien.
Een aantal NGO's speelt een voortrekkersrol op het gebied van de
mensenrechten. Zij zijn in staat hun werk te doen zonder inmenging van de
overheid, ondanks dat de overheid soms pogingen tot intimidatie doet. De
bekendste NGO op dit terrein is de Observatoire Congolais des Droits de
l'Homme (OCDH). Deze organisatie publiceert met enige regelmaat overzichten
van schendingen van mensenrechten in het land. Internationale
mensenrechtenorganisaties als Amnesty International, Human Rights Watch en
FIDH (Fédération Internationale des Ligues des Droits de l'Homme) hebben
onderzoeken gedaan in Congo.
Ook de meer op noodhulp gerichte NGO's leveren een bijdrage aan het toezicht
op de naleving van de mensenrechten. In Congo-Brazzaville zijn werkzaam: het
Internationale Rode Kruis, CARITAS, Médécins sans Frontières (MSF), OXFAM,
Action Contre la Faim, Catholic Relief Services en International Rescue
Committee (IRC). Deze NGO's zijn vooralsnog uitsluitend actief op het gebied
van noodhulp. Er zijn nog weinig lokale NGO's, maar de lokale CARITAS
verricht veel werk.
3.4 Naleving en schendingen
---
In deze paragraaf wordt voor een aantal specifieke mensenrechten aangegeven
in hoeverre schendingen plaatsvinden.
Daaraan voorafgaand wordt hier gewezen op twee belangrijke wetten.
De eerste is de wet op genocide, oorlogsmisdaden en misdaden tegen de menselijkheid van 1998. Deze wet maakt het mogelijk degenen die schuldig zijn bevonden aan de genoemde misdaden uit te sluiten van openbare functies.
De tweede is de amnestiewet. In december 1999 tekende president
Sassou-Nguesso een wet en uitvoeringsbepalingen om amnestie te verlenen voor
daden begaan gedurende de burgerconflicten in 1993-1994, 1997 en 1998-1999;
deze amnestie geldt echter niet voor de 'aanstichters' van deze conflicten.
Ook geldt in de praktijk de wet alleen voor degenen die zich op het
grondgebied van Congo-Brazzaville bevinden en niet voor ballingen, al staat
deze bepaling niet met zoveel woorden in de wet. Allen die zich zouden
terugtrekken uit de milities en hun wapens zouden inleveren vóór 15 januari
2000 zouden amnestie krijgen. Na afloop van de gestelde periode, en tot op
heden, kunnen ex-militieleden nog steeds hun wapens inleveren zonder
juridische consequenties, zonder dat specifiek wordt gerefereerd aan de wet
op de amnestie. Naar verluidt verloopt de uitvoering van de amnestie
voorspoedig. Militieleden die vrijwillig hun wapens hebben ingeleverd hebben
geen problemen ondervonden. Niet bekend is hoeveel van de militieleden
inmiddels gebruik hebben gemaakt van de amnestie.
Beide wetten zouden gebruikt kunnen worden om politieke tegenstanders uit te
schakelen, en de dreiging van aanklachten onder de eerste wet zou politieke
leiders in ballingschap ervan kunnen afhouden terug te keren. Ondanks de
veroordelingen van Lissouba en Kolélas (zie 3.4.6 en 3.4.10) keerden
overigens vele voormalige hoge ambtenaren en een aantal ex-ministers in de
loop van 2000 terug en hervatten zij zonder problemen politieke
activiteiten.
De vrijheid van meningsuiting en de persvrijheid wordt door de overheid in
het algemeen gerespecteerd, zij het dat de nieuwsvoorziening grotendeels
door de overheid verzorgd wordt.
Er verschijnen ongeveer tien weekbladen, die in particulier bezit zijn, in
Brazzaville. Enkele bevatten redactionele commentaren die kritisch ten
opzichte van de regering zijn en artikelen die het gedrag van autoriteiten
aan de kaak stellen. Ook worden af en toe ingezonden brieven geplaatst van
tegenstanders van de regering, die in het buitenland verblijven of
gedetineerd zijn. Slechts een kleine groep in Brazzaville en Pointe-Noire
heeft toegang tot de gedrukte media, die buiten deze steden nauwelijks te
verkrijgen zijn. De meeste Congolezen zijn voor hun nieuwsvoorziening
aangewezen op radio en televisie, die nog steeds een regeringsmonopolie
zijn.
