Ingezonden persbericht
PERSBERICHT
Siebel Systems rapporteert omzet en winst voor
vierde kwartaal en fiscaal 2001
Omzet groeide in 2001 naar 2,05 miljard dollar
SAN MATEO, Calif. - 24 januari 2002 - Siebel Systems heeft de resultaten bekend gemaakt voor het vierde kwartaal van 2001, evenals de cijfers over het gehele fiscale jaar dat eindigde op 31 december 2001.
De jaaromzet bedroeg 2,05 miljard dollar, vergeleken met 1,8 miljard dollar een jaar eerder. De omzet groeide daarmee met meer dan 14 procent. De netto winst bedroeg het afgelopen jaar 254,6 miljoen dollar of 0,49 dollar per aandeel, vergeleken met 123,1 miljoen dollar en 0,24 dollar per aandeel over het jaar 2000. Exclusief kosten die betrekking hebben op acquisities en de aanwas van preferente aandelen bedroeg de netto winst het afgelopen financieel jaar 257,9 miljoen dollar en 0,49 dollar per aandeel.
De omzet in het vierde kwartaal bedroeg 481,4 miljoen dollar, vergeleken met 428,5 miljoen dollar in het derde kwartaal van 2001. Dat is een toename van 12 procent. De omzet uit licenties bedroeg in het vierde kwartaal 250,2 miljoen dollar, vergeleken met 193,5 miljoen dollar in het derde kwartaal van 2001. De netto inkomsten kwamen in het vierde kwartaal uit op 65,9 miljoen dollar of 0,13 dollar per aandeel, tegen 35,2 miljoen dollar en 0,07 dollar in het derde kwartaal van 2001.
Siebel Systems eindigde het jaar 2001 met een sterke financiële positie. Cash, cashequivalenten en korte termijn-investeringen zijn per 31 december gegroeid met 510 miljoen dollar tot 1,66 miljard dollar in vergelijking met 1,15 miljard dollar een jaar eerder. Het aantal dagen dat facturen uitstaan daalde per 31 december 2001 tot 72 dagen, vergeleken met 81 dagen per 31 december 2000. 'Deferred revenue' kwam per 31 december 2001 uit op 241 miljoen dollar vergeleken met 202,5 miljoen dollar op 31 december 2000. Het aandelenkapitaal bedroeg op 31 december 2001 1,84 miljard dollar, vergeleken met 1,28 miljard dollar een jaar eerder. Dat is toename met 44 procent.
Hoogtepunten van het vierde kwartaal
Sinds de laatste financiële rapportage van Siebel Systems zijn de volgende hoogtepunten aangekondigd of hebben plaatsgevonden:
Siebel Systems verbreedt en vernieuwt productlijn
De komst van nieuwe producten heeft de toonaangevende positie van Siebel Systems in de markt voor eBusiness-toepassingen verder versterkt en de technologische voorsprong van het bedrijf vergroot:
Siebel 7 beschikbaar: Siebel 7, de zevende belangrijke versie van Siebel eBusiness Applications biedt de meest complete reeks van softwarepakketten voor customer relationship management (CRM) en employee relationship management (ERM). Als bewijs van de domeinkennis en technologische expertise van Siebel Systems biedt Siebel 7 een rijke functionaliteit die toonaangevend is in de markt voor sales, marketing, service en partner management en andere klantgerichte bedrijfsprocessen. Dit resulteert in een snelle ingebruikname, een snelle acceptatie door eindgebruikers en een korte terugverdientijd op de gedane investeringen. Siebel 7 vormt een geïntegreerde reeks van 198 'best in class' applicaties die reeds vooraf zijn vertaald en geconfigureerd, zodat een snelle wereldwijde en voor regionale eisen en wensen geoptimaliseerde uitrol kan plaatsvinden. Siebel 7 is beschikbaar in meer dan twintig talen en biedt onder andere:
* Siebel Smart Web Architecture: Siebel 7 introduceert de eerste 'zero-footprint' webarchitectuur die een combinatie biedt van een hoog niveau van interactiviteit die voorheen alleen in desktop-applicaties voorhanden was en de lage kosten van een 'zero-install' webbrowser als interface.
