Gemeente Emmen
Persbericht:Rapport Externe risicos ' , 23-01-2002
College neemt aanbevelingen rapport ove
Rapport 'Inventarisatie Externe risicos in Emmen' belangrijke stap
naar integraal veiligheidsbeleid
Naar aanleiding van de vuurwerkramp in Enschede heeft het college van
burgemeester en wethouders van Emmen in 2001 een onderzoek laten
verrichten met als doel inzicht te krijgen in bedrijven die op dit
moment geen speciale aandacht krijgen in het kader van het besluit
zware ongevallen, maar die in relatie tot de woonomgeving wel een
potentieel risico kunnen inhouden. Het onderzoek is uitgevoerd door
het onderzoeksbureau (aB)2 uit Warffum.
Een belangrijke conclusie uit het rapport is, dat er bij de
onderzochte bedrijven geen zodanige onveilige situaties zijn
aangetroffen dat die een direct optreden van de gemeente vereisen door
middel van het beeindigen van activiteiten of het sluiten van
bedrijven. Verder concludeert het rapport dat Emmen vergeleken met de
rest van Nederland niet in een bijzondere positie verkeert. Omdat in
dit onderzoek niet alle bedrijven zijn bezocht, beveelt het rapport
aan om vervolgonderzoek te doen om uiteindelijk een volledig beeld te
krijgen van de externe risicos. Het college van B&W heeft deze
aanbeveling overgenomen. De resultaten van dit vervolgonderzoek zullen
samen met de bevindingen van het interne onderzoek Integrale
Handhaving worden gebundeld en uitgewerkt tot een gemeentebreed
veiligheidsbeleid. Doel van dit beleid is mogelijke risicos van
onveilige situaties voor burgers en bedrijven (verder) te beperken of
te voorkomen.
Opzet van het onderzoek
In het onderzoek is uit de ongeveer 2000 bedrijven in Emmen die vallen
onder de Wet milieubeheer en de Wet rampen en zware ongevallen, een
eerste selectie gemaakt. Ruim 200 bedrijven vielen binnen de
standaardisering van het ministerie van VROM. Vervolgens werd daaruit
een tweede selectie gemaakt van 149 bedrijven die aan een diepgaander
administratief onderzoek werden onderworpen. Van deze bedrijven werden
er uiteindelijk 19 bezocht. Ter plaatse werd de situatie in ogenschouw
genomen en werden de risicos geïnventariseerd.
Risico
Overigens is voor de beoordeling van de uitkomsten van het onderzoek
een goed begrip noodzakelijk van de term risico. In dit rapport heeft
de term risico betrekking op externe veiligheid en wordt er onder
verstaan: de effecten van een calamiteit in relatie tot de kans op
optreden van die calamiteit.
Correcte naleving
De verleende vergunningen werden correct nageleefd. Alle bedrijven
voldeden aan de vereisten. Bij slechts één bedrijf is een bescheiden
administratieve omissie in de vergunningboekhouding geconstateerd.
Niettemin zijn er enkele situaties aangetroffen die vragen om een of
meerdere verbeteringen die kunnen leiden tot een veiliger
woonomgeving. Het betreft hier met name LPG-tankstations.Verder is in
een enkel geval in de loop der tijd door een samenloop van
omstandigheden een situatie ontstaan die weliswaar formeel correct is
maar uit een oogpunt van veiligheid (toch) ongewenst. Het
onderzoeksrapport beveelt aan zo snel mogelijk met de betrokken
bedrijven naar adequate oplossingen te zoeken. Met deze bedrijven
vindt reeds overleg plaats. Overigens zijn alle 149 bedrijven die
onderwerp van onderzoek waren geïnformeerd over het verschijnen van
het onderzoeksrapport.
Integrale handhaving
Het toekomstig veiligheidsbeleid impliceert niet alleen
vergunningverlening en handhaving, maar veel meer een integrale aanpak
van alle aspecten die bij veiligheid een rol spelen. Integraal wil in
dit verband zeggen dat veiligheid nu en in de toekomst, niet alleen
een zaak is van slechts één beleidsterrein zoals milieu of ruimtelijke
ordening of slechts het toetsen aan een bepaalde wetsregel of
voorschrift. Integendeel. Vele beleidsterreinen en disciplines zijn
direct of indirect bij de beleidsontwikkeling en of besluitvorming
inzake veiligheid betrokken. Alle belangen -economische, ecologische,
ruimtelijke, milieutechnische, financiële, verkeerstechnische etc etc,
moeten bij de beoordeling van de gewenste veiligheid worden afgewogen.