Radio Congo en radio Brazzaville ( de overheidszenders) zenden ongeveer
achttien uur per dag uit, radio France Internationale wordt via een lokaal
FM-station uitgezonden. Het radiostation Radio Liberté, dat door de milities
van president Sassou-Nguesso tijdens de burgeroorlog van 1997 werd
opgericht, bleef uitzenden.
In het algemeen wordt de vrijheid van vereniging door de overheid
gerespecteerd.
Voor het houden van een openbare bijeenkomst dient het ministerie van
Binnenlandse Zaken ingelicht te worden. Het ministerie kan de bijeenkomst
verbieden in verband met de openbare orde. Er zijn geen gevallen bekend van
zo'n verbod. Manifestaties en stakingen worden daarentegen in het algemeen
verboden. De politie oefent druk uit op vakbondsleiders om sociale
bewegingen te ontmoedigen.
Politieke partijen
Congo kent vele politieke partijen. De partij van Sassou-Nguesso is de Parti
Congolais des Travailleurs (PTI), vroeger de enige partij. De Forces
Démocratiques Unies (FDU) verenigen de regeringsgezinde partijen.
Tot de oppositiepartijen behoren de partijen van de ex-leiders in ballingschap (de Mouvement Congolais pour la Démocratie et le Développement Intégral / MCDDI van Kolélas en de Union Panafricaine pour la Démocratie Sociale / UPADS van Lissouba). Deze functioneren thans onder leiding van personen die bereid zijn met de regering samen te werken. Andere oppositiepartijen zijn de CNR (Conseil National de Résistance), de Mouvement National pour la Libération du Congo Rénové (MNLCR) en de Ralliement pour la Démocratie et le Progrès Social / RDPS. Sinds april 2000 zijn vele nieuwe politieke partijen opgericht, veelal verbonden met de FDU.
Politieke partijen en andere genootschappen hielden in de verslagperiode talrijke bijeenkomsten. Geen enkele politieke partij werd verboden.
In Congo heerst volledige vrijheid van godsdienst. Voorbeelden van problemen
of detentie als gevolg van het belijden van een godsdienst zijn niet bekend.
Alle georganiseerde religieuze groeperingen zijn vertegenwoordigd in een
oecumenische raad, die met enige regelmaat bijeenkomt. Ongeveer 50% van de
bevolking beschouwt zichzelf als christen. Hiervan is 90% praktiserend
rooms-katholiek. Naar schatting 48% van de bevolking is aanhanger van
traditionele inheemse godsdiensten. De resterende 1 à 2% zijn moslims,
afkomstig uit Noord- en West-Afrika.
De bewegingsvrijheid van burgers wordt door de overheid niet beperkt. Het
aantal militaire checkpoints nam in de verslagperiode af. Er waren geen
berichten dat regeringsmilitairen vluchtelingentransporten tegenhielden,
zoals dit in voorgaande jaren nog wel het geval was.
In de tweede helft van 2000 verdwenen ook de checkpoints die voormalige Cocoye rebellen bemanden bij de plaats Makabana in de Niari regio.
Enkele privé-milities onderhouden nog wel checkpoints in het district Vindza
in de zuidelijke Pool regio.
De treinverbinding tussen Pointe-Noire en Brazzaville is in 2000 weer
operationeel geworden.
Paspoorten die door het voormalig regime zijn uitgegeven, dat wil zeggen
vóór oktober 1997, zijn niet meer geldig. Er wordt een administratie
bijgehouden van oude paspoorten die zijn ingenomen bij de verstrekking van
een nieuw paspoort. Om een nieuw paspoort te verkrijgen, moet men een
geboorteakte overleggen, een uittreksel uit het strafregister, een bewijs
van staatsburgerschap, vier kleurenpasfoto's en 30.000 FCFA. Alvorens het
paspoort in ontvangst te nemen dient men zijn handtekening te zetten, waarna
de desbetreffende pagina geplastificeerd wordt. Congolezen die in het
buitenland wonen, moeten voor een nieuw paspoort naar hun land terugkeren.
De rechterlijke macht is overbelast, onderbetaald en gevoelig voor corruptie
en politieke druk. Tijdens de conflicten in 1997 en 1998-1999 zijn
gerechtsgebouwen vernietigd en geplunderd. Het ministerie van Justitie is
bezig met het herstel van gerechtsgebouwen, waaronder de lokale rechtbank
voor de wijken Bacongo en Makelekele in Brazzaville. In de huidige situatie
is een eerlijke rechtsgang niet gegarandeerd.
