08-01-02 Factsheet Programma-overzicht IFFR 2002
null
31st International Film Festival Rotterdam
woensdag 23 januari tot en met zondag 3 februari 2002
FACTSHEET
Overzicht programma-onderdelen IFFR 2002
Het 31e International Film Festival Rotterdam omvat de volgende
onderdelen:
1. VPRO Tiger Award Competition
2. Hoofdprogramma Speelfilms
3. Hoofdprogramma Korte Films
4. Hubert Bals Fonds Harvest
5. Filmmakers in Focus
6. Exploding Cinema
7. Speciale programmas
A. What (is) Cinema?
B. The Desert of the Real
C. Looking Glass
8. Critics Choice
9. Dutch Perspective
10. CineMart
11. Events
1. VPRO Tiger Award Competitie
Het kloppend hart van het International Film Festival Rotterdam is,
sinds 1995, de VPRO Tiger Award Competitie voor eerste of tweede
speelfilms. De zestien geselecteerde films (zeven wereldpremières,
vijf internationale premières en vier Europese premières) symboliseren
de geest van het festival dat een platform wil bieden voor de
ontdekking van jong filmtalent. De drie VPRO Tiger Award-winnaars
ontvangen ieder 10.000 Euro, distributie in de Nederlandse
filmtheaters en uitzending op de Nederlandse televisie door de VPRO,
sponsor van de Competitie.
2. Hoofdprogramma Speelfilms
Met een selectie van circa 125 titels biedt het Hoofdprogramma
Speelfilms een rijk overzicht van de jonge onafhankelijke en
innovatieve cinema op wereldschaal. Een aantal meester-filmers is
terug in Rotterdam met sterke nieuwe films zoals VA SAVOIR (Jacques
Rivette) en PORTO DA MINHA INFÂNCIA (Manoel De Oliveira). Uit het
oostelijk deel van Europa komen belangrijke nieuwe films als NO MANS
LAND (Danis Tanovic, Bosnië), HI, TERESKA (Robert Glinski, Polen),
TAURUS (Alekandr Sokurov, Rusland), SISTERS (Sergei Bodrov Jr.,
Rusland) en BREAD AND MILK (Jan Cvitkovic, Slovenië). De jongere
generatie Franse filmmakers is vertegenwoordigd met onder meer de
regisseurs Laurent Cantet (LEMPLOI DU TEMPS), Alain Gomis (LAFRANCE/AS
A MAN) en Matthieu Amalric (LE STADE DE WIMBLEDON).
De productieve en in Rotterdam zeer populaire Miike Takashi
presenteert vier nieuwe films: ICHI THE KILLER, VISITOR Q, AGITATOR en
HAPPINESS OF THE KATAKURIS. Het als vanouds sterke Aziatische aandeel
in het Hoofdprogramma telt meerdere Zuidkoreaanse titels waaronder
ADDRESS UNKNOWN (Kim Ki-Duk) en CAMEL(S) (Park Kiyong). Bijzondere
Japanse films zijn PULSE (Kurosawa Kiyoshi), het ex-CineMart-project
HUSH! (Hashiguchi Ryosuke) en DISTANCE (Kore-Eda Hirokazu). Uit China
en Hongkong komen films als THE ORPHAN OF ANYANG (Wang Chao), de
ex-CineMart-projecten QUITTING (Zhang Yang) en HOLLYWOOD, HONG KONG
(Fruit Chan); GEGE (Yan Yan Mak, in de CineMart 2002 vertegenwoordigd
met zijn nieuwe project TIAN YA) en LAN YU (Stanley Kwan).
3. Hoofdprogramma Korte Film
Vernieuwing en experiment in film, vast uitgangspunt van het
International Film Festival Rotterdam, zoekt zich met name in korte
films een weg naar de oppervlakte. Het festival toont daarom, als
voorfilm of in compilaties naar thema, maker of land van herkomst,
circa 200 korte films. Daaronder zijn vele wereldpremières en sterke
vertegenwoordigingen uit onder meer de USA, het Verenigd Koninkrijk,
Nederland, Zuid Korea, Mexico, Canada en Frankrijk.
