Filmfestival Rotterdam


08-01-02 Factsheet Programma-overzicht IFFR 2002

null

31st International Film Festival Rotterdam
woensdag 23 januari tot en met zondag 3 februari 2002

FACTSHEET

Overzicht programma-onderdelen IFFR 2002

Het 31e International Film Festival Rotterdam omvat de volgende onderdelen:

1. VPRO Tiger Award Competition

2. Hoofdprogramma Speelfilms

3. Hoofdprogramma Korte Films

4. Hubert Bals Fonds Harvest

5. Filmmakers in Focus

6. Exploding Cinema


7. Speciale programmas
A. What (is) Cinema?
B. The Desert of the Real
C. Looking Glass


8. Critics Choice

9. Dutch Perspective

10. CineMart

11. Events


1. VPRO Tiger Award Competitie
Het kloppend hart van het International Film Festival Rotterdam is, sinds 1995, de VPRO Tiger Award Competitie voor eerste of tweede speelfilms. De zestien geselecteerde films (zeven wereldpremières, vijf internationale premières en vier Europese premières) symboliseren de geest van het festival dat een platform wil bieden voor de ontdekking van jong filmtalent. De drie VPRO Tiger Award-winnaars ontvangen ieder 10.000 Euro, distributie in de Nederlandse filmtheaters en uitzending op de Nederlandse televisie door de VPRO, sponsor van de Competitie.


2. Hoofdprogramma Speelfilms
Met een selectie van circa 125 titels biedt het Hoofdprogramma Speelfilms een rijk overzicht van de jonge onafhankelijke en innovatieve cinema op wereldschaal. Een aantal meester-filmers is terug in Rotterdam met sterke nieuwe films zoals VA SAVOIR (Jacques Rivette) en PORTO DA MINHA INFÂNCIA (Manoel De Oliveira). Uit het oostelijk deel van Europa komen belangrijke nieuwe films als NO MANS LAND (Danis Tanovic, Bosnië), HI, TERESKA (Robert Glinski, Polen), TAURUS (Alekandr Sokurov, Rusland), SISTERS (Sergei Bodrov Jr., Rusland) en BREAD AND MILK (Jan Cvitkovic, Slovenië). De jongere generatie Franse filmmakers is vertegenwoordigd met onder meer de regisseurs Laurent Cantet (LEMPLOI DU TEMPS), Alain Gomis (LAFRANCE/AS A MAN) en Matthieu Amalric (LE STADE DE WIMBLEDON). De productieve en in Rotterdam zeer populaire Miike Takashi presenteert vier nieuwe films: ICHI THE KILLER, VISITOR Q, AGITATOR en HAPPINESS OF THE KATAKURIS. Het als vanouds sterke Aziatische aandeel in het Hoofdprogramma telt meerdere Zuidkoreaanse titels waaronder ADDRESS UNKNOWN (Kim Ki-Duk) en CAMEL(S) (Park Kiyong). Bijzondere Japanse films zijn PULSE (Kurosawa Kiyoshi), het ex-CineMart-project HUSH! (Hashiguchi Ryosuke) en DISTANCE (Kore-Eda Hirokazu). Uit China en Hongkong komen films als THE ORPHAN OF ANYANG (Wang Chao), de ex-CineMart-projecten QUITTING (Zhang Yang) en HOLLYWOOD, HONG KONG (Fruit Chan); GEGE (Yan Yan Mak, in de CineMart 2002 vertegenwoordigd met zijn nieuwe project TIAN YA) en LAN YU (Stanley Kwan).


3. Hoofdprogramma Korte Film
Vernieuwing en experiment in film, vast uitgangspunt van het International Film Festival Rotterdam, zoekt zich met name in korte films een weg naar de oppervlakte. Het festival toont daarom, als voorfilm of in compilaties naar thema, maker of land van herkomst, circa 200 korte films. Daaronder zijn vele wereldpremières en sterke vertegenwoordigingen uit onder meer de USA, het Verenigd Koninkrijk, Nederland, Zuid Korea, Mexico, Canada en Frankrijk. Uit Nederland gaan korte films in wereldpremière van o.a. Tamar van den Dop, Rámon Gieling, Kees Hin, Edward Luyken, Bernard Lier, Hanneke Stark, Yael Bartana en Hester Scheurwater. Ook is ONVOLTOOID TEGENWOORDIG, de laatste korte film van Johan van der Keuken te zien als openingsfilm samen met DELBARAN.
Op maandag 28 januari 2002 vraagt het festival onder de titel Short Circuit speciale aandacht voor de korte film.


