Filmfestival Rotterdam


05-12-01 Factsheet Filmmaker in Focus: Goran Markovic

null

31e International Film Festival Rotterdam
woensdag 23 januari tot en met zondag 3 februari 2002

FACTSHEET

Filmmaker in Focus: Goran Markovic

Het is inmiddels twee jaar na de grote politieke omwenteling in Belgrado; Milosevic zit in Den Haag gevangen in afwachting van zijn proces; mensen bouwen hun leven opnieuw op; de Joegoslavische kunstenaars kunnen teruggrijpen op het laatste decennium van de twintigste eeuw: de jaren negentig. Sommigen hebben dit al gedaan in documentaires, meestal gefilmd op digitale video, terwijl Belgrado werd gebombardeerd; anderen reflecteren met behulp van fictie. De complete analyse zal echter nog volgen.

De documentaire SERBIE, ANNÉE ZÉRO van film- en theaterregisseur Goran Markovic is een bescheiden en zeer persoonlijke terugblik op die bewogen jaren en grijpt zelfs nog veel verder terug. ´Terwijl hij zijn eigen leven als podium gebruikt´ (Dusan Makavejev, na het bekijken van SERBIE, ANNÉE ZÉRO) geeft Markovic een beeld van zijn persoonlijke geschiedenis tegen de achtergrond van de politieke frustraties in zijn land en de ontwikkeling van zijn eigen filmtaal. Tegelijkertijd presenteert hij zijn morele credo en biedt hij toegang tot de ethiek en esthetiek van zijn films. Hij staat stil bij de belangrijkste momenten van zijn leven en bij die van zijn land. Hij onderzoekt zijn persoonlijke schuld (en die van zijn landgenoten) en zijn eigen ontwikkeling tijdens vijftig jaar communisme uitlopend op tien jaar stagnatie.

Filosoferend met zichzelf, met zijn familie en met zijn vriend, de Franse filosoof Bernard-Henri Lévy, probeert Markovic te begrijpen wat heeft plaatsgevonden. Maar hij is niet in staat daarop een redelijk en bevredigend antwoord te formuleren. Hij kan al helemaal niet begrijpen wat al die vrienden en bekenden heeft bewogen die tijdens het Milosevic-regime hun ´petten verwisselden´. In dit persoonlijke document zijn previews opgenomen van bijna al zijn films.

Het International Film Festival Rotterdam brengt in ´Filmmaker in Focus: Goran Markovic´ een eerbetoon aan een regisseur wiens leven en werk grotendeels zijn bepaald door het communistische regime in zijn land en, recentelijk, door desintegratie en oorlogen. Het programma omvat zijn complete oeuvre van negen speelfilms.

Goran Markovic heeft nimmer enig conformisme getoond: noch in zijn werk, noch in zijn leven. Vanaf de jaren zeventig bekritiseert Markovic in bijna al zijn speelfilms het (dan) communistische Joegoslavië in een poging het totalitaire bewind te bevechten. Eerst verhuld, later openlijker. Zijn recentste film bevat de climax van deze pogingen.

Diep beïnvloed door de bezetting van Tsjechoslowakije in 1968 die hij als student in Praag meemaakte, maakte Markovic kennis met de afkeuring van een regime dat tanks naar een ander land stuurde met onderdrukking en belemmering van vrijheid als doel. Vanaf het begin zag hij zijn films niet alleen als esthetisch maar ook als politiek instrument waarmee hij op zijn manier het regime kon ondermijnen. Zijn films MAJSTORI, MAJSTORI (MASTERS, MASTERS); VARIOLA VERA (VARIOLA VERA) en VEC VIDJENO (DÉJÀ VU) spelen zich allen af in bijna claustrofobische ruimtes die als ideale omgeving dienen om de ziel van de personages bloot te leggen. NACIONALNA KLASA (NATIONAL CLASS) volgt een week het leven van Branko, enfant terrible uit Belgrado. De film is zowel een unieke als diepgravende filmische analyse van de familie, ´het kleinste en belangrijkste onderdeel van de samenleving´ volgens de communistische ideologie. Deze realistische film is niet erg positief maar ook niet somber.

VARIOLA VERA (VARIOLA VERA), een fantasie over een mysterieus virus dat zich verspreidt in een ziekenhuis in Belgrado, is geïnspireerd op Albert Camus´ ´De Pest´. Markovic toont zich een groot bewonderaar van diens oeuvre omdat het hem, in zijn eigen woorden, ´het geloof (gaf) dat onderdrukking door donkere machten verslagen kan worden door de ziel´.