Uit Nederland gaan korte films in wereldpremière van o.a. Tamar van
den Dop, Rámon Gieling, Kees Hin, Edward Luyken, Bernard Lier, Hanneke
Stark, Yael Bartana en Hester Scheurwater. Ook is ONVOLTOOID
TEGENWOORDIG, de laatste korte film van Johan van der Keuken te zien
als openingsfilm samen met DELBARAN.
Op maandag 28 januari 2002 vraagt het festival onder de titel Short
Circuit speciale aandacht voor de korte film.
4. Hubert Bals Fonds Harvest
Tijdens het festival zijn eenentwintig nieuwe speelfilms te zien die
mede dankzij steun van het Hubert Bals Fonds tot stand zijn gekomen.
Het International Film Festival Rotterdam helpt via het in 1988
opgerichte fonds actief mee aan de realisatie van films in zuidelijke
en/of ontwikkelingslanden door directe financiële bijdragen of door de
organisatie van seminars en workshops tijdens filmfestivals in de
betrokken landen. Het Hubert Bals Fonds ontvangt bijdragen van het
Ministerie van Buitenlandse Zaken, NCDO, Hivos, Stichting Doen en de
NPS.
De Hubert Bals Fonds Harvest tijdens het 31e International Film
Festival Rotterdam omvat de wereldpremières van JAPÓN (Carlos
Reygadas, Mexico) en OCCIDENT (Cristian Mungiu, Roemenië), de
internationale premières van KALI SALWAAR (THE BLACK GARMENT) van
Fareeda Mehta (India) en MIRADAS (THE GAZE) van Enrique Alvarez
(Cuba). De overige films zijn afkomstig uit Albanië, Argentinië,
Bangladesh, Chili, Cuba, Algerije, India, Iran en Nigeria. Een vijftal
door het Hubert Bals Fonds ondersteunde films zijn opgenomen in in
andere programmas: JIYAN (LIFE) van Jano Rosebiani (Koerdistan), PASIR
BERBISIK (WHISPERING SANDS) van Nan T. Achnas (Indonesië) en MI YU SHI
KI XIAO SHI (WEEKEND PLOT) van Zhang Ming (China) in VPRO Tiger Awards
Competitie, LA ROUTE (JOL) van Darezhan Omirbaev (Kazakhstan) en LE
PRIX DU PARDON (THE PRICE OF FORGIVENESS) van Mansour Sora Wade
(Senegal) in het What (is) Cinema?-programma.
5. Filmmakers in Focus
Het International Film Festival Rotterdam brengt met
oeuvre-overzichten een eerbetoon aan drie filmmakers die weliswaar
geruime tijd actief zijn, maar nog niet op grote schaal bekendheid
genieten. De invloedrijke experimentele filmmaker Stan Brakhage (USA)
maakte een groot aantal, in toenemende mate abstracte, films. Brakhage
vestigt hiermee sterk de aandacht op de mogelijkheden en waarde van
film.
Na een reeks documentaires over leefwijze en cultuur van de
Noord-Canadese Inuit, bracht regisseur Zacharias Kunuk (zelf ook
Inuit) in 2001 het mythische filmepos ATANARJUAT, THE FAST RUNNER uit.
Kunuk en het mede door hem opgerichte Igloolik Isuma Productions
zetten een eigenzinnige mengvorm van fictie en non-fictie in voor de
emancipatie en behoud van de eigen cultuur.
De scherpe en persoonlijke observaties in het oeuvre (o.a. SERBIE,
ANNÉE ZÉRO) van de Joegoslavische film- en theatermaker Goran Markovic
tonen de verborgen realiteit in zijn land.
De drie Filmmakers in Focus presenteren hun werk en nemen deel aan de
debatten binnen het ´What (is) Cinema?´-programma.
6. Exploding Cinema: Pause freezing music video culture In
tegenstelling tot eerdere festivaledities is het Exploding
Cinema-programma (waarin het festival de jongste ontwikkelingen toont
in het gebruik van film buiten de bioscoopmuren) ditmaal geheel gewijd
aan één onderwerp: de muziekvideo. Hoewel, door fusies in de
muziekindustrie, muziekzenders als MTV steeds minder clips vertonen,
worden wereldwijd nog steeds vele vernieuwende muziekvideos
geproduceerd.