4. Hubert Bals Fonds Harvest
Tijdens het festival zijn eenentwintig nieuwe speelfilms te zien die mede dankzij steun van het Hubert Bals Fonds tot stand zijn gekomen. Het International Film Festival Rotterdam helpt via het in 1988 opgerichte fonds actief mee aan de realisatie van films in zuidelijke en/of ontwikkelingslanden door directe financiële bijdragen of door de organisatie van seminars en workshops tijdens filmfestivals in de betrokken landen. Het Hubert Bals Fonds ontvangt bijdragen van het Ministerie van Buitenlandse Zaken, NCDO, Hivos, Stichting Doen en de NPS.
De Hubert Bals Fonds Harvest tijdens het 31e International Film Festival Rotterdam omvat de wereldpremières van JAPÓN (Carlos Reygadas, Mexico) en OCCIDENT (Cristian Mungiu, Roemenië), de internationale premières van KALI SALWAAR (THE BLACK GARMENT) van Fareeda Mehta (India) en MIRADAS (THE GAZE) van Enrique Alvarez (Cuba). De overige films zijn afkomstig uit Albanië, Argentinië, Bangladesh, Chili, Cuba, Algerije, India, Iran en Nigeria. Een vijftal door het Hubert Bals Fonds ondersteunde films zijn opgenomen in in andere programmas: JIYAN (LIFE) van Jano Rosebiani (Koerdistan), PASIR BERBISIK (WHISPERING SANDS) van Nan T. Achnas (Indonesië) en MI YU SHI KI XIAO SHI (WEEKEND PLOT) van Zhang Ming (China) in VPRO Tiger Awards Competitie, LA ROUTE (JOL) van Darezhan Omirbaev (Kazakhstan) en LE PRIX DU PARDON (THE PRICE OF FORGIVENESS) van Mansour Sora Wade (Senegal) in het What (is) Cinema?-programma.


5. Filmmakers in Focus
Het International Film Festival Rotterdam brengt met oeuvre-overzichten een eerbetoon aan drie filmmakers die weliswaar geruime tijd actief zijn, maar nog niet op grote schaal bekendheid genieten. De invloedrijke experimentele filmmaker Stan Brakhage (USA) maakte een groot aantal, in toenemende mate abstracte, films. Brakhage vestigt hiermee sterk de aandacht op de mogelijkheden en waarde van film.
Na een reeks documentaires over leefwijze en cultuur van de Noord-Canadese Inuit, bracht regisseur Zacharias Kunuk (zelf ook Inuit) in 2001 het mythische filmepos ATANARJUAT, THE FAST RUNNER uit. Kunuk en het mede door hem opgerichte Igloolik Isuma Productions zetten een eigenzinnige mengvorm van fictie en non-fictie in voor de emancipatie en behoud van de eigen cultuur.
De scherpe en persoonlijke observaties in het oeuvre (o.a. SERBIE, ANNÉE ZÉRO) van de Joegoslavische film- en theatermaker Goran Markovic tonen de verborgen realiteit in zijn land.
De drie Filmmakers in Focus presenteren hun werk en nemen deel aan de debatten binnen het ´What (is) Cinema?´-programma.


