NU'91
Persbericht
Utrecht, 24 januari 2002
Verpleging en overige professionals draaien op voor loonstijging
medisch specialisten
I
n de afgelopen CAO-onderhandelingen is de
arbeidsvoorwaardenregeling voor medisch specialisten (AMS)
opgenomen. Deze regeling is echter voor daadwerkelijke invoering
afhankelijk gesteld van extra financiering door VWS.
Afgelopen CAO-traject werden NU91 en De Unie Zorg en Welzijn
geconfronteerd met een arbeidsvoorwaardenregeling voor medisch
specialisten. De regeling behelst een geheel eigen regeling waar
NU91 en De Unie Zorg en Welzijn als CAO-partijen geen enkele
invloed op hebben kunnen uitoefenen. De regeling is overeengekomen
met de Orde van Medisch Specialisten, de Landelijke Artsen in
Dienstverband, de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen en het
Ministerie van VWS.
De opzet van de regeling is het tot stand brengen van harmonisatie
in de salarissen van vrijgevestigde specialisten en van
specialisten in loondienst, hetgeen op termijn zal moeten leiden
tot meer specialisten in loondienst. Daartoe zijn partijen een meer
dan fraaie regeling overeengekomen waardoor de huidige salarissen
van specialisten in dienstverband het afgelopen jaar met vele
duizenden euros zijn gestegen (gemiddeld van 6000 euro (fl.
13.000,-) naar 8500 euro (fl. 19.000,-) bruto per maand). Niet
alleen de salarissen zijn exorbitant gestegen, ook zijn er binnen
de regeling allerlei goudgerande secundaire arbeidsvoorwaarden
afgesproken die de huidige CAO ver te boven gaan. Voorbeelden
hiervan zijn: de frequentietoeslag (max. zes procent van het
salaris), intensiteitstoeslag (max. vijftien procent van het
salaris), roostertoeslag (max. 21 % van het salaris),
waarnemingstoeslag (max. 25 % van het salaris), complementaire
bijdragetoeslag, dervingstoeslag, een vakantietoeslag, budget
variabele kosten van 4500 euro (fl. 10.000) per jaar voor onder
meer het bezoeken van congressen en scholing en een groot aantal
extra vrije dagen (dertig dagen vakantieverlof en tien dagen bij-
en nascholingsverlof).
NU91 en De Unie Zorg en Welzijn waren geen voorstander van het
opnemen van deze regeling in de CAO voor slechts één bepaalde
beroepsgroep. De AMS bevat een groot aantal regelingen die, zij het
echter op een veel lager niveau, al zijn geregeld in de huidige
CAO. Daarnaast betwijfelen NU91 en De Unie Zorg en Welzijn of met
de invoering van de AMS de vrijgevestigde specialisten massaal
zullen overstappen naar een dienstverband met de ziekenhuizen.
Omdat wij echter niet in staat waren de AMS tegen te houden tijdens
de CAO onderhandelingen, stelden NU91 en de Unie Zorg en Welzijn
als voorwaarde dat de regeling alleen kon worden ingevoerd indien
er exogene financiering voor zou zijn.
Uit een briefwisseling tussen de NVZ en het Ministerie van VWS
blijkt dat er door de Minister een extra structurele financiering
is toegezegd van 20 miljoen euro (44 miljoen gulden) voor het
eerste jaar en dat er voor de komende jaren nogmaals zon 32 miljoen
euro (70 miljoen gulden) aan extra middelen in het vooruitzicht is
gesteld.
Nu blijkt echter dat het Ministerie haar afspraken niet nakomt. Tot
op heden is nog niets van de extra toegezegde middelen bij de
ziekenhuizen terechtgekomen terwijl, de regeling al wel wordt
uitgevoerd. Dit betekent dat de ziekenhuizen de regeling uit eigen
zak moeten betalen waardoor er minder geld is voor andere zaken
zoals vermindering van de werkdruk en het adequaat uitvoeren van
het nieuwe functiewaarderingssysteem.
NU91 en De Unie Zorg en Welzijn eisen daarom dat de overheid haar
toezeggingen nakomt zodat niet het overige personeel in de
ziekenhuizen het slachtoffer wordt van de AMS. Indien de overheid
haar afspraken niet nakomt, zal de regeling conform de
CAO-afspraken moeten worden teruggedraaid met alle gevolgen
vandien.
De AMS wordt ook ingevoerd in de geestelijke gezondheidszorg.