Omdat het tijdens Milosevic´ regime voor Markovic onmogelijk was om te filmen, begon hij theater te regisseren. Hij trachtte een manier te vinden om beide disciplines op eigen wijze te verenigen. Toen hij eenmaal de smaak van theater te pakken had, begon hij met enthousiasme het wezen van deze twee vormen van kunst te onderzoeken. Tijdens de jaren negentig werd zijn kritische houding duidelijker: de speelfilms TITO I JA (Tito and I) (1991) en URNEBESNA TRAGEDIJA (COMEDY BURLESQUE) (1995) waren genoeg reden om hem bij voortduring te hinderen films te maken en later om zijn theaterstukken te verbieden.

Markovic´ films zijn doorgaans vol van personages die een gloedvol kaleidoscopisch beeld reflecteren van de samenleving. Door deze personages meermalen in een ´geen uitgang´-situatie te plaatsen (een school, een ziekenhuis, een opvoedingsinstelling) analyseert hij de menselijke natuur. Het isolement bleek ideaal om daarvan de hypocrisie, corruptie, vriendjespolitiek en andere donkere kanten te weerspiegelen. Nergens wordt Markovic´ oeuvre didactisch; het laat de conclusie over aan de toeschouwer.

Goran Markovic werd geboren in 1946 als zoon van de bekende Joegoslavische acteurs Olivera en Rade Markovic. In 1970 sloot hij zijn Praagse studie in filmregie af. Behalve negen speelfilms regisseerde hij ongeveer vijftig afleveringen van de documentaire televisieserie ´Neobavezno´ (Optional). In de jaren negentig keerde hij terug naar documentaire films met POLUDELI LJUDI (CRAZY PEOPLE, 1997) en NEVAZNI JUNACI (UNIMPORTANT HEROES = RESISTANCE FROM THE SHADE, 2000). In Frankrijk werd zijn werk in retrospectief vertoond in La Rochelle (1986), Montpellier (1988) en in Straatsburg (1991). In het theater regisseerde hij opvoeringen van ´Pazarni dan´ (Market Day) van Aleksandar Popovic in het Zvezdara Theater (1985) en ´Beogradska trilogija´ (Belgrade Trilogy) van Biljana Srbljanovic in het Yugoslav Drama Theater (1997). Drie van zijn toneelstukken werden vertoond in Belgrado: ´Turneja´ (Tour, 1996) en ´Parovi´ (Pairs, 1999) in Atelier 212 en ´Govorna mana´ (Speech Defect, 1997) in het Nationale Theater. Markovic publiceerde ´Ceska skola ne postoji´ (The Czech School Does Not Exist, 1990), ´Tito i ja´ (Tito and I, 1993) en ´Godina dana´ (One year, 2000). Hij doceert filmregie aan de Vakgroep voor Dramatische Kunsten in Belgrado sinds 1979. Markovic is lid van de Europese Academie voor Film en Televisie in Brussel.

Filmmaker in Focus: Goran Markovic
Programma (onder voorbehoud):

SPECIJALNO VASPITANJE (THE SPECIAL EDUCATION) 1976 speelfilm NACIONALNA KLASA (NATIONAL CLASS) 1979 speelfilm MAJSTORI, MAJSTORI (MASTERS, MASTERS) 1980 speelfilm VARIOLA VERA (VARIOLA VERA) 1982 speelfilm
TAJVANSKA KANASTA (TAIWAN CANASTA) 1985 speelfilm VEC VIDJENO (DÉJÀ VU) 1987 speelfilm
SABIRNI CENTAR (THE MEETING POINT) 1989 speelfilm TITO I JA (Tito and I) 1991 speelfilm
URNEBESNA TRAGEDIJA (COMEDY BURLESQUE) 1995 speelfilm SERBIE, ANNÉE ZÉRO (SERBIA, YEAR ZERO) 2001 speelfilm

Contact

phone: +31 10 890 90 90
fax:+31 10 890 90 91
e-mail: press@
filmfestivalrotterdam.com

Press officers
Bert-Jan Zoet
Bert-Jan Zoet

Margo van der Valk
Margo van der Valk

Press Accreditation
Mieke van Oorschot
Mieke van Oorschot