Onder leiding van EUROCONTROL lanceren 41 staten vandaag de grootste verandering in het Europese luchtruim sinds 50 jaar,
Het Reduced Vertical Separation Programme zal de capaciteit verhogen, de kosten en vertraging verminderen en biedt nog meer voordelen
Brussel - EUROCONTROL, de Europese Organisatie voor de
Veiligheid van de Luchtvaart, heeft vandaag het Reduced Vertical
Separation Minimum (RVSM) programma toegepast. Dit programma zal de
capaciteit in het luchtruim van 41 staten verhogen door zes
bijkomende vliegniveaus te introduceren van 29.000 tot en met 41.000
voet; dat brengt het totaal op dertien vliegniveaus. Dat wordt
mogelijk gemaakt door de verticale separatieminima tussen vliegtuigen
die op die hoogtes vliegen te verminderen van 2000 naar 1000 voet, in
overeenstemming met de geldende standaard separatieafstand onder de
29.000 voet. Doordat een kleiner aantal vliegtuigen een bepaald
vliegniveau moet delen, neemt de veiligheid toe en doordat meer
vliegtuigen op hun voorkeursniveaus en -routes kunnen vliegen, zullen
de vertragingen en het brandstofverbruik afnemen en zal ondertussen
de capaciteit verhogen.
Het RVSM-programma trad vandaag om 00:01 UTC in werking op het
moment dat de luchtverkeersleiders in 41 staten, van Finland tot
Tunesië en van Marokko tot Wit-Rusland, de nieuwe vliegniveaus aan
vliegtuigen toewezen, met behulp van systemen en procedures dat door
EUROCONTROL ontworpen zijn. De gelijktijdige overschakeling verliep
vlot en tot nu toe geven onze berichten aan dat het verkeer zich
zonder buitensporige vertragingen heeft aangepast aan de nieuwe
normen.
RVSM is gedurende enkele decennia onderzocht en de afgelopen jaren
werden ernstige voorbereidingen getroffen voor de introductie in
Europa. De heer Víctor M. Aguado, Algemeen Directeur van EUROCONTROL,
kondigde vol trots de grootste verandering in het Europese luchtruim
van de afgelopen vijftig jaar aan. "De invoering van RVSM brengt
enorme voordelen met zich mee voor de gebruikers van het Europese
luchtruim. Vertragingen van aankomende vluchten zullen gereduceerd
worden, waardoor er minder aansluitingen gemist worden en de
passagiers gelukkiger zijn. Meer vliegniveaus betekenen minder
vliegtuigen per vliegniveau en dus minder vliegtuigen die op
conflicterende routes vliegen, wat de veiligheid verhoogt. Een
verminderde overbelasting laat ook toe om meer vliegtuigen op hun
voorkeursroute te laten vliegen, wat resulteert in een lager
brandstofverbruik."
Een onafhankelijk adviesbureau heeft het gemiddelde jaarlijkse
kostenvoordeel voor vliegtuigoperatoren geschat op ongeveer 3,90
miljard euro, grotendeels uit teruggeschroefde vertragingen en
brandstofbesparingen. De capaciteit van Europa's hogere luchtruim zal
tot 20% toenemen, waardoor de luchtvaartmaatschappijen en andere
gebruikers de groeiende vraag op een efficiëntere manier kunnen
tegemoetkomen. Daarnaast zijn de brandstofbesparingen van essentieel
belang; ze leiden tot aanzienlijke voordelen voor het milieu op het
gebied van een verminderde uitstoot van CO2 en NOx.
The RVSM-programma werd uitgevoerd in opdracht van de
luchtvaartindustrie, nadat uit studies was gebleken dat een
vermindering van verticale separatieminima de beste manier zou zijn
om de toenemende overbelasting van het luchtruim aan te pakken (het
Europese luchtverkeer is sinds 1980 jaarlijks met ongeveer 7%
toegenomen). Door de technische knowhow en decennialange ervaring van
EUROCONTROL wat betreft het uitvoeren van ingewikkelde pan-Europese
programma's, zelfs over gevoelige politieke grenzen heen, was het een
logische keuze dat zij het RVSM-programma mochten ontwikkelen en
uitvoeren.
