Gemeente Tilburg
23-1-2002
Veranderplan voor Stadszaken en Wijkzaken gereed
Gemeente legt nadruk op cultuur, leiderschap en werkwijze
Het Veranderplan voor de gemeentelijke diensten Stadszaken en
Wijkzaken is klaar. Het college van B&W heeft afgelopen maandag met
het plan ingestemd. De nadruk ligt in het plan, dat het slot van de
startfase betekent, niet op wijzigingen in de structuur van de
organisatie, maar primair op wijzigingen in cultuur, leiderschap en
werkwijze.
De structuurwijzigingen die nodig zijn, zijn hierop een logisch
vervolg. Stadszaken en Wijkzaken moeten verder ontwikkeld worden tot
een dienst 'beleidsontwikkeling' en een dienst 'gebiedsontwikkeling'.
Dit zijn overigens werktitels, over nieuwe namen wordt nog nagedacht.
De raad buigt zich op 18 februari over het voorstel. In de
vervolgfase, die dan begint, worden de voorstellen verder uitgewerkt.
Het Veranderplan is een direct gevolg van de op belangrijke punten
negatieve uitslag van de periodieke doorlichting van de dienst
Stadszaken (door PriceWaterhouseCoopers). Hieruit bleek ook dat de
relatie tussen Stadszaken en Wijkzaken niet goed was en de
taakverdeling onduidelijk. Vandaar dat naast Stadszaken ook Wijkzaken
onderwerp van het Veranderplan is.
Het plan is opgesteld door het Veranderteam, dat bestaat uit de twee
(interim)directeuren van Stadszaken en Wijkzaken, Adri van Grinsven en
Ruud van Eijkeren, het hoofd P&O, het hoofd Concerncommunicatie, een
adviseur/projectsecretaris (van Concernstaf), de adjunct-directeur van
Wijkzaken en de directiesecretaris van Stadszaken. Gemeentesecretaris
Noud Derks is voorzitter van het team.
Cultuur en stijlkenmerken
In het plan ligt de nadruk op cultuur, leiderschap en werkwijze. Om te
komen tot één herkenbare cultuur is een aantal stijlkenmerken
vastgesteld die aan alle medewerkers duidelijkheid geven over hoe er
binnen de nieuwe diensten gewerkt gaat worden. Dat zijn: lef,
resultaten en samenwerking. Het betekent onder andere dat men risico's
moet durven nemen, vernieuwend en zelfstandig moet kunnen werken, maar
wel vanuit een veilige basis. De nieuwe diensten zullen
resultaatgerichter moeten opereren waarbij de resultaten ook goed
meetbaar moeten zijn. Samenwerking is een hot item. Uit het
onderzoeksrapport van PriceWaterhouseCoopers bleek de samenwerking
tussen Stadszaken en Wijkzaken onvoldoende. Vanzelfsprekend zal in de
vervolgfase samenwerking ruim de aandacht krijgen. De twee nieuwe
diensten krijgen bijvoorbeeld één gezamenlijke missie: eigentijds
samen werken aan het beste voor Tilburg.
Projectmatig werken is een werkwijze waar veel nadruk op komt te
liggen. Daarvoor werd bij de reorganisatie in 1997 al gekozen, maar
het wordt nog onvoldoende toegepast. Het krijgt serieus aandacht in
het vervolgtraject.
Samenwerking en centrale sturing
Een andere manier om samenwerking te verbeteren is kiezen voor een
werkverdeling die automatisch leidt tot samenwerking. De nieuwe
diensten zijn voor het welslagen van hun werk van elkaar afhankelijk.
Maar ook door het huidige MO (overleg van directeuren van alle
diensten) om te vormen tot een centraal managementteam, kan beter op
samenwerking worden gestuurd. In dit nieuwe centraal managementteam
zal de gemeentesecretaris, Noud Derks, de functie van algemeen
directeur krijgen. Het centraal managementteam zal tevens sterk gaan
letten op samenhang in beleidsontwikkeling en de realisatie van
beleid.
Structuuraanpassingen
De beide diensten die onderwerp van het Veranderplan zijn gaan er
anders uit zien. De nieuwe dienst 'beleidsontwikkeling' wordt een
dienst gericht op 'integrale stedelijke beleidsontwikkeling en
vakinhoudelijke professionaliteit'. Hieronder vallen straks afdelingen
die deels uit het oude Stadszaken en deels uit het oude Wijkzaken
komen. Dit zijn: Cultuur, Sport en Zorg, Onderwijs, Economische
Ontwikkeling, Stedenbouw, Structuurplanning en Milieu (alle uit SZ) en
Wonen en Welzijn, Ruimtelijke Inrichting en Milieubeheer (alle uit
WZ).