* Uitgebreide mogelijkheden voor integratie via een 'application network': Siebel onderkent dat moderne IT-omgevingen zijn samengesteld uit tientallen en soms zelfs honderden of duizenden verschillende toepassingen. Siebel Systems heeft Siebel eBusiness Applications daarom zo ontwikkeld dat een zo uitgebreid mogelijke ondersteuning beschikbaar is voor integratie van toepassingen van andere leveranciers en van intern ontwikkelde maatwerkoplossingen. Siebel 7 ondersteunt deze integratie via een zogeheten 'application network' dat organisaties in staat stelt applicaties en informatiesystemen met elkaar te verweven op basis van industriestandaarden.
* Geautomatiseerde 'upgrades': Siebel 7 beschikt over faciliteiten voor geautomatiseerde upgrades. Organisaties kunnen gemakkelijk doorgroeien naar Siebel 7 en toekomstige versies van Siebel eBusiness Applications, waarbij configuratie- en integratievoorzieningen behouden blijven. Het volledig geautomatiseerde proces van upgraden verkort de tijd die nodig is voor ingebruikname en verlaagt de total cost of ownership.
Siebel Systems biedt twintig nieuwe en uitgebreide Siebel 7 Industry Applications: Siebel Systems is de enige leverancier die toepassingen aanbiedt die de specifieke kenmerken van branches en sectoren ondersteunt. Met Siebel 7 heeft Siebel Systems deze positie verder versterkt. Bedrijven die industriespecifieke oplossingen in gebruik nemen, verdienen hun investeringen eerder terug dan die organisaties die toepassingen inzetten die niet zijn gemodelleerd naar de kenmerken van een branche of sector. Gebaseerd op dat inzicht heeft Siebel Systems nieuwe versies voor zeven additionele branches toegevoegd aan de reeks Siebel 7 Industry Applications. Het gaat om mobiele communicatie; media; olie, gas en chemie; medische producten; retail; de reisbranche; en het hotelwezen.
Siebel 7 Industry Applications bieden bovendien een verbreding en verdieping van de bestaande branchespecifieke oplossingen voor de financiële sector, telecommunicatie, energie, de farmaceutische en medische sector, consumentenproducten, industriële productie en de overheidssector. Iedere applicatie biedt een complete en 'out of the box' functionaliteit, analytische faciliteiten, ondersteuning van bedrijfsprocessen en 'best practices' die geheel zijn afgestemd op het specifieke segment. Hierdoor wordt de noodzaak voor maatwerk en andere aanpassingen tot een minimum teruggebracht, waardoor de ingebruikname kan worden versneld en de total cost of ownership verder omlaag gaat.
Andere belangrijke elementen van Siebel 7 Industry Applications zijn:
* Siebel eAutomotive 7: Inspelend op de belangrijke rol die dealers en wederverkopers spelen in de automobielbranche kent Siebel eAutomotive 7 een aanzienlijk uitgebreide functionaliteit voor het ondersteunen van de samenwerking tussen autofabrikanten en hun dealernetwerk. Een groeiend aantal autofabrikanten, importeurs, distributeurs en dealers nam in 2001 Siebel eAutomotive in gebruik. Voorbeelden zijn Fleetwood Enterprises, Ford Motor Company, General Motors Corporation, Mitsubishi Motor Sales of America en Renault.
* Siebel eCommunications 7: Ontwikkeld om tegemoet te komen aan de behoeften van telecommunicatiebedrijven en aanbieders van mobiele netwerken, satelliet-, breedband-, Internet-communicatie evenals contentleveranciers omvat Siebel eCommunications 7 nu ook Siebel Wireless. Belangrijke aanbieders als British Telecommunications, Deutsche Telekom, MCI Worldcom Network Services en Verizon Communications zijn inmiddels op Siebel eCommunications gestandaardiseerd.