6. Exploding Cinema: Pause freezing music video culture In tegenstelling tot eerdere festivaledities is het Exploding Cinema-programma (waarin het festival de jongste ontwikkelingen toont in het gebruik van film buiten de bioscoopmuren) ditmaal geheel gewijd aan één onderwerp: de muziekvideo. Hoewel, door fusies in de muziekindustrie, muziekzenders als MTV steeds minder clips vertonen, worden wereldwijd nog steeds vele vernieuwende muziekvideos geproduceerd.
In een tiental verzamelprogrammas naar thema of maker zijn (op bioscoopformaat) clips te zien van onder meer Gorillaz, Daft Punk, Aphex Twins, Radiohead, Björk, Fatboy Slim en vele anderen. Verder presenteert Exploding Cinema speelfilms en documentaires gemaakt door clipregisseurs en kan er in de Media Lounge (inter)actief worden gekeken naar onder meer webeos, interactieve muziekvideos gemaakt voor MTV.
In het kader van Exploding Cinema organiseert het Nederlands Architectuurinstituut de tentoonstelling Clip City over muziekvideos en (virtuele) architectuur.


7. Speciale programmas

A. What (is) Cinema?
Het International Film Festival Rotterdam wil opnieuw articuleren waar het voor staat en uitnodigen tot discussie over de hedendaagse film in al haar uitingsvormen. De discussie wordt gevoed door het centrale speciale programma What (is) Cinema? met speelfilms, compilatieprogrammas en in de Kleine Zaal van de Rotterdamse Schouwburg een serie van acht debatten, individuele lezingen en s avonds laat live events. Verder presenteert What (is) Cinema? gedurende de gehele festivalperiode groepstentoonstellingen in TENT. en het Nederlands Foto Instituut. De filmvertoningen en presentaties zullen vergezeld gaan van een aparte, gedetailleerde brochure. Iedere dag zijn zowel de films als de centrale discussie gewijd aan een speciaal thema. De acht onderwerpen die, ingeleid door bekende key-speakers aan bod zullen komen zijn The Happy End of Cinema, Cinema and the Seven Arts, Digital Realities, Political Agenda, Global Exchange, Multi-visions, The Eastern Parade en Looking for the Auteur. Het filmprogramma van What (is) Cinema? omvat, in de traditie van het festival, werken van zowel zeer bekende filmmakers (Jean-Luc Godard, Abbas Kiarostami, Martin Scorcese, David Lynch, Eric Rohmer, Hou Hsiao-hsien, Michael Snow) als van jongere talenten (onder meer Wisit Sasanatieng met TEARS OF THE BLACK TIGER).

B. The Desert of the Real
Het speciale festivalprogramma The Desert of the Real onderzoekt de actuele vraag naar de relatie tussen cinema en politiek. Het programma sluit aan bij het centrale onderdeel What (is) Cinema?. The Desert of the Real is een dagelijks programma over politiek geladen cinematografie waarin speelfilms, documentaires, experimentele films, videokunst en werk van de zogenaamde media-activisten uit verschillende windstreken bij elkaar zijn gebracht. Onder de onderwerpen die aan de orde komen zijn recente brandhaarden in de wereld (Golfoorlog, Cyprus, Noord-Ierland, WTC-aanslagen, Joegoslavië, Israël-Palestina, India-Pakistan), conflicten tussen burgers en overheden (RAF, Seattle, Genua, Praag) en sociaal-politieke kwesties (asielzoekers, rechts-extremisme). In het programma zijn onder meer Un MONDO DIVERSO È POSSIBILE, de collectieve film rond de protesten in Genua; GAS ATTACK, een actuele speelfilm over een miltvuur-besmetting; THE BELIEVER over een jonge neonazi en de Indiaase documentaire WAR AND PEACE (die het Indiaas-Pakistaanse conflict onderzoekt).

C. Looking Glass
Met het oog op het centrale festivalprogramma What (is) Cinema? mag een selectie uit films die gaan over filmmaken niet ontbreken. Programmeur Gertjan Zuilhof brengt onder de noemer Looking Glass een vijftiental speelfilms bijeen in een licht-ironisch programma met één klassieker (Truffauts LA NUIT AMÉRICAINE uit 1973) en verder nieuwe films. Daaronder zijn curieuze titels als LE PORNOGRAPHE (Bertrand Bonello), PLANET DER KANNIBALEN (Hans-Christoph Blumenberg) en BRITNEY BABY ONE MORE TIME (Ludi Boeken) maar ook HOTEL (Mike Figgis), STORYTELLING (Todd Solondz) en THE CATS MEOW met onder meer Kirsten Dunst, Joanna Lumley en Eddie Izzard (Peter Bogdanovich, maker van THE LAST PICTURE SHOW).


