CBS
Centraal Bureau voor de Statistiek
Persbericht
PB02-016
24 januari 2002
9.30 uur Consumentenvertrouwen vrijwel gelijk
Het consumentenvertrouwen komt in januari uit op 1. Dit is een stijging
met zes punten ten opzichte van december. Een dergelijke toename is
echter gebruikelijk in deze tijd van het jaar. Wanneer wordt gecorrigeerd
voor seizoeninvloeden, blijft het vertrouwen dan ook vrijwel gelijk. Dit
blijkt uit het Consumenten Conjunctuur Onderzoek van het CBS. In
december was nog sprake van een herstel van het vertrouwen, na een
sterke terugval in vooral de eerste helft van 2001.
Lagere koopbereidheid remt herstel vertrouwen
De twee onderdelen van de vertrouwensindex laten tegengestelde
bewegingen zien. Enerzijds neemt het optimisme van de consument
over het economisch klimaat toe. Anderzijds neemt de koopbereidheid
af, vooral omdat consumenten de tijd minder gunstig vinden voor grote
aankopen. Deze lagere koopbereidheid remt het herstel van het
consumentenvertrouwen. Het is mogelijk dat de daling van de
koopbereidheid van incidentele aard is. De enquête onder
consumenten heeft plaatsgevonden in de eerste tien werkdagen van de
maand. De lagere koopbereidheid kan samenhangen met de invoering
van de (chartale) euro.
Pessimisme over toekomst economie neemt fors af
De consument wordt in januari opnieuw duidelijk minder pessimistisch
over het economisch klimaat. Net als in december loopt vooral het
pessimisme over de ontwikkelingen in de komende twaalf maanden
sterk terug. Het aantal pessimisten is in januari nog maar iets groter
dan het aantal optimisten. De consument is onder andere iets positiever
CBS-Persdienst over de ontwikkeling van de werkloosheid en de inflatie.
Postbus 4000
2270 JM Voorburg
tel. (070) 337 58 16 Consument vindt tijd minder gunstig voor doen grote aankopen
fax (070) 337 59 71
E-mail: De daling van de koopbereidheid komt vooral doordat de consument de
persdienst@cbs.nl tijd minder gunstig vindt voor het doen van grote aankopen. Dit hangt
mogelijk samen met de invoering van de (chartale) euro. Zo kan het zijn
dat de consument zich eerst opnieuw wil oriënteren op de europrijzen
Het CBS
is een dienst van van duurzame goederen. Het oordeel van de consument over de eigen
het Ministerie van financiële positie blijft vrijwel onveranderd positief. Nog steeds zien
Economische Zaken
CBS Persbericht PB02-016 pagina 1 van 4
meer consumenten een verbetering van hun financiën dan een
verslechtering.
Technische toelichting
De index van het consumentenvertrouwen geeft aan in hoeverre
huishoudens vinden dat het economisch gezien beter of slechter gaat.
Het consumentenvertrouwen wordt bepaald op basis van de mening
van huishoudens over het algemene economische klimaat en over de
eigen koopbereidheid. Maandelijks worden hierover in het
Consumenten Conjunctuuronderzoek (CCO) vijf vragen gesteld aan
ongeveer duizend personen. Daarnaast bevat het CCO onder andere
vragen over de verwachtingen voor de werkloosheid en de inflatie en
over het spaargedrag en aankoopplannen van huishoudens.
De ondervraagden kunnen vinden dat het beter gaat (de `optimisten'),
dat het slechter gaat (de `pessimisten') of dat de situatie gelijk blijft. Als
er evenveel optimistische als pessimistische consumenten zijn, heeft de
index de waarde nul. Een waarde van tien betekent dat de optimisten
een meerderheid van tien procent hebben ten opzichte van de
pessimisten.
Twee van de vragen gaan over de economische situatie in het
algemeen. Het CBS berekent uit de antwoorden hierop de indicator van
het economisch klimaat. De overige drie vragen gaan over de financiële
situatie van het eigen huishouden. Daaronder is ook de vraag of de tijd
gunstig is voor aankopen van duurzame goederen. De antwoorden op
deze drie vragen worden samengevat in de indicator van de
koopbereidheid.
Het CBS berekent ook tijdreeksen van het consumentenvertrouwen na
verwijdering van seizoeninvloeden (zie tabel 3). De berekening van de
seizoeninvloeden wordt eenmaal per jaar geactualiseerd. Dat is nu
gebeurd op basis van de cijfers tot en met december 2001. Daardoor
zijn de seizoengecorrigeerde cijfers over december 2001 en eerder
bijgesteld. De omvang van de herzieningen is beperkt.
Het Consumenten Conjunctuur Onderzoek wordt vanaf mei 2000
medegefinancierd door de Europese Gemeenschap.