* Siebel eInsurance 7: Deze toepassing biedt nieuwe analytische faciliteiten die verzekeringsmaatschappijen in staat stellen om optimaal gebruik te maken van de grote hoeveelheid gegevens over klanten waarover men beschikt. Deze gegevens kunnen vervolgens gebruikt worden om de effectiviteit van de verkoop en serviceverlening te vergroten. Met de nieuwe Siebel Partner Manager for Insurance kunnen de diverse distributiekanalen die een verzekeringsmaatschappij gebruikt worden ondersteund, geëvalueerd en beheerd. Toonaangevende concerns als AXA, Nationwide, Zurich Financial Services en Hartford Financial Services Group hebben Siebel eInsurance geïmplementeerd voor het optimaliseren van hun distributiekanalen door nadrukkelijk gebruik te maken van de mogelijkheden voor gezamenlijke marktbewerking.
* Siebel Life Sciences 7: Deze reeks van applicaties omvat nu Siebel ePharma, Siebel eMedical en Siebel eClinical. In 2001 hebben 's werelds grootste farmaceutische concerns in vijfentwintig landen besloten op de toonaangevende oplossingen van Siebel Systems voor multichannel verkoop, marketing, klantenservice en het beheer van 'clinical trials' te standaardiseren. Voorbeelden zijn Bayer Corporation, Boehringer Ingelheim International, Eli Lilly and Co en Pfizer.
Siebel lanceert nieuwe generatie analytische faciliteiten: Siebel Systems heeft nQuire Software overgenomen. Dit softwarebedrijf is een pionier op het gebied van op Internet gebaseerde analyseoplossingen. Deze technologie is nu geïntegreerd met de Siebel 7-productlijn. Siebel 7 Applications maken analytische faciliteiten beschikbaar voor iedere gebruiker, van CEO tot individuele verkoop- en servicemedewerker. De standaard beschikbare en geheel geïntegreerde analysefuncties maakten het voor bedrijven als Bayer, Bank of America Technology Operations, Cable & Wireless UK en Whirlpool Corporation mogelijk om marktaandeel te winnen en nieuwe klanten aan te trekken. Met deze acquisitie introduceerde Siebel een nieuw paradigma in 'business analytics' door de kracht van 'realtime intelligence' op ieder gewenst moment beschikbaar te stellen aan iedere medewerker die daar behoefte aan heeft. Hierbij kunnen bovendien gegevens uit iedere denkbare bron - van datawarehouse tot operationeel systeem - worden gebruikt.
Siebel Systems benoemt Europese 'Board of Directors': Ter ondersteuning van de groei op dit continent heeft Siebel Systems een eerste Europese Board of Directors in het leven geroepen. Deze raad begeleidt en adviseert het management team van Siebel Systems bij het ontwikkelen van Europese activiteiten en assisteert het bedrijf bij het ontplooien van nieuwe initiatieven op de snelgroeiende markt voor eGovernment-toepassingen op lokaal, nationaal en pan-Europees niveau. In de Siebel European Board hebben onder andere zitting: de voormalige Italiaanse premier Giuliano Amato, Jacques Attali (speciaal adviseur van de voormalige Franse president François Mitterand), de voormalige Britse premier John Major en dr. Horst M. Telschik (voorheen adviseur van de Duitse premier Helmut Kohl).
Siebel Systems verwelkomt nieuwe klanten: Een groot aantal nieuwe klanten heeft in het vierde kwartaal besloten te standaardiseren op Siebel eBusiness Applications. Enkele voorbeelden zijn: Abbey National plc, Advanced Info Service Public Company Ltd, BMW Financial Services NA LLC, Cerner Corporation, Countrywide Home Loans Inc, Credit Suisse First Boston, CSC Holdings Inc, Hewlett-Packard, Intesa BCI Sistemi Servizi Spa, Itron Inc, Kyocera Wireless Corporation, London Electricity plc, Neuf Telecom, Nuon ICT BV, Pfizer BV, PSS World Medical Inc, Sabre Inc, Safelite Corporation, Sara Lee Foods US, Security Service Federal Credit Union, SimCorp A/S, Teachers Insurance Annuity Association, US Navy en Virgin Mobile USA.