Het rechtssysteem bestaat uit traditionele rechtbanken, lokale rechtbanken,
gerechtshoven en het hooggerechtshof. De eerste zijn vooral op het
platteland actief en behandelen eigendoms- en erfrechtzaken evenals
familiezaken, die niet in de grootfamilie opgelost kunnen worden.
Amnestiewet
De Amnestiewet van december 1999 wordt naar verluidt onverkort uitgevoerd
(zie ook 3.4). Alleen de aanstichters van de conflicten van 1993-1994, 1997
en 1998-1999 vallen niet onder deze wet . In 1999 werden voormalig
president Lissouba en drie andere regeringsfunctionarissen bij verstek tot
20 jaar gevangenisstraf veroordeeld op beschuldiging van samenzwering om
president Sassou-Nguesso in juni 1999 om te brengen.
In mei 2000 werd voormalig premier Kolélas bij verstek ter dood veroordeeld
(zie ook 3.4.10).
Veiligheidsdiensten verrichten nog regelmatig eigenmachtig willekeurige
arrestaties. Het wetboek van strafvordering bepaalt dat voor een arrestatie
een arrestatiebevel vereist is en dat bij het eerste verhoor een advocaat
aanwezig dient te zijn. Vervolgens moeten arrestanten binnen drie dagen bij
een rechter worden voorgeleid, waarna zij of aangeklaagd worden of binnen
vier maanden in vrijheid moeten worden gesteld. In de praktijk werden deze
regels regelmatig geschonden, hoewel gearresteerden in het algemeen wel op
de hoogte werden gebracht van de aanklacht die tegen hen geformuleerd was en
advocaten en familieleden in de meeste gevallen vrij toegang tot de
gedetineerden hadden.
In januari 2000 heeft de regering zeventien politieke gevangenen
vrijgelaten. Zij waren sinds 1998 in Pointe-Noire en vervolgens in Impfondo
gedetineerd.
Aan het eind van 2000 waren er geen gevallen van politieke gevangenen meer
bekend.
Omstandigheden in gevangenissen
De omstandigheden in de gevangenissen zijn slecht als gevolg van
overbezetting, slechte voeding en gebrek aan medische verzorging.
In november 2000 kwamen in Pointe-Noire twaalf gedetineerden, waaronder veel
minderjarigen, door verstikking om het leven. De politie had ongeveer 40
gedetineerden opgesloten in een cel, die slechts voor tien personen bedoeld
was. De verantwoordelijke politiechef werd van zijn functie ontheven en
tegen hem werd een onderzoek ingesteld. De minister van Binnenlandse Zaken
heeft publiekelijk verklaard dat de verantwoordelijken zullen worden
vervolgd.
Veiligheidsdiensten maakten zich schuldig aan het slaan van verdachten, om
bekentenissen af te dwingen of om ze te straffen. Soms werden vrouwelijke
gevangenen verkracht. In de tweede helft van 2000 verscheen een nieuwsbrief
van de politie, waarin verscheidene van dit soort incidenten werden vermeld,
maar waarin ook werd vermeld dat disciplinaire maatregelen werden genomen
tegen de verantwoordelijken en dat strafrechtelijke onderzoeken en
gerechtelijke procedures werden ingesteld .
Er waren geen berichten dat veiligheidsdiensten ontheemden lastigvielen.
In de verslagperiode waren er geen meldingen van verdwijningen.
Veiligheidsdiensten waren verantwoordelijk voor enkele buitengerechtelijke
executies en moorden, hoewel het aantal in de loop van het jaar afnam. In
augustus 2000 werd melding gemaakt van de moord door militairen op twee
familieleden van een politieman, als wraak op de moord op een militair door
een andere politieman. Buitengerechtelijke executies door
veiligheidsdiensten van militairen, die verdacht werden van verkrachtingen
of plundering, vonden in de verslagperiode plaats. In september werden in
Mouyondzi drie soldaten, die gerekruteerd waren uit voormalige milities,
door het militaire commando buitengerechtelijk geëxecuteerd, wegens
plundering en afpersing .
