NU'91

Persbericht

Utrecht, 24 januari 2002

Verpleging en overige professionals draaien op voor loonstijging medisch specialisten

I
n de afgelopen CAO-onderhandelingen is de
arbeidsvoorwaardenregeling voor medisch specialisten (AMS) opgenomen. Deze regeling is echter voor daadwerkelijke invoering afhankelijk gesteld van extra financiering door VWS.

Afgelopen CAO-traject werden NU91 en De Unie Zorg en Welzijn geconfronteerd met een arbeidsvoorwaardenregeling voor medisch specialisten. De regeling behelst een geheel eigen regeling waar NU91 en De Unie Zorg en Welzijn als CAO-partijen geen enkele invloed op hebben kunnen uitoefenen. De regeling is overeengekomen met de Orde van Medisch Specialisten, de Landelijke Artsen in Dienstverband, de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen en het Ministerie van VWS.

De opzet van de regeling is het tot stand brengen van harmonisatie in de salarissen van vrijgevestigde specialisten en van specialisten in loondienst, hetgeen op termijn zal moeten leiden tot meer specialisten in loondienst. Daartoe zijn partijen een meer dan fraaie regeling overeengekomen waardoor de huidige salarissen van specialisten in dienstverband het afgelopen jaar met vele duizenden euros zijn gestegen (gemiddeld van 6000 euro (fl. 13.000,-) naar 8500 euro (fl. 19.000,-) bruto per maand). Niet alleen de salarissen zijn exorbitant gestegen, ook zijn er binnen de regeling allerlei goudgerande secundaire arbeidsvoorwaarden afgesproken die de huidige CAO ver te boven gaan. Voorbeelden hiervan zijn: de frequentietoeslag (max. zes procent van het salaris), intensiteitstoeslag (max. vijftien procent van het salaris), roostertoeslag (max. 21 % van het salaris), waarnemingstoeslag (max. 25 % van het salaris), complementaire bijdragetoeslag, dervingstoeslag, een vakantietoeslag, budget variabele kosten van 4500 euro (fl. 10.000) per jaar voor onder meer het bezoeken van congressen en scholing en een groot aantal extra vrije dagen (dertig dagen vakantieverlof en tien dagen bij- en nascholingsverlof).

NU91 en De Unie Zorg en Welzijn waren geen voorstander van het opnemen van deze regeling in de CAO voor slechts één bepaalde beroepsgroep. De AMS bevat een groot aantal regelingen die, zij het echter op een veel lager niveau, al zijn geregeld in de huidige CAO. Daarnaast betwijfelen NU91 en De Unie Zorg en Welzijn of met de invoering van de AMS de vrijgevestigde specialisten massaal zullen overstappen naar een dienstverband met de ziekenhuizen. Omdat wij echter niet in staat waren de AMS tegen te houden tijdens de CAO onderhandelingen, stelden NU91 en de Unie Zorg en Welzijn als voorwaarde dat de regeling alleen kon worden ingevoerd indien er exogene financiering voor zou zijn.

Uit een briefwisseling tussen de NVZ en het Ministerie van VWS blijkt dat er door de Minister een extra structurele financiering is toegezegd van 20 miljoen euro (44 miljoen gulden) voor het eerste jaar en dat er voor de komende jaren nogmaals zon 32 miljoen euro (70 miljoen gulden) aan extra middelen in het vooruitzicht is gesteld.

Nu blijkt echter dat het Ministerie haar afspraken niet nakomt. Tot op heden is nog niets van de extra toegezegde middelen bij de ziekenhuizen terechtgekomen terwijl, de regeling al wel wordt uitgevoerd. Dit betekent dat de ziekenhuizen de regeling uit eigen zak moeten betalen waardoor er minder geld is voor andere zaken zoals vermindering van de werkdruk en het adequaat uitvoeren van het nieuwe functiewaarderingssysteem.

NU91 en De Unie Zorg en Welzijn eisen daarom dat de overheid haar toezeggingen nakomt zodat niet het overige personeel in de ziekenhuizen het slachtoffer wordt van de AMS. Indien de overheid haar afspraken niet nakomt, zal de regeling conform de CAO-afspraken moeten worden teruggedraaid met alle gevolgen vandien.

De AMS wordt ook ingevoerd in de geestelijke gezondheidszorg.