Joe Sultana, de RVSM-programmamanager van EUROCONTROL, vestigde de
aandacht op het feit dat RVSM binnen de budgetmarges en op schema
gelanceerd is, ondanks dat er een toenemend aantal landen bij
betrokken raakte (EUROCONTROL heeft 30 lidstaten, maar 41 staten
stemden ermee in om zich onder de leiding van EUROCONTROL te scharen
om zo de voordelen van RVSM te verwerven). "Alle vereiste procedures
met betrekking tot de luchtverkeerscontrole (ATC) waren tijdig klaar.
De nauwkeurigheid bij het behouden van de hoogte van meer dan
tienduizend vliegtuigen is gecontroleerd en elk vliegtuig dat volgens
de RVSM-normen vliegt, is gecertificeerd. De luchtverkeersleiders van
41 landen hebben opleiding gevolgd en zitten op schema voor de
uitvoering. Bovendien zijn de piloten en vluchtplanners van 2.300
operatoren opgeleid en voorbereid".
De voordelen van RVSM zullen geleidelijk gerealiseerd worden, naar
gelang het verkeersvolume naar zijn traditionele zomerpiek groeit. Om
ervoor te zorgen dat de verkeersleiders vertrouwd raken met het
leiden van vliegtuigen in een RVSM-omgeving, zal de capaciteit
slechts geleidelijk verhoogd worden na de introductie van RVSM.
Verwacht wordt dat ze tegen september 2002 haar geschatte
doelstelling haalt van 120% van de capaciteit voor de invoering van
RVSM in het hogere luchtruim.
De heer Víctor M. Aguado beklemtoonde dat "RVSM een mijlpaal is
voor alle stakeholders in de Europese luchtvaart - vliegoperatoren,
luchtverkeersleiders, het leger en uiteraard voor de passagiers. Het
RVSM-programma is het levende bewijs dat door leiderschap en
engagement alle partners in de Europese luchtvaartindustrie succesvol
kunnen samenwerken aan de verbetering van de manier waarop het
Europese luchtruim beheerd wordt. Ik ben verheugd dat EUROCONTROL
erin geslaagd is om een dergelijk ingewikkeld initiatief op een
doeltreffende manier aan te pakken."
Noot aan de redactie:
EUROCONTROL, de Europese Organisatie voor de Veiligheid van de
Luchtvaart, heeft 30 Lidstaten: Duitsland, Oostenrijk, België,
Bulgarije, Cyprus, Kroatië, Denemarken, Spanje, Frankrijk, Finland,
Griekenland, Hongarije, Ierland, Italië, de voormalige Joegoslavische
Republiek Macedonië, Luxemburg, Malta, Moldavië, Monaco, Noorwegen,
Nederland, Portugal, de Slowaakse Republiek, de Tsjechische
Republiek, Roemenië, Groot-Brittannië, Slovenië, Zweden, Zwitserland
en Turkije.
De organisatie verschaft een ongeëvenaard technisch inzicht en een
onovertroffen knowhow aan de Europese luchtvaartindustrie en
luchtacties. Haar primaire doelstelling is het ontwikkelen van een
naadloos, pan-Europees systeem voor luchtverkeersleiding (ATM), dat
de constante toename van het luchtverkeer perfect aankan en
tegelijkertijd een hoge veiligheidsgraad aanhoudt, de kosten verlaagt
en het milieu respecteert.
Voor verdere inlichtingen neemt u contact op met:
Directorate General Secretariat/External and Public Relations
Tel.: +32 2 729 30 95
Fax: +32 2 729 91 98
E-mail christos.petrou@eurocontrol.int
website EUROCONTROL: www.eurocontrol.int
RVSM Programme Office
Tel +32 2 729 46 28
Fax +32 2 729 46 29
E-mail rvsm.office@eurocontrol.int
website RVSM: www.eur-rvsm.com
European Organisation for the Safety of Air Navigation
Rue de la Fusée, 96 - 1130 Bruxelles
Tel: +32.2.729.90.11
Fax:+32.2.729.90.44
Telex: 21173 EUROC B
ots original text: Eurocontrol media relaties
Beschikbaar op internet: http://www.newsaktuell.be