In een tiental verzamelprogrammas naar thema of maker zijn (op
bioscoopformaat) clips te zien van onder meer Gorillaz, Daft Punk,
Aphex Twins, Radiohead, Björk, Fatboy Slim en vele anderen. Verder
presenteert Exploding Cinema speelfilms en documentaires gemaakt door
clipregisseurs en kan er in de Media Lounge (inter)actief worden
gekeken naar onder meer webeos, interactieve muziekvideos gemaakt voor
MTV.
In het kader van Exploding Cinema organiseert het Nederlands
Architectuurinstituut de tentoonstelling Clip City over muziekvideos
en (virtuele) architectuur.
7. Speciale programmas
A. What (is) Cinema?
Het International Film Festival Rotterdam wil opnieuw articuleren waar
het voor staat en uitnodigen tot discussie over de hedendaagse film in
al haar uitingsvormen. De discussie wordt gevoed door het centrale
speciale programma What (is) Cinema? met speelfilms,
compilatieprogrammas en in de Kleine Zaal van de Rotterdamse
Schouwburg een serie van acht debatten, individuele lezingen en s
avonds laat live events. Verder presenteert What (is) Cinema?
gedurende de gehele festivalperiode groepstentoonstellingen in TENT.
en het Nederlands Foto Instituut. De filmvertoningen en presentaties
zullen vergezeld gaan van een aparte, gedetailleerde brochure. Iedere
dag zijn zowel de films als de centrale discussie gewijd aan een
speciaal thema. De acht onderwerpen die, ingeleid door bekende
key-speakers aan bod zullen komen zijn The Happy End of Cinema, Cinema
and the Seven Arts, Digital Realities, Political Agenda, Global
Exchange, Multi-visions, The Eastern Parade en Looking for the Auteur.
Het filmprogramma van What (is) Cinema? omvat, in de traditie van het
festival, werken van zowel zeer bekende filmmakers (Jean-Luc Godard,
Abbas Kiarostami, Martin Scorcese, David Lynch, Eric Rohmer, Hou
Hsiao-hsien, Michael Snow) als van jongere talenten (onder meer Wisit
Sasanatieng met TEARS OF THE BLACK TIGER).
B. The Desert of the Real
Het speciale festivalprogramma The Desert of the Real onderzoekt de
actuele vraag naar de relatie tussen cinema en politiek. Het programma
sluit aan bij het centrale onderdeel What (is) Cinema?. The Desert of
the Real is een dagelijks programma over politiek geladen
cinematografie waarin speelfilms, documentaires, experimentele films,
videokunst en werk van de zogenaamde media-activisten uit
verschillende windstreken bij elkaar zijn gebracht. Onder de
onderwerpen die aan de orde komen zijn recente brandhaarden in de
wereld (Golfoorlog, Cyprus, Noord-Ierland, WTC-aanslagen, Joegoslavië,
Israël-Palestina, India-Pakistan), conflicten tussen burgers en
overheden (RAF, Seattle, Genua, Praag) en sociaal-politieke kwesties
(asielzoekers, rechts-extremisme). In het programma zijn onder meer Un
MONDO DIVERSO È POSSIBILE, de collectieve film rond de protesten in
Genua; GAS ATTACK, een actuele speelfilm over een miltvuur-besmetting;
THE BELIEVER over een jonge neonazi en de Indiaase documentaire WAR
AND PEACE (die het Indiaas-Pakistaanse conflict onderzoekt).
C. Looking Glass
Met het oog op het centrale festivalprogramma What (is) Cinema? mag
een selectie uit films die gaan over filmmaken niet ontbreken.
Programmeur Gertjan Zuilhof brengt onder de noemer Looking Glass een
vijftiental speelfilms bijeen in een licht-ironisch programma met één
klassieker (Truffauts LA NUIT AMÉRICAINE uit 1973) en verder nieuwe
films. Daaronder zijn curieuze titels als LE PORNOGRAPHE (Bertrand
Bonello), PLANET DER KANNIBALEN (Hans-Christoph Blumenberg) en BRITNEY
BABY ONE MORE TIME (Ludi Boeken) maar ook HOTEL (Mike Figgis),
STORYTELLING (Todd Solondz) en THE CATS MEOW met onder meer Kirsten
Dunst, Joanna Lumley en Eddie Izzard (Peter Bogdanovich, maker van THE
LAST PICTURE SHOW).