8. Critics Choice
Het International Film Festival Rotterdam heeft acht filmcritici (waaronder vier uit Nederland) gevraagd een film te kiezen die bij hen een bijzondere indruk heeft achtergelaten. De critici zullen voorafgaand aan de vertoning van de films hun keuze toelichten. Zo koos Dana Linssen (NRC Handelsblad) voor DONS PLUM (R.D. Robb, met onder meer Leonardo DiCaprio), Jim Hoberman (The Village Voice, USA) voor DONNIE DARKO van het jonge Amerikaanse indie-talent Richard Kelly, Alin Tabciyan (Milliyet, Turkije) voor AWAY FROM HOME, het debuut van de gevierde Turkse auteur Semih Kaplanoglu en Adrian Martin (The Age Newspaper, Australië) voor de Zuidkoreaanse film TEENAGE HOOKER BECAME KILLING MACHINE IN DAEHAKROH van Nam Ki-Woong.


9. Dutch Perspective
Met name voor de vele buitenlandse festivalgasten programmeert het International Film Festival Rotterdam een keuze uit de Nederlandse speelfilms, korte films en documentaires die het afgelopen jaar al te zien waren in de Nederlandse bioscopen, filmtheaters en festivals. Dutch Perspective omvat onder meer THE DISCOVERY OF HEAVEN (Jeroen Krabbé), NYNKE (Pieter Verhoeff), het ex-CineMart-project MAGONIA (Ineke Smits), DE GROT (Martin Koolhoven), FAMILIE (Willem van de Sande Bakhuyzen), de documentaire BLOIS COULEUR LOCALE (Rolf Orthel) en de speelfilms MORLANG (Tjebbo Penning), QUI VIVE (Frans Weisz) en MONTE CARLO (Norbert ter Hall).


10. CineMart
Het International Film Festival Rotterdam fungeert van 27 januari tot en met 31 januari als internationale matchmaker. Voor de negentiende keer presenteren producenten en filmmakers tijdens de CineMart hun nieuwe filmprojecten aan potentiële kopers en co-financiers. Naast projecten van regelmatig in Rotterdam gepresenteerde filmmakers als Peter Greenaway, Aleksandr Sokurov en ex-Filmmakers in Focus Catherine Breillat, Serik Aprymov en Abolfazl Jalili, omvat de CineMart 2002-selectie vele projecten van jonge filmmakers en producenten. Deze balans reflecteert het algehele karakter van het International Film Festival Rotterdam. In het festivalprogramma zijn inmiddels gerealiseerde ex-CineMart projecten opgenomen als HUSH! (Hashiguchi Ryosuke), LA FIEBRE DEL LOCO (Andrés Wood) en Tiger Award-kandidaten WEEKEND PLOT (Zhang Ming) en LAVOURA ARCAICA (Luiz Fernando Carvalho)


11. Events

· Opening: woensdagavond 23 januari 2002 wordt het International Film Festival geopend in Pathé Schouwburgplein met de speelfilm DELBARAN van de Iraanse regisseur Abolfazl Jalili, voorafgegaan door de wereldpremiere van ONVOLTOOID TEGENWOORDIG (FOR THE TIME BEING), de laatste korte film van de vorig jaar overleden Johan van der Keuken.
· Op vrijdag 1 februari 2002 vindt de Awards Ceremony plaats in de Doelen. De volgende prijzen worden uitgereikt: de drie VPRO Tiger Awards, de FIPRESCI Award, de KNF Award, de Canal+ Publieksprijs, de NETPAC Award. De MovieZone Award wordt eerder die dag uitgereikt door acteur Fedja van Huêt, gevolgd door de vertoning van de winnende film.


· Het slotfeest GET ROYAL 2222 & DANCE vindt op zaterdagavond 2 februari 2002 plaats in de Doelen, kaarten zijn te koop via de Centrale Festival Kassa.

· De What (is) Cinema?-debatten vinden van vrijdag 25 tot en met vrijdag 1 februari plaats vanaf 18.00 uur (gratis toegang) in de Kleine Zaal van de Rotterdamse Schouwburg.