In 2000 vonden geen politiek geïnspireerde moorden plaats die aan de
autoriteiten of aan rebellenbewegingen konden worden toegeschreven.
Er zijn geen gevallen meer gemeld van executies onder teruggekeerde ontheemden die voor rebellen werden aangezien.
Veroordelingen tot de doodstraf vinden plaats, maar de doodstraf is niet in
de wet geregeld. Sinds 1982 zijn geen doodvonnissen meer ten uitvoer
gebracht. Doodvonnissen worden nog wel uitgesproken. In mei 2000 werden de
voormalige premier Kolélas en de voormalige minister van Binnenlandse Zaken
Bikinkita bij verstek ter dood veroordeeld wegens martelingen en andere
misdrijven tijdens de burgeroorlog van 1997.
3.5 Positie van specifieke groepen
---
Er zijn geen formele beperkingen voor vrouwen voor deelname aan de politiek.
Toch zijn vrouwen ondervertegenwoordigd in de regering en politieke
partijen. Vrouwen bezetten twee van de zeven leidende posities in de CNT, en
twee van de 25 ministersposten.
Huiselijk geweld tegen vrouwen is wijdverspreid, maar er wordt zelden
ruchtbaarheid aan gegeven. Gevallen van huiselijk geweld worden binnen de
grootfamilie opgelost en slechts van de meest extreme gevallen wordt
aangifte bij de politie gedaan.
De wijdverspreide verkrachtingen tijdens de burgeroorlog brachten het geweld
tegen vrouwen in een publiek daglicht. NGO's, waaronder het International
Rescue Committee blijven aandacht vragen voor dit probleem en bieden hulp en
zorg aan de slachtoffers.
In de formele arbeidssector zijn vrouwen ondervertegenwoordigd. De meeste
zijn werkzaam in de informele sector en hebben nauwelijks toegang tot
reguliere banen.
Besnijdenis van vrouwen komt in Congo bij de oorspronkelijke bevolking niet
voor. Het is niet uit te sluiten dat het wel voorkomt bij immigranten uit
landen als Mauritanië en Mali.
Er is leerplicht tot het zestiende jaar en het onderwijs is gratis. Evenveel
jongens als meisjes gaan naar de lagere school, maar op de middelbare school
en de universiteit neemt het percentage meisjes af.
Kinderarbeid is verboden, maar in de praktijk wordt deze wet niet
gehandhaafd. De wettelijke minimumleeftijd voor betaalde arbeid is veertien
jaar. Vooral op het platteland zijn kinderen werkzaam op boerderijen en
kleine bedrijfjes in de informele sector. In Brazzaville komen, mede als
gevolg van de burgeroorlog, straatkinderen voor, hoewel hun aantal
vooralsnog relatief beperkt is. Voor deze kinderen bestaat geen toereikende
opvang.
Volgens artikel 318 van de Code de la Famille worden kinderen meerderjarig
op achttienjarige leeftijd. Voorzover bekend wordt geen onderscheid gemaakt
tussen de formele leeftijd voor meerderjarigheid en de leeftijd waarop men
als volwassen wordt beschouwd.
Vier etnische groepen vormen in totaal 95% van de bevolking. Zij spreken
duidelijk te onderscheiden talen en zijn voornamelijk geconcentreerd buiten
de grote steden, dan wel in bepaalde wijken van de grote steden. De grootste
groep wordt gevormd door de Kongo, die de belangrijkste stam in het zuiden
van het land zijn en ongeveer de helft van de bevolking uitmaken. Andere
belangrijke stammen zijn de Teke in het centrale deel van het land en de
Mbochi uit het noorden (elk ongeveer 13% van de bevolking).
Etnische discriminatie komt voor tussen alle bevolkingsgroepen en komt in de
grote steden bijvoorbeeld tot uiting bij het kopen en huren van huizen.
Hierdoor wonen leden van dezelfde etnische groep veelal bij elkaar in
dezelfde wijk.
In de burgeroorlog van 1997 en het conflict van 1998-1999 waren duidelijk
etnische ondertonen te signaleren, waarbij werd ingespeeld op de
tegenstelling tussen de noorderlingen, die president Sassou-Nguesso steunen,
en de zuiderlingen die de voormalige presidenten Lissouba en Kolélas
steunen. Er is inderdaad een sterke vertegenwoording van de eigen etnische
groep van elk van de leiders in zijn entourage: de Mbochi bij
Sassou-Nguesso, de Lari bij Kolélas en groepen uit de Niari, Bouenza en
Lekoumou regio's bij Lissouba. De etnisch-regionale en politieke
scheidslijnen vallen echter slechts ten dele samen. Onder de aanhangers van
de regering bevinden zich personen uit een breed scala van regionale en
etnische achtergronden.
