Ingezonden persbericht
Starbucks kiest Blue Martini-oplossingen voor stroomlijning B2B-sales- en
distributiekanalen
Automatisering beheerprocessen voor verkooporders
Amsterdam, 23 januari 2002 - Starbucks Coffee Company, de wereldwijde
koffieretailer en -brander, tevens exclusief koffiemerk, gaat het
orderbeheersysteem van Blue Martini Software (Nasdaq: BLUE) inzetten. Op
basis van dit systeem worden de business-to-business-verkoop- en-
distributiekanalen gestroomlijnd. Op basis van de catalogus- en
accountmanagementfunctionaliteiten van Blue Martini Software kan Starbucks
centraal productleveringen en prijsstellingen beheren, zoals deze in
contracten zijn overeengekomen. Bovendien kunnen deze in verschillende talen
en valuta aan retail- en distributiepartners worden aangeboden.
Bestellingen uit de verkoopkanalen van Starbucks komen samen in het Blue
Martini-orderbeheersysteem. Dit gebeurt op diverse manieren, zoals via het
web, Electronic Data Interchange (EDI) en message-based-integratie.
Vervolgens worden de bestellingen automatisch gerouteerd naar de juiste
back-end-systemen. Het orderbeheersysteem van Blue Martini biedt één
gestroomlijnde en op het web gebaseerde gebruikersinterface om bestellingen
te plaatsen en goederenontvangst te registreren.
"Starbucks heeft een groot en complex distributiekanaal", zegt David Norton,
Vice-President Logistics van Starbucks. "We zochten dan ook naar een
oplossing waarmee we ons orderproces kunnen stroomlijnen en tegelijkertijd
onze merkidentiteit in de diverse kanalen kunnen beschermen."
"Starbucks heeft een sterk wereldwijd merk opgebouwd en beschikt over een
uitgebreid netwerk van retailers en partners", zegt Alastair Martin,
Marketing Director Europe van Blue Martini Software. "Onze oplossing biedt
de schaalbaarheid die nodig is voor het verwerken van de grote hoeveelheid
bestellingen die Starbucks dagelijks ontvangt. Daarnaast is er één centraal
toegangspunt voor alle kanalen door de integratie met de diverse
back-end-systemen."
Blue Martini Software
Blue Martini Software levert eCRM-applicaties voor winstgevende marketing-
en verkoopactiviteiten in alle klantcontactkanalen, waaronder websites,
draadloze apparatuur, e-mail en in winkels. Door automatisering van content-
en catalogusbeheer, direct marketing, interactieve verkoop, beheer van
contactkanalen en klantenservice kunnen klanten van Blue Martini hun kosten
verlagen en hun omzet verhogen. Klanten van Blue Martini Software zijn
toonaangevende, klantgerichte ondernemingen die wereldwijd actief zijn in
retail, productie en consumentengoederen. Klanten van Blue Martini Software
zijn onder andere Amsterdam Schiphol Airport, Benetton, Dockers, Harley
Davidson, Iomega Corporation, Levi Strauss & Co., NUON, Polaroid Corporation
en Virgin.