· De Late Night Talkshow, afwisselend gepresenteerd door Wilfried de Jong en Wouter Barendrecht, is gratis toegankelijk en biedt van donderdag 24 januari tot en met zaterdag 2 februari vanaf 22.00 uur in de Doelen gesprekken met festivalgasten.

· De Grolsch Dance Nights vinden van donderdag 24 januari tot en met zaterdag 2 februari plaats vanaf 23.00 uur in Calypso, gratis toegang.


· De installatie FILM IST. van de Oostenrijkse filmmaker en beeldend kunstenaar Gustav Deutsch bestaat uit een cirkelvormig scherm van zeven meter doorsnee waarop filmfragmenten uit de beginjaren van de 20e eeuw worden geprojecteerd met acht videobeams. Doorlopend en gratis toegankelijk van 10.00 tot 16.00 uur in de Kleine Zaal van de Rotterdamse Schouwburg.

· De Exploding Media Lounge, gratis toegankelijk in Calypso van donderdag 24 januari tot en met zaterdag 2 februari, biedt ruimte om zelf de nieuwste music video games te spelen van onder meer Super Furry Animals, Daft Punk, Orbital en Metropolis.
· Snow & Ice: een hele dag Inuit cultuur met dertien documentaires gemaakt door Filmmaker in Focus Zacharias Kunuk van Igloolik Isuma Productions. Maandag 28 januari in Pathé 2, kaarten verkrijgbaar bij de Centrale Festival Kassa.

· Film & Live Muziek: PADRE & IN PASTO AI LEONI: twee korte, gerestaureerde Italiaanse zwijgende films uit 1912, live begeleid op vleugel en strijkkwartet. Woensdag 30 januari, vanaf 16:00 uur, kaarten verkrijgbaar aan de Centrale Festival Kassa. I.s.m. het Filmmuseum.

· Short Circuit: Maandag 28 januari staat in het teken van de korte film met in Pathé 6 een selectie van zes verzamelprogrammas in aanwezigheid van de filmmakers, kaarten verkrijgbaar aan de Centrale Festival Kassa.

· Kids Only: voor kinderen van acht tot en met twaalf jaar (en hun ouders) op zondag 27 januari van 10.00 tot 17.00 uur. Met korte films, lunch, een workshop over bewegend beeld en tenslotte een disco met DJ Golden Wonderboy. Kaarten verkrijgbaar aan de Centrale Festival Kassa.


· Statements: The Debate: debat, aansluitend op Statements: The Screenings in het kader van The Desert of the Real over politieke cinema, gratis toegankelijk op donderdag 31 januari vanaf 14.30 uur in Lantaren 1.

· Roos en de Mannen: Misdaad gezocht! Sensationele wereldpremière (i.s.m. VPRO Backstage) van nieuwe afleveringen uit de VPRO Villa Achterwerk-serie (op televisie vanaf eind februari 2002) met extreem veel chaos, spanning en sensatie. Uiteraard zijn Roos (Raymonde de Kuyper), Van Rossum (Raymond Spannet) en Van Oorschot (Theo Schouwerwou) prominent aanwezig. Woensdagmiddag 30 januari vanaf 14.15 uur in Pathé 2 voor iedereen vanaf acht jaar. Kaarten verkrijgbaar aan de Centrale Festival Kassa.

Noot aan de redactie:
Het programma van het 31st International Film Festival Rotterdam verschijnt op donderdag 17 januari 2002 als bijlage bij de Volkskrant; reserveren vanaf 17 januari via telefoon (010 890 90 00) of online via www.filmfestivalrotterdam.com
Informatie:
Persvoorlichting International Film Festival Rotterdam, Bert-Jan Zoet of Margo van der Valk
tel 010 890 90 90, fax 010 890 90 91 press@filmfestivalrotterdam.com

Contact

phone: +31 10 890 90 90
fax:+31 10 890 90 91
e-mail: press@
filmfestivalrotterdam.com

Press officers
Bert-Jan Zoet
Bert-Jan Zoet

Margo van der Valk
Margo van der Valk

Press Accreditation
Mieke van Oorschot
Mieke van Oorschot