De tienduizenden Pygmeeën, die hoofdzakelijk in het oerwoud in de
noordelijke regio's wonen, worden niet gelijk behandeld in de overwegend
Bantu gemeenschap. Vooral op het gebied van onderwijs, werkgelegenheid en
gezondheid worden zij achtergesteld, hetgeen ook te maken heeft met hun
geïsoleerde leefomgeving. Zij worden sociaal als minderwaardig beoordeeld en
veel Pygmeeën, waaronder waarschijnlijk ook kinderen, worden door de Bantu's
uitgebuit. Er is echter weinig informatie over de mate waarin dit voorkomt.
Er zijn geen aanwijzingen dat leden van bepaalde etnische groepen of minderheden in Congo uitsluitend op grond van het behoren tot die groep of categorie, gevaar lopen op ernstige schendingen van mensenrechten.
In Congo bestaat geen dienstplicht. Zowel mannen als vrouwen kunnen zich
vrijwillig voor het leger aanmelden. Het aanbod van rekruten is naar
verluidt ruimschoots voldoende. Gedwongen rekrutering door regeringsleger of
ex-milities komt niet of nauwelijks voor.
Desertie
De chef-staf van het Congolese leger heeft begin april 2001 in een ultimatum
aan deserteurs gesteld dat zij zich vóór 30 april 2001 bij hun eenheden
moeten melden, op straffe van ontslag uit het leger. Het grootste bezwaar
van de generaal is dat de deserteurs, die zich in de dorpen verbergen,
maandelijks naar de stad komen om hun soldij te innen zonder daar iets voor
terug te doen.
3.6 Samenvatting
---
Na het einde van de vijandelijkheden heeft de regering besloten het respect
voor de mensenrechten in Congo te bevorderen. Bij het ministerie van
Justitie is daartoe een Nationale Directie voor de Mensenrechten opgericht.
Er zijn ook plannen voor de instelling van een Nationale Commissie voor de
Mensenrechten. Mensenrechtenorganisaties kunnen vrijelijk hun activiteiten
uitvoeren, ondanks dat er zich soms pogingen tot intimidatie voordoen.
Hoewel op enkele terreinen verbetering is geboekt, laat de algehele mensenrechtensituatie nog te wensen over. Vooral veiligheidstroepen maakten zich schuldig aan buitengerechtelijke executies, verkrachtingen en mishandeling van gedetineerden en van de burgerbevolking, evenals aan plundering, eigenmachtige willekeurige arrestaties en detenties.
De situatie in de gevangenissen blijft slecht en de rechterlijke macht is niet in staat een eerlijke en snelle rechtsgang te garanderen.
De amnestiewet wordt naar verluidt overkort uitgevoerd; de 'aanstichters' van de burgerconflicten vallen niet onder deze wet.
Er zijn geen aanwijzingen dat leden van bepaalde etnische groepen of andere
categorieën van personen in Congo uitsluitend op grond van het behoren tot
die groep of categorie gevaar lopen op ernstige schendingen van hun
mensenrechten.
4 Vluchtelingen en ontheemden
---
4.1 Achtergronden van migratie en feitelijke vestigingsgebieden
---
Tijdens het conflict in 1998-1999 waren er volgens de Verenigde Naties
ongeveer 800.000 ontheemden. Allen zijn in het afgelopen jaar naar hun
woonplaatsen teruggekeerd.
Ongeveer 45.000 personen zijn eind 1998 en begin 1999 naar de provincie
Bas-Congo in de DR Congo gevlucht. Eind 2000 waren 40.000 van hen weer in
Congo (Brazzaville) teruggekeerd.
Ongeveer 15.000 Congolezen (Brazzaville) zijn in 1999 naar Gabon gevlucht,
waar er eind 2000 nog 12.000 verbleven. UNHCR is onderhandelingen met de
Congolese (Brazzaville) regering begonnen om ook hen weer naar hun land te
laten terugkeren.
