Anti Racisme Informatie Centrum
Onderwijs
Openbaar onderwijs toegankelijk voor iedereen
In De Volkskrant van 9 januari 2002 regeerde de jurist
Chao-Duyvis op uitspraken van de Haagse onderwijswethouder over het
mogen dragen van hoofddoekjes op openbare scholen. Chao-Duyvis lijkt
van mening te zijn dat pluriformiteit en neutraliteit strijdig met
elkaar zijn. Anette de Ruiter en Gé Grubben reageerden.
De Haagse onderwijswethouder Van Heijnen wil ouders op openbare
scholen laten beslissen over het het al of niet mogen dragen van
hoofddoekjes door leerlingen. De jurist Chao-Duivis stelt in een
reactie terecht dat het al dan niet toestaan van hoofddoeken binnen
het openbaar onderwijs niet afhankelijk mag zijn van het standpunt van
de meerderheid van de ouders in kwestie. Vervolgens slaat Chao- Duivis
echter de plank mis door te pleiten voor het verbieden van hoofddoeken
en andere religieuze uitingen op openbare scholen. Zon verbod kan geen
goede oplossing zijn.
Het standpunt van Chao-Duivis past niet in onze pluriforme
samenleving. Wil Chao-Duivis ook kerstbomen en -feesten, Sinterklaas
en de Paashaas verbieden binnen het openbaar onderwijs? Het verbieden
van dergelijke uitingen is bovendien strijdig met de geldende
wetgeving.
De Wet op het primair onderwijs schrijft in Artikel 46 dwingend voor
dat het openbaar onderwijs bijdraagt aan de ontwikkeling van
leerlingen met aandacht voor verscheidenheid, dat het toegankelijk
moet zijn voor eenieder zonder onderscheid op grond van godsdienst of
levensbeschouwing en dat eenieder eerbied en respect verdient.
Daarnaast is ook het maken van onderscheid op grond van religie etc.
binnen het onderwijs uitdrukkelijk verboden gesteld binnen de Algemene
Wet Gelijke Behandeling, behoudens enkele uitzonderingen die in de wet
zijn vastgelegd. Echter de interpretatie van de AWGB kan niet anders
zijn, dan dat een bij een hoofddoekverbod in het openbaar onderwijs
sprake is van verboden onderscheid.
De Vereniging van Openbaar Onderwijs (VOO) gaat in haar stellingname
zelfs nog verder. Zij is van mening dat het openbaar onderwijs niet
een 'passieve neutrale opstelling' dient te hebben maar 'actief
pluriform' dient te zijn. Een dergelijke visie en opstelling getuigt
van een positieve pedagogische houding. Het is belangrijk dat
kinderen, maar wellicht meer nog volwassenen, leren respect voor
elkaar te hebben, dat verschillen niet synoniem zijn aan
tegenstellingen en dat binnen onze rechtsverhoudingen eenieder ten
principale gelijk is. Ouders die om welke reden dan ook kiezen voor
het openbaar onderwijs conformeren zich aan die uitgangspunten. Zij
kiezen niet voor religieus beïnvloed onderwijs maar voor openbaar
onderwijs, hetgeen niet wegneemt dat zij hun eigen inzichten en
opvattingen mogen hebben. Dat is nu de essentie van het openbaar
onderwijs en die essentie is duidelijk in de wet vastgelegd. Mensen
als Chao-Duivis die onderwijs willen dat geheel vrij is van religieuze
uitingen, hebben binnen ons rechtssysteem daar alle gelegenheid toe.
Zij kunnen een a-religieuze bijzondere school oprichten, maar zij
kunnen hun wil niet opleggen aan het openbaar onderwijs.
Anette de Ruiter en Gé Grubben
Stafmedewerkers LBR
Anette de Ruiter is projectleider School Zonder Racisme
Laatste wijziging: 22-01-02