Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen

persbericht

Nummer:
3

Directie:
voorlichting

24-01-2002

Status:
informatie

Commissie kerndoelen basisonderwijs adviseert:

Kerndoelen bieden basisscholen houvast en ruimte

De commissie kerndoelen basisonderwijs stelt concrete en aansprekende kerndoelen voor die alle betrokkenen duidelijkheid geven over wat leerlingen aan het eind van de basisschool moeten hebben geleerd. Een kerndeel, met de voor alle scholen verplichte kerndoelen, zal ongeveer 70 procent van de lestijd in beslag nemen. In een differentieel deel maken scholen eigen keuzes uit aanvullende kerndoelen die ze opnemen in schoolplan en schoolgids. Die indeling kan scholen volgens de commissie houvast bieden en ruimte voor een eigen invulling die past bij de leerlingen. Kerndoelen zijn voor scholen en de inspectie de basis voor verantwoording over gemaakte keuzes en behaalde resultaten. Staatssecretaris Adelmund heeft het rapport met deze voorstellen van de commissie vandaag ontvangen uit handen van voorzitter Wijnen. Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat de huidige kerndoelen scholen weinig houvast geven. Ze zijn abstract geformuleerd, stimuleren niet tot samenhang en geven onvoldoende weer wat alle leerlingen aan het eind van het basisonderwijs moeten hebben geleerd. Staatssecretaris Adelmund vroeg de commissie, onder leiding van emeritus hoogleraar Wijnen, daarom de kerndoelen in het basisonderwijs onder de loep te nemen. Tijdens de overhandiging sprak Adelmund haar waardering uit voor het verrichte werk en de kwaliteit van het rapport. De staatssecretaris zal de voorstellen van de commissie de komende tijd bespreken met onderwijsorganisaties en andere betrokken (o.a. Onderwijsraad). Mede op basis daarvan bepaalt het kabinet later dit jaar haar standpunt.

Breed pakket
De commissie handhaaft in het voorstel een breed en ambitieus pakket kerndoelen. Die worden door de commissie geordend in zes leergebieden: Nederlandse taal, rekenen/wiskunde, oriëntatie op mens en maatschappij, oriëntatie op natuur en techniek, kunstzinnige oriëntatie en bewegingsonderwijs en spel. Voor elk leergebied heeft de commissie concrete kerndoelen geformuleerd die in 'gewone' taal aangeven wat leerlingen geleerd moeten hebben aan het eind van de basisschool. Het aantal kerndoelen wordt teruggebracht van ruim 100 naar minder dan 70.

Eigen keuzes
De commissie stelt een concreet pakket aan kerndoelen voor zodat voor alle betrokkenen (ouders, scholen, inspectie) duidelijk is wat alle leerlingen aan het eind van de basisschool moeten hebben geleerd. Kerndoelen vormen zo de basis voor leerstandaarden waarmee resultaten van leerlingen in kaart worden gebracht. Om scholen meer ruimte te geven voor een eigen invulling maakt de commissie onderscheid tussen een kerndeel en een differentieel deel. Het kerndeel neemt in het voorstel ongeveer 70 procent van de lestijd in beslag. In het differentieel bepalen scholen zelf welke aanvullende kerndoelen aan de orde komen. Daarbij maken scholen eigen keuzes die passen bij hun leerlingen. Scholen leggen hun keuzes vast in schoolplan en schoolgids. Voor de inspectie zijn de kerndoelen de basis voor de toetsing op kwaliteit van onderwijs.

Later dit jaar zal staatssecretaris Adelmund haar standpunt over de voorstellen bekend maken.

24-01-2002
Ministerie van OCenW
Europaweg 4
Postbus 25000
2700 LZ Zoetermeer
T: 079 323 23 23
F: 079 323 23 20
E: info@minocw.nl