In Congo (Brazzaville) bevinden zich grote aantallen vluchtelingen uit de DR
Congo. Zo bevinden zich in het noorden van het land ongeveer 117.000
vluchtelingen uit de DR Congo samen met een bataljon van de FAC (Forces
Armées Congolaises) in een gebied met een autochtone bevolking van 70.000.
In Congo (Brazzaville) bevinden zich nog een paar honderd militairen uit het
leger van Mobutu .
4.2 Beleid andere landen
---
Inleiding
Van de instroom van Congolese (Brazzaville) asielzoekers in 2000 in Europa
ging het grootste deel naar Frankrijk (ruim 1500 aanvragen), gevolgd door
het Verenigd Koninkrijk en Nederland met elk circa 500 aanvragen. De andere
Europese landen ontvingen veel kleinere aantallen asielzoekers uit
Congo-Brazzaville.
Bondsrepubliek Duitsland
In 2000 werden 59 en in januari 2001 werden vier asielvragen ingediend door
Congolezen. In 2000 werd op 49 asielaanvragen beslist, waarbij aan vier
Congolezen asiel werd verleend.
Volgens het Bundesamt für die Anerkennung Ausländige Flüchtlinge is er geen
sprake van categorieën asielzoekers die in de Republiek Congo een verhoogd
vervolgingsrisico lopen.
Sedert maart 1999 vinden geen gedwongen verwijderingen meer plaats, omdat
terugkerende Congolezen via een Frans vliegveld moeten reizen, waarbij zij
de nacht op dat vliegveld moeten doorbrengen. Dit wordt door de Franse
autoriteiten niet toegestaan.
Zwitserland
Tussen 1 januari 2000 en 1 februari 2001 zijn door Congolezen 47
asielaanvragen ingediend. In deze periode vonden geen gedwongen
verwijderingen plaats naar Brazzaville, omdat van de Congolese autoriteiten
geen medewerking bij het verkrijgen van documenten werd verkregen.
Frankrijk
Met 1586 aanvragen in 2000 ontving Frankrijk van de Europese landen verreweg
de meeste asielaanvragen. Cijfers over de beslissingen op deze aanvragen
zijn nog niet bekend.
Frankrijk toetst de aanvragen slechts aan het Vluchtelingenverdrag. Indien
tot toelating als vluchteling wordt besloten is dat in de meeste gevallen
vanwege de politieke achtergrond van betrokkene. De etnische achtergond van
de aanvrager is een aanvullend aandachtspunt in de beoordeling. Noch de
etnische achtergrond noch de algemene situatie zijn op zichzelf voldoende
grond voor toelating.
Bij de beoordeling wordt bijzondere aandacht besteed aan personen (en hun
familie) die politiek actief zijn geweest in de oppositiepartijen, waaronder
de partijen van de vroegere leiders Lissouba en Kolélas; en hoge
functionarissen en hoge militairen (en hun naaste medewerkers en familie)
van de voormalige regering Lissouba.
Bij aanvragers die behoord hebben tot de milities wordt beoordeeld of de
uitsluitingsgrond van het Vluchtelingenverdrag (artikel 1F) van toepassing
is.
Verenigd Koninkrijk
Tussen 1 januari 2000 en 1 januari 2001 zijn 490 asielaanvragen ingediend
door Congolezen. Het Verenigd Koninkrijk maakt geen onderscheid in
categorieën asielzoekers die in de Republiek Congo een verhoogd
vervolgingsrisico lopen. Wel wordt er rekening mee gehouden dat voormalige
ministers van het vorige Lissouba regime een grotere kans lopen vervolgd te
worden.
4.3 UNHCR-beleid
---
UNHCR is behulpzaam geweest bij de terugkeer van Congolese vluchtelingen uit
de buurlanden en is in onderhandeling met de Congolese regering om ook de
terugkeer van de resterende 12.000 Congolezen uit Gabon te bevorderen
(zie ook 4.1).
4.4 Mogelijkheden voor opvang van van teruggekeerde alleenstaande
minderjarige asielzoekers (ama's)
---
Er zijn nauwelijks mogelijkheden voor de opvang van ama's anders dan bij
familie. De in het land aanwezige internationale organisaties beperken zich
tot noodhulp. Ook van overheidswege kan opvang (nog) niet geboden worden.
