Gemeente Amsterdam


Nota 'Goederenvervoer Amsterdam' vrijgegeven voor inspraak, College wil efficiënter goederenvervoer

Het college van B&W wil door een combinatie van maatregelen een efficiënter goederenvervoer in Amsterdam stimuleren. Daarmee wil het college ervoor zorgen dat de inwoners en bezoekers minder overlast hebben door vrachtverkeer, en dat tegelijkertijd de bereikbaarheid voor het goederenvervoer wordt verbeterd. Dat is het uitgangspunt van de beleidsnota 'Goederenvervoer Amsterdam', die het college heeft vrijgegeven voor inspraak.

Landelijke prognoses houden rekening met een verdubbeling van het goederenvervoer in de periode tot 2030. Het vrachtvervoer groeit zelfs sterker dan het personenvervoer. Daardoor neemt de verkeersonveiligheid en de overlast voor de inwoners en bezoekers van Amsterdam toe, terwijl de bereikbaarheid van Amsterdam voor het vrachtvervoer verder onder druk komt. In de beleidsnota wordt voorgesteld het zware vrachtverkeer, dat de meeste overlast veroorzaakt, in de stadsdelen binnen de ring A10 (uitgezonderd Noord) selectief toe te laten. Het gebruik van vrachtauto's die stil, schoon, zuinig en verkeersveilig zijn, wordt daarmee gestimuleerd.

Ook wil het college tot een betere benutting van de bestaande infrastructuur komen, zodat meer ruimte ontstaat voor het noodzakelijke goederenvervoer. Daarbij kan ook in sommige situaties aan spreiding van bevoorradingsactiviteiten over de dag worden gedacht. Het afstemmen van venstertijden speelt hierbij een belangrijke rol aangezien die door de stadsdelen worden bepaald.

Verder overweegt het college om op de belangrijkste routes (de instelling van een zogenaamd Hoofdnet Vrachtverkeer) voor het vrachtverkeer te zorgen voor goede doorstroming, bijvoorbeeld door speciale stroken, goede doorrijhoogten en inrichtingseisen en de aanleg van speciale laad- en losplaatsen bij de belangrijkste bestemmingen. Naast het streven naar een efficiënter transport van goederen over de weg, zijn ook de mogelijkheden voor alternatieve vervoerwijzen meegenomen, zoals het vervoer over water. Op langere termijn zal ook gekeken moeten worden naar de ontwikkeling van logistieke knooppunten die op verschillende manieren bereikbaar zijn en de mogelijkheden voor beïnvloeding via het ruimtelijk beleid.

De nota 'Goederenvervoer Amsterdam' wordt ter kennisneming naar de leden van de raadscommissie gestuurd. Na de inspraakronde vindt besluitvorming in college en gemeenteraad plaats. Deze nota is tot stand gekomen na intensieve consultatie van betrokkenen, zoals de stadsdelen, de transportsector, het midden- en kleinbedrijf en de Kamer van Koophandel.

Hans Joosten


© gemeente Amsterdam - 23-01-2002