8. Critics Choice
Het International Film Festival Rotterdam heeft acht filmcritici
(waaronder vier uit Nederland) gevraagd een film te kiezen die bij hen
een bijzondere indruk heeft achtergelaten. De critici zullen
voorafgaand aan de vertoning van de films hun keuze toelichten. Zo
koos Dana Linssen (NRC Handelsblad) voor DONS PLUM (R.D. Robb, met
onder meer Leonardo DiCaprio), Jim Hoberman (The Village Voice, USA)
voor DONNIE DARKO van het jonge Amerikaanse indie-talent Richard
Kelly, Alin Tabciyan (Milliyet, Turkije) voor AWAY FROM HOME, het
debuut van de gevierde Turkse auteur Semih Kaplanoglu en Adrian Martin
(The Age Newspaper, Australië) voor de Zuidkoreaanse film TEENAGE
HOOKER BECAME KILLING MACHINE IN DAEHAKROH van Nam Ki-Woong.
9. Dutch Perspective
Met name voor de vele buitenlandse festivalgasten programmeert het
International Film Festival Rotterdam een keuze uit de Nederlandse
speelfilms, korte films en documentaires die het afgelopen jaar al te
zien waren in de Nederlandse bioscopen, filmtheaters en festivals.
Dutch Perspective omvat onder meer THE DISCOVERY OF HEAVEN (Jeroen
Krabbé), NYNKE (Pieter Verhoeff), het ex-CineMart-project MAGONIA
(Ineke Smits), DE GROT (Martin Koolhoven), FAMILIE (Willem van de
Sande Bakhuyzen), de documentaire BLOIS COULEUR LOCALE (Rolf Orthel)
en de speelfilms MORLANG (Tjebbo Penning), QUI VIVE (Frans Weisz) en
MONTE CARLO (Norbert ter Hall).
10. CineMart
Het International Film Festival Rotterdam fungeert van 27 januari tot
en met 31 januari als internationale matchmaker. Voor de negentiende
keer presenteren producenten en filmmakers tijdens de CineMart hun
nieuwe filmprojecten aan potentiële kopers en co-financiers.
Naast projecten van regelmatig in Rotterdam gepresenteerde filmmakers
als Peter Greenaway, Aleksandr Sokurov en ex-Filmmakers in Focus
Catherine Breillat, Serik Aprymov en Abolfazl Jalili, omvat de
CineMart 2002-selectie vele projecten van jonge filmmakers en
producenten. Deze balans reflecteert het algehele karakter van het
International Film Festival Rotterdam. In het festivalprogramma zijn
inmiddels gerealiseerde ex-CineMart projecten opgenomen als HUSH!
(Hashiguchi Ryosuke), LA FIEBRE DEL LOCO (Andrés Wood) en Tiger
Award-kandidaten WEEKEND PLOT (Zhang Ming) en LAVOURA ARCAICA (Luiz
Fernando Carvalho)
11. Events
· Opening: woensdagavond 23 januari 2002 wordt het International Film
Festival geopend in Pathé Schouwburgplein met de speelfilm DELBARAN
van de Iraanse regisseur Abolfazl Jalili, voorafgegaan door de
wereldpremiere van ONVOLTOOID TEGENWOORDIG (FOR THE TIME BEING), de
laatste korte film van de vorig jaar overleden Johan van der Keuken.
· Op vrijdag 1 februari 2002 vindt de Awards Ceremony plaats in de
Doelen. De volgende prijzen worden uitgereikt: de drie VPRO Tiger
Awards, de FIPRESCI Award, de KNF Award, de Canal+ Publieksprijs, de
NETPAC Award. De MovieZone Award wordt eerder die dag uitgereikt door
acteur Fedja van Huêt, gevolgd door de vertoning van de winnende film.
· Het slotfeest GET ROYAL 2222 & DANCE vindt op zaterdagavond 2
februari 2002 plaats in de Doelen, kaarten zijn te koop via de
Centrale Festival Kassa.
· De What (is) Cinema?-debatten vinden van vrijdag 25 tot en met
vrijdag 1 februari plaats vanaf 18.00 uur (gratis toegang) in de
Kleine Zaal van de Rotterdamse Schouwburg.
