Gemeente 's-Hertogenbosch
Aanbod beter afgestemd op vraag
do 24 januari 2002
Nieuwe dienstregeling BBA
Per 1 januari 2002 is er aan de BBA een nieuwe concessie verleend.
Onderdeel daarvan is een nieuwe dienstregeling met nieuwe of
aangepaste routes voor de snelbussen, de citybus en de
pendelbussen. De nieuwe dienstregeling gaat op zondag 7 april 2002
in. In plaats van de huidige kronkelende buslijnen komt er een
systeem van snelbussen die via gestrekte lijnen de wijken met de
binnenstad verbindt, in combinatie met een deeltaxi die gedurende
de hele dag rijdt. Deze opzet wordt aangevuld met een spitsbus
vanuit Maaspoort en twee belbussen die een aanvullende voorziening
bieden voor Empel en voor Bokhoven, Haverleij en Engelen. In het
Beleidsplan Verkeer en Vervoer (BVV), dat door de raad in 2000 is
goedgekeurd, is deze nieuwe opzet van het openbaar vervoer in
s-Hertogenbosch vastgelegd. Het openbaar vervoer krijgt een
structurele plaats in de plannen ter verbetering van de
bereikbaarheid van de stad.
In de nieuwe dienstregeling valt in de eerste plaats de gestrekte
lijnen van de busroutes op. Enkele buslijnen, die nu grotendeels
dezelfde routes rijden, worden samengevoegd. De lijn naar
Engelen/Bokhoven wordt vervangen door een belbus en in Empel wordt
een nieuwe belbus toegevoegd. De huidige buslijn door de Hambaken
naar de Rompertpassage vervalt en wordt overgenomen door de bussen
naar Maaspoort en de Maasvallei. Samen met de aanvullende
voorzieningen wordt de reizigers nu een aantrekkelijker en
gedifferentieerd pakket in het openbaar vervoer geboden, dat beter
op de vraag zal aansluiten dan de huidige dienstregeling.
Binnenstad
De bussen gaan uit de binnenstad weg. De snelbussen komen niet in
de binnenstad maar tot op de binnenstadsring. De nieuwe route
loopt via de Zuidwillemsvaart - Oliemolensingel - Draaibrug naar
het Brugplein en omgekeerd. Voor een goede doorstroming van het
busverkeer op dit tracé is het gewenst om langs de
Zuid-Willemsvaart, tussen het Kardinaal van Rossumplein en de
Orthenbrug, aan beide zijden langs de rijbaan busstroken aan te
leggen. Op korte termijn is het niet mogelijk om deze aan te
leggen. Er is een tijdelijke oplossing ontworpen, waarbij zoveel
mogelijk uitgegaan wordt van de bestaande situatie. Uitgangspunt
van dit ontwerp is een minimale maatvoering, die volstaat voor
garantie van verkeersveiligheid en doorstroming voor alle verkeer.
De busstroken komen te liggen aan beide zijden van de rijbanen
langs de Zuid-Willemsvaart, tussen de Tolbrugstraat en de
Orthenbrug. De busstroken langs de Zuid-Willemsvaart tussen het
Kardinaal van Rossumplein en de Tolbrugstraat zijn op korte
termijn ook nog niet mogelijk.
Aanpassingen
De busstroken worden aangelegd over de bestaande parkeerplaatsen.
In het totaal vervallen 44 parkeerplaatsen. Ter compensatie
hiervan wordt het parkeerterrein Houtpad, dat nu in gebruik is als
(gratis) langparkeerterrein, ingericht als tijdelijk
parkeerterrein met 65 parkeerplaatsen met kort betaald parkeren.
De langparkeerders worden verwezen naar het in maart 2002 te
openen nieuwe transferium De Vliert. Voor de inpassing van de
busstroken is het nodig de verkeerslichten op het kruispunt
Tolbrugstraat/Zuidwillemsvaart te vernieuwen. Ook wordt ook de
verkeersregelautomaat van het kruispunt Jan Heinstraat/ Orthenbrug
aangepast. De bestaande halte voor de stadsbussen in de
Tolbrugstraat komt te vervallen. Hiervoor in de plaats komt er een
centrale stadshalte langs de Zuid-Willemsvaart ter hoogte van het
kruispunt met de Tolbrugstraat, aan beide zijden van de
Zuid-Willemsvaart. Op het tracé Orthenbrug - Draaibrug moeten
maatregelen worden genomen om de bussen in twee richtingen te
laten rijden. Op dit tracé worden twee geleideheuvels verwijderd
en wordt een asmarkering aangebracht om het verkeer er op te
attenderen dat er in twee richtingen busverkeer is. Ook de
bestaande fietsstrook tussen de Handelskade en de Orthenbrug wordt
verwijderd. De verkeerslichten op het kruispunt Jan Heinstraat/
Orthenbrug/Zuidwillemsvaart en kruispunt van de Draaibrug met het
Brugplein worden aangepast aan het tweerichting busverkeer. Bij
beide installaties kan door middel van vetag/vecom voorrang
aangevraagd worden door lijnbussen.
Haltes
Door de nieuwe lijnvoering komen op een aantal plaatsen haltes te
vervallen. Er komen géén nieuwe haltes bij, behalve de haltes
langs de Zuid-Willemsvaart. De abri s bij deze haltes worden
verwijderd, waarbij zoveel als mogelijk de abris verplaatst worden
naar haltes waar nu nog geen abri is. De lijn die eindigt in
Sparrenburg in Rosmalen, heeft haar eindpunt aan het einde van de
bestaande busbaan langs de Kromakker nabij de T.M.
Kortenhorstlaan. Om daar de bussen te laten draaien is het nodig
de bochten ruimer te maken. Door de nieuwe lijnvoering worden bij
38 kruispunten de verkeerslichten aangepast, waardoor er ook voor
de bussen die de nieuwe routes rijden, voorrang verkregen wordt op
het overige verkeer.
Kosten
De kosten voor de aanpassingen aan de infrastructuur voor de
nieuwe busroutes van de BBA stadsbussen zijn 473.500,-. Daarvan is
340.330,- voor de aanleg van de busstroken en het instellen van
twee richtingen busverkeer tussen de Draaibrug en de Orthenbrug.
De kosten voor de inrichting van het tijdelijke parkeerterrein
Houtpad zijn 114.000,-. De genoemde infrastructurele maatregelen
zijn gereed bij het ingaan van de nieuwe dienstregeling van de BBA
stadsbussen.