Gemeente 's-Hertogenbosch
Gemeente aanspreekpunt voor bodemsanering
do 24 januari 2002
De gemeente s-Hertogenbosch heeft per 1 januari 2002 taken
overgedragen gekregen van de provincie Noord-Brabant. Het betreft
de bevoegd gezagtaken die betrekking hebben op de Wet
bodembescherming. Dit betekent dat de gemeente het aanspreekpunt
is voor degene die een bodemsanering gaat uitvoeren. De gemeente
heeft daarbij ook de toezichthoudende en handhavende taken
verkregen.
De taakoverdracht is onderdeel van een pakket van maatregelen om
de bodemsanerings-operatie in Nederland te versnellen.
Bodemsanering moet meer in samenhang met andere economische en
maatschappelijke activiteiten worden uitgevoerd. Voor dergelijke
activiteiten speelt de gemeente doorgaans al een centrale rol,
denk aan stadsvernieuwing en het afgeven van bouw- en
milieuvergunningen. Door ook bodemsanering bij de gemeente onder
te brengen, kan men voor verschillende aspecten bij hetzelfde
overheidsloket terecht en kan ook de overheid slagvaardiger
optreden op behoeften uit de markt en om een positiever
bodemsaneringklimaat te creëren. Andere maatregelen hebben
betrekking op onder andere het bodemsaneringsbeleid en de
financieringswijze van bodemsanering.
Naast de gemeente 's-Hertogenbosch hebben ook de gemeenten
Eindhoven en Helmond met ingang van 1 januari 2002 de bevoegd
gezagtaken overgedragen gekregen. De gemeente Tilburg is reeds
sinds 1 juli 2001 bevoegd gezag en de gemeente Breda volgt op 1
januari 2003.