Gemeente Amersfoort
Definitief ontwerp laatste deel Utrechtseweg gereed
datum: 22 januari 2002
Het college van Burgemeester en Wethouders heeft dinsdag 22 januari
2002 besloten opdracht te geven tot uitvoering van het ontwerp van de
Utrechtseweg (tussen Stadsring en Kersenbaan). Dit behoudens
goedkeuring van de gemeenteraad. In dit plan is de aanleg van nieuwe
bomen op het gedeelte tussen de Vlasakkerweg en de Stadsring niet
opgenomen. Hiervoor volgt in later instantie apart een voorstel. De
start van de werkzaamheden is gepland rond mei van dit jaar. Na
oplevering wordt er tijdelijk twee-richtingsverkeer op de Utrechtseweg
ingesteld.
Bij de uitwerking van het ontwerp zijn als belangrijkste
uitgangspunten meegenomen: het aanleggen van vrije fietspaden en het
inrichten van de weg als éénrichtingsverkeer. Deze uitgangspunten zijn
vastgelegd in het Verkeer- en Vervoersplan 1996 en in het definitieve
ontwerp van het Nederberggebied 1998. Volgens deze uitgangspunten zou
tussen de rijbaan en het fietspad laanbeplanting moeten worden
aangebracht. Om dit te kunnen realiseren is en wordt er nog grond
verworven. Tevens is een bestemmingsplanprocedure gevolgd om de
indeling van de weg te kunnen realiseren.
Het dwarsprofiel van de Utrechtseweg wordt vergelijkbaar met dat van
de Van Asch van Wijckstraat, m.u.v. de busbaan. Ook de materialen die
toegepast gaan worden zijn nagenoeg gelijk. Deze zijn:
- rijbaan in asfalt, vanwege de radiale functie en de beperking van
het geluid
- bermen in betonklinkers
- fietspaden in rode dubbelklinkers
- trottoirs in grijze betontegels
Ofschoon het gemeentebeleid is om nieuwe fietspaden zoveel mogelijk in
asfalt uit te voeren, wordt in dit geval toch gekozen voor
dubbelklinkers, omdat in de ondergrond een grote hoeveelheid kabels en
leidingen aanwezig is. Dit komt met name door de aanwezigheid van een
centrale van de KPN aan de Utrechtseweg.
Het bestaande riool tussen de Bergstraat en Stadsring wordt vervangen
door een 220 m lang nieuw riool met een afmeting van 1 meter.
Daarnaast komt er een infiltratieriool van dezelfde lengte, met een
inwendige afmeting van 80 centimeter. Bij langdurige regenval kan dit
infiltratieriool de toevloed van regenwater niet geheel aan, waardoor
er wateroverlast kan ontstaan. Door een overloopleiding aan te brengen
tussen het infiltratieriool en het bestaande regenwaterriool onder de
Stadsring kan dit worden voorkomen.
De Utrechtseweg wordt in eerste instantie opengesteld voor verkeer in
twee rijrichtingen. Dit omdat volgens de planning later dit jaar ook
de werkzaamheden aan de Arnhemsestraat (Prinses Julianaplein en
Leusderweg) starten. Op deze manier kan voor een goede afwikkeling van
het verkeer in Nederberg worden gezorgd. Pas nadat de reconstructie
van de Arnhemseweg (start gepland in september 2002) gereed is, wordt
het éénrichtingsverkeer op de Utrechtseweg ingesteld.
De helft van de uitvoeringskosten van de reconstructie worden
gesubsidieerd door Rijkswaterstaat. De totale kosten voor de gemeente
worden geschat op een kleine anderhalf miljoen euro.