5 Samenvatting
---
In de loop van de verslagperiode werd een begin gemaakt met de politieke
consolidatie van de vredesakkoorden van eind 1999, in de vorm van een
nationale dialoog die in verschillende stappen wordt uitgevoerd. Doel van de
dialoog is te komen tot overeenstemming over een nieuwe grondwet en een
verkiezingskalender. Daarnaast is de nationale dialoog bedoeld om een proces
van nationale verzoening te stimuleren. Niet alle waarnemers zijn overtuigd
van de democratische bedoelingen van president Sassou-Nguesso. De twee
belangrijkste vroegere politieke leiders, Lissouba en Kolélas, zijn van het
proces uitgesloten. Belangrijke oppositieleiders boycotten de eerste
consultatieronde. De beslissende fasen van de nationale dialoog hebben nog
niet plaatsgevonden.
De veiligheid is in geheel Congo tijdens de verslagperiode opnieuw
toegenomen. Het hele land is onder controle van de regering, zij het dat in
sommige gebieden - de aan Gabon grenzende regio's Niari en Lekoumou - het
gezag in samenwerking met de milities wordt uitgeoefend.
De economie heeft een opmerkelijk herstel te zien gegeven, mede dankzij de vrede en de hoge prijs van ruwe olie. Openbare investeringen konden weer aantrekken en er is een begin gemaakt met de uitvoering van infrastructurele werken. Een groot deel van de bevolking leeft nog in armoede.
Hoewel de algehele mensenrechtensituatie nog veel te wensen over laat is op enkele terreinen verbetering geboekt. De regering ziet het belang van respect voor de mensenrechten in en heeft daartoe bij het ministerie van Justitie een Nationale Directie voor de mensenrechten opgericht.
Er zijn geen aanwijzingen dat leden van bepaalde etnische groepen of andere
categorieën van personen in Congo uitsluitend op grond van het behoren tot
die groep of categorie gevaar lopen op ernstige schendingen van hun
mensenrechten.
Bijlage(n)
I Literatuurlijst
---
Economist Intelligence Unit (EIU), Country Report Congo (Brazzaville),
October 2000 (Londen, 2000) , January 2001 (Londen 2001) en April 2001
(Londen 2001).
U.S. Department of State, Country Reports on Human Rights Practices-2000
Republic of the Congo (februari 2001)
Europa Publications, Africa South of the Sahara 2000, Republic of the Congo
(Londen 2001)
Zie voor een overzicht van de gebruikte openbare bronnen de
literatuurlijst (bijlage I).
Dolisie is de - uit de Franse tijd stammende - oorspronkelijke naam van
deze stad. Tijdens het marxistische regime werd de stad Loubomo genoemd.
Deze laatste naam is geheel ingeburgerd en wordt ook nu nog algemeen
gebruikt.
Zie bijlage II voor een kaart van Congo-Brazzaville.
Deze subparagraaf is gebaseerd op EIU Country Profile Congo
(Brazzaville), 1999-2000 en The CIA World Factbook 1999 - Republic of the
Congo.
Zie voor meer informatie over de milities subparagraaf 2.4.1.
EIU Country Report October 2000.
EIU Country Report January 2001
Panafrican News Agency 26 maart 2001
Panafrican News Agency 12 april 2001
De belangrijkste milities zijn de Cobra's, de Ninja's en de Cocoye's
(of Zulu's). De leden van de milities zijn voornamelijk afkomstig uit de
thuisgebieden van de drie belangrijke politieke (ex-)leiders Sassou-Nguesso
(Cobra's, uit het noorden), Lissouba (Cocoye's, uit de regio's Niari,
Bouenza en Lekoumou) en Kolélas (Ninja's, uit de regio Pool).
EIU Country Report januari 2001
EIU januari 2001
Country Report on Human Rights Practices - 2000 - Republic of Congo,
US Department of State
Country Reports on Human Rights Practices-2000, US DoS
Country Reports on Human Rights Practices-2000, US DoS
Country Reports on Human Rights Practices-2000, US DoS
Country Reports on Human Rights Practices-2000, US DoS
Country Reports on Human Rights Practices-2000, US DoS
ibidem
ibidem
ibidem
Country Reports on Human Rights Practices-2000, US DoS
Panafrican News Agency 6 april 2000
Country Reports on Human Rights Practices 2000, US DoS.
Zie ook par 2.4
Country Reports on Human Rights Practices 2000, US DoS.
===