De dienst 'gebiedsontwikkeling' moet zich richten op 'gebiedsgerichte
sturing' en zal bestaan uit de Gebiedsteams en Toezicht (beide WZ) en
het Project Bureau Binnenstad en Grondzaken (beide SZ). Overigens is
bij de uitwerking van deze structuur nog verfijning van de indeling
mogelijk; het kan dat er dan afdelingen worden gesplitst of
samengevoegd.
Om tegemoet te komen aan de kritiek van de bouwwereld op de huidige
structuur, zal er in de nieuwe organisatie voor projectontwikkelaars
en bouwondernemingen een accountfunctie (een loket) worden ontwikkeld.
Tenslotte zullen de functies van opdrachtgever en opdrachtnemer
geprofessionaliseerd worden. Deze functies vind je met name in relatie
met Openbare Werken Tilburg en het BAT (Brabants Afval Team),
onderdelen die onder de dienst Bedrijven vallen.
Meedenken
Het Veranderteam heeft in korte tijd (sinds november vorig jaar) het
veranderplan voorbereid. Dit is in nauw overleg met de Management
Teams van de twee betrokken diensten gebeurd. Er hebben verschillende
bijeenkomsten plaatsgevonden waar Veranderteam en MT's gezamenlijk de
problematiek hebben opgepakt.
Ook vanuit de medewerkers is veel en actief meegedacht over de
veranderingen. Bij Stadszaken en bij Wijkzaken ontstonden al snel
meedenkgroepen die hun bijdragen regelmatig aanboden aan het
Veranderteam. Maar ook individuele medewerkers konden hun mening en
ideeën kwijt. Bijvoorbeeld in persoonlijke gesprekken met directeuren
of gemeentesecretaris, via mailtjes en schriftelijke bijdragen. De
betrokkenheid onder de medewerkers bleek groot. Er is veel aandacht
besteed aan communicatie richting personeel. Zo was men in alle stadia
van het ontstaansproces van het plan op de hoogte van de denkrichting
van het verantwoordelijke Veranderteam. Veel reacties van medewerkers
zijn in het plan opgenomen en hebben het uiteindelijke plan mede vorm
gegeven. Het is de bedoeling ook in het vervolgtraject de medewerkers
nauw te betrekken.
Personeel en profielen
De volgende fase loopt tot september 2002. Dan moet er duidelijkheid
zijn over de personele consequenties van de veranderingen, de nieuwe
diensten moeten helder zijn, medewerkers moeten weten waar zij komen
te werken. De gemeente gaat uit van 'mens volgt werk'. Dat wil zeggen
dat men mee verhuist naar díe dienst waar zijn of haar functie
terechtkomt. Voor directies, leidinggevenden en nieuwe of sterk
veranderde functies zullen profielen worden opgesteld en de
betreffende medewerker zal aan dat profiel moeten voldoen of moeten
gáán voldoen (bijvoorbeeld door scholing). In een latere fase gaat dit
voor alle functies gelden.
Vervolg
Het college zal het Veranderplan, nadat de Ondernemingsraad ermee
heeft ingestemd, op 18 februari voorleggen aan de raad. Op 1 februari
is het onderwerp van gesprek in de commissie ABS. Wanneer de
gemeenteraad akkoord is, kan de volgende fase van start. Een bouwteam
gaat de verdere uitwerking op zich nemen. Het bouwteam is gelijk aan
het huidige Veranderteam. Het bouwteam laat zich ondersteunen door
projectgroepen die op korte termijn worden gevormd. Deze zullen op
verschillende terreinen (deel)opdrachten van het bouwteam
voorbereiden.
Het is de verwachting dat de budgetsystematiek nog tot eind 2002
ongewijzigd zal blijven, omdat het halverwege verschuiven van
budgetten en financiële verantwoordelijkheden veel problemen oplevert.
Naar verwachting zal de structuurverandering dus officieel pas per 1
januari 2003 ingaan. Met het werken aan cultuurversterking,
leiderschapversterking en verbetering van de werkwijze echter, gaat de
gemeente direct van start.