Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen
persbericht
Nummer:
3
Directie:
voorlichting
24-01-2002
Status:
informatie
Commissie kerndoelen basisonderwijs adviseert:
Kerndoelen bieden basisscholen houvast en ruimte
De commissie kerndoelen basisonderwijs stelt concrete en aansprekende
kerndoelen voor die alle betrokkenen duidelijkheid geven over wat
leerlingen aan het eind van de basisschool moeten hebben geleerd. Een
kerndeel, met de voor alle scholen verplichte kerndoelen, zal ongeveer
70 procent van de lestijd in beslag nemen. In een differentieel deel
maken scholen eigen keuzes uit aanvullende kerndoelen die ze opnemen
in schoolplan en schoolgids. Die indeling kan scholen volgens de
commissie houvast bieden en ruimte voor een eigen invulling die past
bij de leerlingen. Kerndoelen zijn voor scholen en de inspectie de
basis voor verantwoording over gemaakte keuzes en behaalde resultaten.
Staatssecretaris Adelmund heeft het rapport met deze voorstellen van
de commissie vandaag ontvangen uit handen van voorzitter Wijnen.
Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat de huidige kerndoelen
scholen weinig houvast geven. Ze zijn abstract geformuleerd,
stimuleren niet tot samenhang en geven onvoldoende weer wat alle
leerlingen aan het eind van het basisonderwijs moeten hebben geleerd.
Staatssecretaris Adelmund vroeg de commissie, onder leiding van
emeritus hoogleraar Wijnen, daarom de kerndoelen in het basisonderwijs
onder de loep te nemen. Tijdens de overhandiging sprak Adelmund haar
waardering uit voor het verrichte werk en de kwaliteit van het
rapport. De staatssecretaris zal de voorstellen van de commissie de
komende tijd bespreken met onderwijsorganisaties en andere betrokken
(o.a. Onderwijsraad). Mede op basis daarvan bepaalt het kabinet later
dit jaar haar standpunt.
Breed pakket
De commissie handhaaft in het voorstel een breed en ambitieus pakket
kerndoelen. Die worden door de commissie geordend in zes leergebieden:
Nederlandse taal, rekenen/wiskunde, oriëntatie op mens en
maatschappij, oriëntatie op natuur en techniek, kunstzinnige
oriëntatie en bewegingsonderwijs en spel. Voor elk leergebied heeft de
commissie concrete kerndoelen geformuleerd die in 'gewone' taal
aangeven wat leerlingen geleerd moeten hebben aan het eind van de
basisschool. Het aantal kerndoelen wordt teruggebracht van ruim 100
naar minder dan 70.
Eigen keuzes
De commissie stelt een concreet pakket aan kerndoelen voor zodat voor
alle betrokkenen (ouders, scholen, inspectie) duidelijk is wat alle
leerlingen aan het eind van de basisschool moeten hebben geleerd.
Kerndoelen vormen zo de basis voor leerstandaarden waarmee resultaten
van leerlingen in kaart worden gebracht. Om scholen meer ruimte te
geven voor een eigen invulling maakt de commissie onderscheid tussen
een kerndeel en een differentieel deel. Het kerndeel neemt in het
voorstel ongeveer 70 procent van de lestijd in beslag. In het
differentieel bepalen scholen zelf welke aanvullende kerndoelen aan de
orde komen. Daarbij maken scholen eigen keuzes die passen bij hun
leerlingen. Scholen leggen hun keuzes vast in schoolplan en
schoolgids. Voor de inspectie zijn de kerndoelen de basis voor de
toetsing op kwaliteit van onderwijs.
Later dit jaar zal staatssecretaris Adelmund haar standpunt over de
voorstellen bekend maken.
24-01-2002
Ministerie van OCenW
Europaweg 4
Postbus 25000
2700 LZ Zoetermeer
T: 079 323 23 23
F: 079 323 23 20
E: info@minocw.nl