Bestaande klanten hebben opnieuw geïnvesteerd in Siebel eBusiness Applications: In het vierde kwartaal heeft Siebel Systems aanzienlijke opdrachten ontvangen van bestaande klanten als Bank of America Technology Operations, Bank of Montreal, Bayer AG, British Telecommunications plc, Cable & Wireless UK, Canadian Imperial Bank of Commerce, Caterpillar Inc, CUNA Mutual Insurance Society, Electricité de France, Ford Motor Company, General Motors Corporation, Hartford Financial Services Group Inc, Informatica Corporation, JP Morgan Chase Bank, Pitney Bowes Inc, Roche Laboratories Inc, Schlumberger Technology Corporation, Takeda Pharmaceuticals America Inc, Telecom Italia Mobile, Westfälische Provinzial Versicherung, Whirlpool Corporation en Xerox Corporation.
Hoogtepunten van 2001
Siebel richt zich op nieuwe markten
Siebel Systems introduceert Employee Relationship Management (ERM): Bedoeld om gebruikt te worden door iedere medewerker in een organisatie vormt Siebel Employee Relationship Management (ERM) een bedrijfsbrede reeks van webapplicaties die het prestatieniveau van zowel het bedrijf als de individuele werknemers naar een hoger niveau tilt. Bovendien maakt het een verlaging van de operationele kosten mogelijk, waardoor margeverbeteringen mogelijk zijn. Siebel ERM wordt door analisten gezien als de toonaangevende oplossing en biedt:
* Mogelijkheden voor het vergroten van de productiviteit van werknemers en het verminderen van kosten voor onder andere training & opleiding en ondersteuning. Dit kan gerealiseerd worden doordat een medewerker vanaf één punt toegang verkrijgt tot alle relevante informatie, applicaties en andere hulpmiddelen.
* Faciliteiten voor realtime planning, communicatie en meten van bedrijfskritische initiatieven aan de hand van een veelomvattend beheer van de persoonlijke prestaties.
* Bovendien kunnen managers een volledig overzicht krijgen van de prestaties van hun medewerkers en geeft Siebel ERM inzicht in belangrijke prestatie-indicatoren in combinatie met krachtige analytische voorzieningen.
* Gebruik van Siebel ERM versnelt het verzamelen en communiceren van informatie tussen managers en medewerkers over alle afdelingen heen.
* Het stelt directieleden bovendien in staat de bedrijfscultuur te versterken en snel alle medewerkers te bereiken en te mobiliseren ter ondersteuning van bedrijfsdoelstellingen.
Siebel Systems heeft Siebel ERM inmiddels geleverd aan meer dan 140 klanten, waaronder Alcatel Business Systems, Cerner, Compaq Computer Corporation, CompUSA, Countrywide Insurance, FleetBoston Financial Corporation, Verizon Global Solutions Inc, SmartForce Corporation en Wyeth-Ayerst Pharmaceuticals Inc. De markt voor ERM-oplossingen zal in 2003 een geschatte omvang hebben van 20 miljard dollar en kent een potentieel dat die van de CRM-markt te boven gaat. Een belangrijke reden hiervoor is het feit dat ERM relevant is voor iedere werknemer in een organisatie.
Siebel Systems versterkt commitment voor eGoverment-markt: Het bedrijf heeft een 'government affairs practice' geopend in Washington, DC. Bovendien zijn nieuwe producten ontwikkeld om overheden waar ook ter wereld te helpen een kwalitatief hoogwaardige dienstverlening aan te bieden, terwijl tegelijkertijd de interne efficiency kan worden vergroot. Na de gebeurtenissen van 11 september heeft Siebel Systems Siebel Solutions for Homeland Security geïntroduceerd om tegemoet te kunnen komen aan de behoeften van overheidsinstellingen voor een snelle en accurate verzameling van informatie en een goed beheerde communicatie met het publiek. Siebel Systems werkt momenteel wereldwijd voor een reeks van overheidsinstellingen, zoals de United States General Services Administration, United States Postal Service, United States Federal Aviation Administration, United States Bureau of Census, United States Army Military Traffic Management Command, La Poste in Frankrijk, de Britse postale organisatie Consignia plc, Commonwealth of Virginia en de staat Kentucky.
