AutoRai

16-1-2002

GM's AUTOnomy nieuwe definitie van de auto

General Motors heeft tijdens de Detroit Motor Show de AUTOnomy onthuld.

Een revolutionaire gebeurtenis, want AUTOnomy is de eerste conceptauto ter wereld die opgebouwd is rond een aandrijfsysteem op basis van brandstofcellen en die vrij is van de beperkingen van de traditionele automobiele architectuur. Met de AUTOnomy geeft GM een nieuwe definitie van de auto.

Tot nu toe werden brandstofcelsystemen voornamelijk geïntegreerd in productieautos. De AUTOnomy is de eerste auto die helemaal van de grond af aan is opgebouwd rondom dit soort technologie. Ook is het de eerste auto die brandstofcellen combineert met de zogenaamde drive-by-wire-techniek, een elektronisch geregelde overbrenging waarbij de stuurinrichting, de remmen en andere autosystemen elektronisch bestuurd worden in plaats van mechanisch. Dit revolutionaire ontwerp kan grote impact hebben op de wijze waarop autos gebouwd, gedistribueerd en op de markt gebracht worden, aldus Carl-Peter Forster, algemeen directeur en voorzitter van Adam Opel AG.

Alle essentiële systemen van de AUTOnomy, inclusief de brandstofcellengroep en het waterstofopslagsysteem, zijn op ingenieuze wijze weggewerkt in een nieuw type chassis. Dit universele skateboard-chassis vereenvoudigt niet alleen de productie, maar ook het onderhoud. Bovendien maakt het de constructie van een grote verscheidenheid aan autos in zeer korte ontwikkelingscycli mogelijk.

Het belangrijkste ontwerpelement in het elektrische systeem van de AUTOnomy is het aansluitpunt of de zogenaamde docking port in het midden van het skateboard-chassis. Dit aansluitpunt vormt een snelle en betrouwbare manier om alle koetswerksystemen regelsystemen, electriciteitsvoorziening en verwarming op het rijdende chassis aan te sluiten. Op die manier kan het koetswerk van de auto bijzonder licht en eenvoudig gehouden worden.

Omdat alle aandrijf- en regelsystemen in het zes inch dikke chassis ingebouwd zijn, is het koetswerk van de auto niet langer aan de traditionele ontwerpbeperkingen gebonden. Het is immers niet meer nodig om het ontwerp af te stemmen op uitlaat, stuurinrichting en remsystemen. De bestuurder hoeft ook niet op de traditionele plaats aan de linkerkant van de auto te zitten. Hij kan ook verhuizen naar het midden van de auto, of dichter bij de voorbumper, of verder naar achteren. Deze bevrijding van conventionele configuraties maakt de weg vrij voor de ontwikkeling van koetswerken op maat die gemakkelijk omgewisseld kunnen worden. Klanten zouden zelfs verschillende koetswerken kunnen huren die ze dan afhankelijk van hun wensen en behoeften kunnen omwisselen.

GM was de eerste autofabrikant die een bruikbare auto op basis van brandstofcellen liet zien eind jaren 60. In 1998 werd vervolgens het Global Alternative Propulsion Center (GAPC) opgericht met vestigingen van GM en Opel in Rochester (New York), Warren (Michigan) en Mainz-Kastel (Duitsland). Het GAPC moest het onderzoek en de ontwikkeling van verschillende aspecten van de aandrijving op basis van brandstofcellen bevorderen. Het GAPC-team in Warren is verantwoordelijk voor onderzoek naar het basissysteem, terwijl de crew in Rochester zich toelegt op de ontwikkeling van brandstofcellen en componenten. In aansluiting daarop houdt het 130-man sterke team van de GAPC-afdeling in Mainz-Kastel zich bezig met de systeemintegratie. AUTOnomy toont het ontwikkelingstempo van GAPC op dit gebied en demonstreert GM/Opels capaciteiten om brandstofcelsystemen te leveren zowel voor bestaande als voor toekomstige autoconcepten.

De GAPC-vestiging in Mainz-Kastel ontwikkelt ook de technologische standaards die nodig zijn voor toekomstige serieproductie. Onze rol in het AUTOnomy-project was om het aandrijfsysteem op basis van brandstofcellen en de drive-by-wire-systemen te integreren, zowel in de theorie als in de praktijk, aldus Dr. Erhard Schubert, mede-directeur van het GAPC. Enkele van de boeiendste aspecten van het project moeten we echter nog aanpakken. Wij dragen bij aan de herdefiniëring van de autoproductie in de 21ste eeuw.

In 2001 boekten de ontwikkelingsteams van het GAPC belangrijke vooruitgang op weg naar de serieproductie van brandstofcelautos. De HydroGen1, een prototype met brandstofcellen op basis van de Opel Zafira, vestigde in totaal 15 internationale records voor brandstofcelautos. Op de Michelin Challenge Bibendum, een internationale wedstrijd voor milieuvriendelijke autos, was de conceptauto van Opel de enige personenauto met brandstofcellen die de 350 kilometers van Los Angeles naar Las Vegas kon overbruggen. Tijdens de Frankfurt Motor Show (IAA) in september vorig jaar presenteerde Opel de HydroGen3. Deze auto eveneens gebaseerd op de Zafira heeft een verbeterd aandrijfsysteem dat een bijzonder compacte opstelling van de afzonderlijke onderdelen in het voertuig mogelijk maakt.

GM zegt nog dit jaar een rijdend prototype van de AUTOnomy gereed te hebben en binnen nu en tien jaar moet de brandstofcel zoals getoond in de AUTOnomy, gewoon bij de dealer te koop zijn.