· De Late Night Talkshow, afwisselend gepresenteerd door Wilfried de
Jong en Wouter Barendrecht, is gratis toegankelijk en biedt van
donderdag 24 januari tot en met zaterdag 2 februari vanaf 22.00 uur in
de Doelen gesprekken met festivalgasten.
· De Grolsch Dance Nights vinden van donderdag 24 januari tot en met
zaterdag 2 februari plaats vanaf 23.00 uur in Calypso, gratis toegang.
· De installatie FILM IST. van de Oostenrijkse filmmaker en beeldend
kunstenaar Gustav Deutsch bestaat uit een cirkelvormig scherm van
zeven meter doorsnee waarop filmfragmenten uit de beginjaren van de
20e eeuw worden geprojecteerd met acht videobeams. Doorlopend en
gratis toegankelijk van 10.00 tot 16.00 uur in de Kleine Zaal van de
Rotterdamse Schouwburg.
· De Exploding Media Lounge, gratis toegankelijk in Calypso van
donderdag 24 januari tot en met zaterdag 2 februari, biedt ruimte om
zelf de nieuwste music video games te spelen van onder meer Super
Furry Animals, Daft Punk, Orbital en Metropolis.
· Snow & Ice: een hele dag Inuit cultuur met dertien documentaires
gemaakt door Filmmaker in Focus Zacharias Kunuk van Igloolik Isuma
Productions. Maandag 28 januari in Pathé 2, kaarten verkrijgbaar bij
de Centrale Festival Kassa.
· Film & Live Muziek: PADRE & IN PASTO AI LEONI: twee korte,
gerestaureerde Italiaanse zwijgende films uit 1912, live begeleid op
vleugel en strijkkwartet. Woensdag 30 januari, vanaf 16:00 uur,
kaarten verkrijgbaar aan de Centrale Festival Kassa. I.s.m. het
Filmmuseum.
· Short Circuit: Maandag 28 januari staat in het teken van de korte
film met in Pathé 6 een selectie van zes verzamelprogrammas in
aanwezigheid van de filmmakers, kaarten verkrijgbaar aan de Centrale
Festival Kassa.
· Kids Only: voor kinderen van acht tot en met twaalf jaar (en hun
ouders) op zondag 27 januari van 10.00 tot 17.00 uur. Met korte films,
lunch, een workshop over bewegend beeld en tenslotte een disco met DJ
Golden Wonderboy. Kaarten verkrijgbaar aan de Centrale Festival Kassa.
· Statements: The Debate: debat, aansluitend op Statements: The
Screenings in het kader van The Desert of the Real over politieke
cinema, gratis toegankelijk op donderdag 31 januari vanaf 14.30 uur in
Lantaren 1.
· Roos en de Mannen: Misdaad gezocht! Sensationele wereldpremière
(i.s.m. VPRO Backstage) van nieuwe afleveringen uit de VPRO Villa
Achterwerk-serie (op televisie vanaf eind februari 2002) met extreem
veel chaos, spanning en sensatie. Uiteraard zijn Roos (Raymonde de
Kuyper), Van Rossum (Raymond Spannet) en Van Oorschot (Theo
Schouwerwou) prominent aanwezig. Woensdagmiddag 30 januari vanaf 14.15
uur in Pathé 2 voor iedereen vanaf acht jaar. Kaarten verkrijgbaar aan
de Centrale Festival Kassa.
Noot aan de redactie:
Het programma van het 31st International Film Festival Rotterdam
verschijnt op donderdag 17 januari 2002 als bijlage bij de Volkskrant;
reserveren vanaf 17 januari via telefoon (010 890 90 00) of online via
www.filmfestivalrotterdam.com
Informatie:
Persvoorlichting International Film Festival Rotterdam, Bert-Jan Zoet
of Margo van der Valk
tel 010 890 90 90, fax 010 890 90 91 press@filmfestivalrotterdam.com
Contact
phone: +31 10 890 90 90
fax:+31 10 890 90 91
e-mail: press@
filmfestivalrotterdam.com
Press officers
Bert-Jan Zoet
Bert-Jan Zoet
Margo van der Valk
Margo van der Valk
Press Accreditation
Mieke van Oorschot
Mieke van Oorschot