Maar ook partijen als rijks- en provinciale overheden en andere
publieke partijen, instanties, bedrijven, organisaties, individuele
burgers en belangengroeperingen, vervullen een actieve rol als het om
veiligheid gaat. De gemeente is zich daar ter dege van bewust.
Bijvoorbeeld is met betrekking tot het veiligheidsbeleid in het
algemeen afstemming gezocht met het college van Gedeputeerde Staten
van Drenthe die binnenkort de Risicokaart Drenthe zal presenteren. Ook
zullen de bevindingen uit een separaat intern onderzoek naar integrale
handhaving en de initiatieven om het vergunningen- en
handhavingsbeleid te optimaliseren, nadrukkelijk worden betrokken bij
het ontwikkelen van een toekomstig (integraal) veiligheidsbeleid.
Dilemmas
Ondanks dat de gemeente zich de nu geconstateerde ongewenste
(veiligheids-)situaties realiseert, is het niet altijd mogelijk aan
deze situaties iets te doen. Hiervan kan sprake zijn als bijvoorbeeld
door bedrijfsafsplitsing nieuwe bedrijven (en eigenaren) ontstaan
en/of als risicovolle bedrijven zich in de buurt van elkaar vestigen
en er daardoor cumulatie van riscios kan ontstaan. Ook kan het zijn
dat in de loop der jaren rijksbeleid wijzigt of dat bedrijventerreinen
door stadsuitbreiding (te) dicht bij de woonbebouwing komen te liggen.
In zogeval geval kan of moet de gemeente deze situaties toestaan. Oorzaak hiervan is dat landelijke regelgeving met name bedoeld voor deze situaties en omstandigheden, (nog) ontbreekt. Daarentegen is veiligheid in het algemeen en veiligheid in relatie met externe risicos in het bijzonder, een primaire verantwoordelijkheid van de gemeente. Dus hoe te handelen bij ontbreken van adequate regelgeving terwijl ook de finaciële middelen (te) beperkt zijn om passende veilige oplossingen te bewerkstelligen? Dat vraagstuk zal de gemeente gaan voorleggen aan de provincie Drenthe en het ministerie van VROM om gezamenlijk naar oplossingen te zoeken.
Advies van de begeleidingsgroep
Het onderzoeksbureau werd in het onderzoek bijgestaan door een
ambtelijke begeleidingsgroep. Deze groep heeft de aanbevelingen in het
rapport verwerkt in een advies aan het college van B&W. Het college
heeft dit advies overgenomen.
Daarom zullen op korte termijn met enkele bedrijven oplossingen worden
gezocht om te komen tot vermindering van de bestaande risicos.
Door een gespecialiseerd bureau zal een nader onderzoek worden
verricht om een zo volledig mogelijk beeld te krijgen van de externe
risicos. Ook zal er overleg worden gestart met het ministerie van VROM
om oplossingen te vinden voor de ongewenste situaties waarmee de
gemeente zich geconfrontreerd ziet. Het rampenplan en eventuele
rampenbestrijdingsplannen zullen worden geactualiseerd.
Verder wordt een projectgroep in het leven geroepen die alle
(risico)zaken op het Emmtec bedrijven terrein gaat coördineren en
monitoren en waarin alle betrokken partijen zitting hebben.
Daarnaast zal het college ook organisatorische maatregelen nemen om
een integrale benadering en beheersing van het uiterst complexe
beleidsterrein inzake veiligheid mogelijk te maken. Gedacht wordt aan
een centrale aansturing van alle zaken die met integrale veiligheid te
maken hebben of zullen krijgen. Immers, een integraal
veiligheidsbeleid -het voorkomen en beperken van risicos voor de
burgers van Emmen- is te belangrijk maar ook te divers en complex- om
het bij één van de vele beleidsafdelingen onder te brengen.
Alle rechten voorbehouden. Aan de op deze pagina's gepresenteerde
informatie kunnen geen rechten worden ontleend
(c) 2002 Gemeente Emmen