Siebel Systems breidt Global Alliance-programma fors uit: Het Siebel Alliance Program is in 2001 met 250 nieuwe partners uitgebreid en telt daarmee nu 6183 volledig opgeleide adviseurs en consultants extra. Het totaal aantal volledig opgeleide adviseurs dat via het partnerprogramma opereert bedraagt nu bijna 14.000. Het uitgebreide netwerk van Siebel-partners omvat tevens het grootste aantal volledig opgeleide en bovendien ervaren consultants die gecertificeerd zijn voor het implementeren van CRM-oplossingen. Dit aantal ligt op circa 5000. Door optimaal gebruik te maken van de expertise, producten en diensten van 's werelds toonaangevende technologiebedrijven zijn Siebel en haar partners in staat 'best in class' eBusiness-oplossingen aan te bieden. Het Siebel Alliance Program in door het zakentijdschrift 'Forbes' in de speciale uitgave 'Magnetic 40' uitgeroepen tot het beste partnerprogramma in de computerindustrie.
Siebel Systems ontvangt prijzen, eervolle vermeldingen en awards: Siebel Systems werd in 2001 wereldwijd gezien als een toonaangevend technologiebedrijf.
* In juni 2001 plaatste 'Business Week' Siebel Systems op de tweede plaats van de lijst van 's werelds best presterende technologiebedrijven en op de veertiende plaats in de 'IT 100', een jaarrapport over de honderd best presterende technologiebedrijven. Het zakentijdschrift noemde Thomas M. Siebel, Chairman en CEO van Siebel Systems, bovendien voor de tweede maal als één van 25 belangrijkste managers in het wereldwijde bedrijfsleven.
* 'Fortune' stelde vast dat Siebel Systems in de Verenigde Staten het op één na snelst groeiende bedrijf is en bovendien de snelste groeier in de hightech-markt.
* Onderzoeksfirma's als AMR Research, Forrester Research, Gartner, Giga Information Group en META Group zijn van mening dat Siebel Systems een ongeëvenaarde positie inneemt in de CRM-markt. Voorbeelden van deze erkenning zijn de positie die Gartner in het op 19 november 2001 verschenen rapport 'CRM Suites - 1H02 Magic Quadrant: Few Choices for B2B' aan Siebel Systems toedicht als dé toonaangevende aanbieder van CRM-producten. Deze erkenning was gebaseerd om het vermogen van Siebel Systems op implementatieprojecten succesvol uit te voeren en de volledigheid van de visie van het bedrijf.
Werknemers van Siebel doneren aan Amerikaanse Rode Kruis en Leger des Heils: Siebel Systems en haar werknemers hebben via het Siebel America Fund een bedrag van vijf miljoen dollar gedoneerd aan het Amerikaanse Rode Kruis en het Leger des Heils ter ondersteuning van hun activiteiten voor de slachtoffers van de terroristische aanslagen van 11 september. Het fonds is gecreëerd ter verlichting van de noden op de korte en langere termijn van de betrokkenen van deze aanslagen en ter ondersteuning van de herstelwerkzaamheden.
Over Siebel Systems
Siebel Systems Inc. (NASDAQ: SEBL) is de toonaangevende aanbieder van eBusiness-applicatiesoftware. Siebel Systems biedt een geïntegreerde reeks van eBusiness-applicaties die verkoop, marketing en customer service mogelijk maakt via alle kanalen, zoals het web, call centers, directe verkoop, en indirecte afzetkanalen (zoals winkels en dealernetwerken). Siebel Systems beschikt wereldwijd over kantoren in meer dan 37 landen. Meer informatie is te vinden op www.siebel.com.
Meer informatie:
Koos Bosman
Marketing Manager Benelux
Siebel Systems Benelux
Telefoon: 020-5401000
Margreet Sandee
Consultant
Paul Kok Consultants
Telefoon: 0346-217117
E-mail: margreetsandee@pkc.nl