AutoRai
22-1-2002
Nieuw verkooprecord koda in 2001
kodaAuto heeft in 2001, voor het zevende jaar in successie, de
verkopen zien stijgen. Wereldwijd kozen 462.321 klanten uit 73 landen
voor een model van het Tsjechische merk; een toename met 6,2 procent.
Hierbij was West-Europa met 246.048 stuks goed voor een
verkoopstijging van 7,4 procent. Nederland bleek een van de sterkere
stijgers. Met een totaal van 8.160 stuks wist koda-importeur Pon
Mobiel in verhouding tot 2000 een toename van ruim 42 procent te
noteren. Een opvallend resultaat, gezien de wereldwijd lagere
totaalcijfers van de automarkt.
Ondanks de negatieve economische ontwikkelingen in de belangrijkste
afzetlanden wist kodaAuto in vergelijking met 2000 bijna 27.000 meer
autos te verkopen. Op de Tsjechische thuismarkt, zonder
handelsbarrières voor merken uit de EU-landen, namen de verkopen toe
tot 82.405 eenheden; een stijging van 1,9 procent ten opzichte van
2000. Daarmee realiseerde koda een bovengemiddeld marktaandeel van
52,6 procent van de Tsjechische personenautomarkt. Ook wist kodaAuto
in 2001 haar positie als grootste Tsjechische exporteur te
continueren: 82 procent van de geproduceerde autos werd aan klanten in
andere landen verkocht.
Het bestverkochte koda-model in 2001 was de Fabia. Deze modellijn, die
allereerst als hatchback en stationwagen op de markt kwam, werd begin
2001 uitgebreid met een sedan. In totaal werden er 251.870 Fabias
verkocht, waarvan 152.578 hatchbacks; 23 procent meer dan in 2000. Na
het introductiejaar 2000 werd de Fabia Combi het afgelopen jaar door
82.521 klanten gekocht (2000: 4.808 stuks). Ook de modellen Octavia en
Octavia Combi wisten in 2001 meer kopers aan te spreken. Zo werden er
met 97.925 stuks 1,7 procent meer Octavias verkocht dan in 2000. De
Combi deed het nog beter met 67.386 stuks, oftewel + 8,3 procent. In
juni 2001 werd de productie gestaakt van de Felicia/Felicia Combi,
alsmede van de Felicia bedrijfswagenuitvoeringen. Hiervan werden in
2001 in totaal 44.963 stuks gebouwd.
Op de vijf belangrijkste West-Europese markten kon kodaAuto zowel
verkopen als marktaandelen verder uitbouwen. In Duitsland, de
belangrijkste exportmarkt voor het merk koda, werden 68.886 autos
verkocht; een toename van 5,7 procent. Het best verkochte model was de
Octavia Combi. De gunstige prijs en het tijdloze, elegante design
wisten 20.877 Duitse kopers aan te spreken. 18.800 Kopers kozen voor
de Fabia hatchback. Terwijl de totale verkopen op de Duitse automarkt
in 2001 met circa één procent afnamen, wist kodaAuto haar marktaandeel
juist met 2,1 procent op te voeren.
In Nederland registreerde kodaAuto in 2001 8.160 autos; 2.420 meer dan
in 2000 (+ 42,2 procent). Het best verkochte model was de Fabia met
5.308 stuks, gevolgd door de Octavia met 2.706 eenheden. Van het
uitloopmodel Felicia werden nog 52 eenheden verkocht, alsmede 94 autos
op grijs kenteken.
Ook in Groot-Brittannië boekte koda groot succes. Hier werden met
36.048 stuks maar liefst 18,2 procent meer autos verkocht. Daarmee nam
het marktaandeel van koda op de Britse markt toe tot 1,5 procent. In
Italië waren de verkopen met 28.643 autos zon 24,5 procent hoger dan
in 2000. Het marktaandeel nam daardoor met eenderde toe tot 1,2
procent. In Spanje werden 17.118 kodas verkocht (+15,4 procent) en in
Frankrijk 13.727 stuks (+13,9 procent). Andere West-Europese landen
met grote verkoopstijgingen zijn Nederland (+42,2 procent tot 8.160
stuks), Griekenland (+49,8 procent tot 8.148 stuks), Portugal (+31,7
procent tot 5.624 stuks) en Zwitserland (+46,5 procent tot 4.160
stuks).
In Midden- en Oost-Europa (zonder Tsjechië) namen de koda-verkopen in
verhouding tot 2000 toe met 11,2 procent tot 116.933 eenheden. Daarbij
moet nog worden aangetekend dat de grootste automarkt in de regio,
Polen, al twee jaar te kampen heeft met een recessie. Hier boekte koda
een verlies van 5 procent tot 37.354 stuks. Omdat echter de gehele
Poolse personenautomarkt met 31 procent (circa 150.000 stuks)
terugliep, nam het marktaandeel van
koda ten opzichte van 2000 toch toe van 7,9 naar 11,2 procent. Na Fiat
en Daewoo staat koda daarmee op de derde plaats in de verkooprangorde.
De slechtere verkopen in Polen konden echter worden gecompenseerd door
extra verkopen in Slowakije. Hier nam het aantal verkochte kodas toe
met 16,9 procent tot 37.523 eenheden, waarmee het Tsjechische merk in
het buurland een marktaandeel heeft behaald van 52,8 procent. Na
Duitsland is Slowakije daarmee het tweede exportland voor koda,
gevolgd door Polen, Groot-Brittannië, Italië, Oostenrijk en Spanje. In
Midden-Europa registreerde koda in Hongarije een stijging met 8,4
procent tot 8.354 stuks. Hierdoor nam het marktaandeel toe tot 5,6
procent. Ook andere Oost- en Midden-Europese landen bleken bijzonder
interessante verkoopcijfers te noteren. Zo name de verkopen in Rusland
toe met 187 procent tot 8.391 eenheden; in de Oekraïne met 80,3
procent tot 4.212 stuks; in Roemenië met 133,2 procent tot 4.140
stuks; in Bosnië-Herzegowina met 33,9 procent tot 3.017 stuks en in
Joegoslavië met 44,9 procent tot 2.117 kodas.