Gemeente Zaanstad
Banner_0900 nummer
Klachtenregeling gemeente Zaanstad gewijzigd
dinsdag 22 januari 2002
Per 1 januari 2002 is de klachtenregeling van de gemeente Zaanstad
gewijzigd. De huidige 'Klachtenverordening Zaanstad' is vervangen door
de verordening 'Klachtenregeling Zaanstad'. De nieuwe regeling biedt
de mogelijkheid om na interne behandeling van de klacht, de klacht
door een externe klachtinstantie te laten behandelen.
Het belangrijkste motief om de klachtenregeling te wijzigen is de
toekomstige wijziging van de Algemene Wet bestuursrecht m.b.t. het
interne- en externe klachtrecht van burgers over het handelen van en
namens bestuursorganen (Burgemeester, Burgemeester en Wethouders en de
Gemeenteraad).
Er is binnen de gemeente een centrale klachtencoördinator aangesteld
die de voortgang bewaakt. Bovendien zal er binnen iedere gemeentelijke
dienst een klachtencoördinator zorgdragen voor een goede
klachtenafhandeling.
Voorwaarde voor het doen van verzoek aan Ombudsman
Er is bij de nieuwe regeling gekozen voor aansluiting bij de
Gemeentelijke ombudsman Amsterdam als externe klachtinstantie. De
nieuwe regeling houdt in dat iedereen het recht heeft om de ombudsman
schriftelijk te verzoeken een onderzoek in te stellen naar de wijze
waarop de gemeente zich tegen hem of haar of een ander heeft gedragen.
Voorwaarde is echter wel dat voordat een verzoek aan de ombudsman
gedaan kan worden een klacht bij de gemeente ingediend is en
afgehandeld.
Meer informatie
Meer informatie bij Casper Berkhout, telefoon (075) 655 23 36.